Actualités: Officiel

Officieel: Zenvo Aurora koppelt sterkste V12 ooit aan elektrokracht (2023)

Zenvo is klaar voor een nieuw hoofdstuk, en dat start het met de Aurora. Die pakt namelijk uit met een gloednieuwe koolstofvezel carrosserie, en lepelt er ’s werelds sterkste V12-motor in… En alsof dat nog niet genoeg is, koppelen de Denen daar afhankelijk van de versie wel drie elektromotoren aan.

Zegt iemand “Zenvo”, dan is de kans groot dat die naam je niet bijster veel zegt. De Deense fabrikant bouwde namelijk nog maar een paar auto’s in zijn ongeveer vijftienjarige bestaan, maar als ze er eentje bouwden was dat telkens een variatie op ongeveer hetzelfde koetswerk. Zo rolde de ST1 als eerste van de band in 2009 gevolgd door de TS1 in 2016, die vooral de technologie veranderde. Die kreeg door de jaren heen dan weer gezelschap van modellen als de TSR en TSR-S en jawel: ook die zagen er gewoon grotendeels hetzelfde uit… Maar nu is Zenvo klaar voor iets nieuws.

Touring op z’n Deens

Dit is namelijk de Aurora en je moet er geen twee keer naar kijken om te zien dat die geen moertje meer deelt met de TS’en en ST’s van weleer. Zo is de hypercar gebaseerd op een gloednieuwe koolstofvezelkuip, en dat ‘ZM1’-chassis is ook best goed te zien. Zenvo laat namelijk maar liefst 70 procent ervan kaal, en de rest wordt voorzien van minimalistische, vlijmscherpe carrosseriedelen en vleugels. Bij de ene Aurora zijn dat al meer vleugels dan bij de andere, en daarin schuilt een belangrijk verschil.

Image
Zenvo Aurora 2023

Zenvo lanceert de nieuwkomer namelijk meteen in twee smaakjes, en dan hebben we het niet gewoon over uitrustingsniveaus. Zo komt de Aurora op de markt als ‘Agil’ en als ‘Tur’ en die eerste naam spreekt al voor zich. Zo gaat de Agil vooral mikken op wendbaarheid met zijn enorme spoiler, zijn opvallende splitter en zijn wild vormgegeven zijskirts. Samen genereren ze tot wel 880 kilogram neerwaartse druk, maar dat is neerwaartse druk die de Tur moet missen. Die naam wil in het Deens namelijk zoveel zeggen als ‘Touring’ en net als bij pakweg Porsche leidt dat tot een iets minder opvallende vormgeving… Maar dat maakt hij dubbel en dik goed op motorisch vlak.

0-400 in 17 seconden

De Aurora Tur krijgt namelijk een gloednieuwe 6.6-liter V12-motor mee, en met zijn vermogen van 1.250 pk mag die zich de sterkste productie-V12 ter wereld noemen. Toch was het voor Zenvo nog niet sterk genoeg, want het blok krijgt gezelschap van een elektromotor in de zeventraps transmissie en twee stuks op de vooras. Die produceren elk nog eens 200 pk, wat de Aurora Tur doet pieken op 1.850 pk en 1.700 Nm koppel. Hij sprint ermee naar de 100 km/u in 2,3 seconden, naar de 300 km/u in 9 seconden en naar de 400 km/u in 17 seconden. De topsnelheid ligt dan op 450 km/u, maar dat geldt dus enkel voor de Tur.

Image
Zenvo Aurora 2023

De Agil gooit de twee elektromotoren op de vooras namelijk overboord in naam van gewichtsbesparing. Waar zo’n Tur dus 1.450 kilogram weegt, houdt de Agil het zo op 1.300 kilogram. Wat dan overblijft is dezelfde oppermachtige V12 en de ene elektromotor in de transmissie, en zo stuurt de Agil 1.450 pk en 1.400 Nm koppel naar zijn achterwielen. Dat is nog steeds voldoende voor een sprintje naar de 100 km/u in 2,5 seconden, maar qua topsnelheid moet je het dan wel stellen met 365 km/u — ocharme.

Koolstofvezel, koolstofvezel en leer

Die elektromotor(en) moet(en) natuurlijk ook ergens stroom uit halen, en zo weten we dat de Aurora eigenlijk een plug-inhybride wordt. Hoe groot de accu is verklapt Zenvo nog niet, maar je zou zo’n 35 elektrische kilometers moeten halen voor je met je Aurora richting laadpaal moet. Even vaag blijft Zenvo over het interieur, al kunnen we op basis van de plaatjes wel zien dat het een redelijk minimalistische bedoening wordt. Zo kijk je aan tegen een futuristisch stuurwiel met daarachter drie klokken, en eentje neemt de rol over van infotainmentscherm. Centraal vind je wat knoppen op een smalle, vinvormige middenconsole en de rest is allemaal koolstofvezel, koolstofvezel en misschien hier en daar een lapje leer als je de Aurora als Tur besteld hebt.

Image
Zenvo Aurora 2023

Voor dat bestellen moet je trouwens best snel zijn, want Zenvo gaat van de Aurora Agil en Tur elk slechts 50 stuks bouwen. De productie gaat van start in 2025 en de eerste exemplaren moeten geleverd worden in 2026. Het prijskaartje voor dat alles: dik 2,5 miljoen euro.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter