Actualités: Teaser

Vergeet de V10: Lamborghini’s nieuwe hybride V8 draait door tot 10.000 toeren!

De V10 is officieel uitgezongen bij Lamborghini. De opvolger van de Huracan ruilt de tiencilinder namelijk in voor een V8 en alsof dat nog niet erg genoeg is, wordt dat ook nog eens een plug-inhybride… Alhoewel, “erg”: wat dacht je van een rode lijn bij 10.000 toeren en 800 pk… Voor de verbrandingsmotor alleen al?

21 jaar, zo lang liggen er al V10-blokken tussen de assen van Lamborghini’s. In 2003 onthulden de Italianen de toen nagelnieuwe motor namelijk speciaal voor de Gallardo — al vond de prijsbewuste supercarkoper vrijwel hetzelfde blok een paar jaar nadien ook achterin de Audi R8. Na de Gallardo kreeg ook de Huracan een doorontwikkelde versie van de V10 mee en daar bleef die van genieten tot vorige maand, wanneer Lamborghini de laatste tien exemplaren voorstelde onder de noemer ‘Huracan STJ’. Nu is het de beurt aan een opvolger voor de Huracan, én aan een opvolger voor de V10.

-2 cilinders, +3 elektromotoren

Lamborghini heeft namelijk de aandrijflijn onthuld die het daarvoor ontwikkeld heeft en bedek je ogen gerust als je van grote motoren houdt. Zo moet het nieuwe blok het met twee cilinders minder doen, wat er dus een V8 van maakt. Die V8 wordt 4.0 liter groot en doet dat jou ook denken aan de aandrijflijn die we al kennen van pakweg de Urus — en flink wat andere producten uit de VW-stal — denk dan maar opnieuw. Volgens Lamborghini gaat het namelijk om een gloednieuwe motor die zal kunnen zingen tot maar liefst 10.000 toeren per minuut en op zich al 800 pk zal ophoesten… En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt hij ook nog eens drie elektromotoren mee. Wat die precies doen met het totale vermogen verklapt het merk nog niet maar één ding is zeker: het wordt véél vermogen.

Image
Lamborghini V8 HPEV 2024

Noem deze opvolger voor de Huracan dan ook niet zomaar een PHEV — ‘Plug-in Hybrid Electric Vehicle’, weetjewel — maar wel een HPEV, want net als de Revuelto noemt Lamborghini dit een ‘High Performance Electrified Vehicle’. Dat is voorlopig wel het enige dat we hem kunnen noemen want een naam heeft de krachtpatser officieel nog niet. Diep hoeven we echter niet te graven om die te leren want de Italianen lieten zopas nog de naam ’Temerario’ vastleggen. Kleeft die straks dus op dit machtige plug-inmonster? We leren het nog voor het einde van dit jaar.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter