Audi’s facelift voor de RS 3 staat klaar voor zijn onthulling, maar van veel stilstaan is er geen sprake. Een paar weken voor zijn lancering lieten de Duitsers hun vernieuwde krachtpatser al eens los op de Nürburgring en het resultaat is best indrukwekkend… Vooral als je net een exemplaar van de BMW M2 besteld hebt.
De BMW M2 is de laatste van zijn soort, en dat mag je bijna letterlijk nemen. Zo is het tegenwoordig niet alleen moeilijk om een auto te vinden die in precies hetzelfde segment speelt — bloedsnel, achterwielaangedreven, compact en toch gewoon dagelijks bruikbaar — maar verklapten ze in Beieren ook al dat dit de laatste M2 zonder elektrificatie zal worden. Daarom haalden ze nog één keer alles uit de kast en het resultaat liet zich merken, want met een rondetijd van 7 minuten, 38 seconden en 71 honderdsten schopte hij het tot snelste compacte auto over de Nürburgring… Maar niet voor lang.
Virtueel in je broek
In aanloop naar de onthulling van Audi’s vernieuwde RS 3 hebben ze ook die al even losgelaten op de ‘Ring, en het resultaat zullen ze bij BMW niet graag horen. Testpiloot Frank Stippler raasde er namelijk mee over het circuit in 7 minuten, 33 seconden en 12 honderdsten oftewel de volle vijfenhalf seconden sneller dan de BMW M2 dat deed. Helemaal onderaan dit artikel rij je trouwens per video mee met het recordbrekende rondje en probeer het niet virtueel in je broek te doen, want de beste man weet de grenzen van z’n RS 3 toch wel mooi te vinden. Nadien wist hij trouwens ook nog eens het record voor hoogste menselijke sprong op de Nürburgring van BMW af te pakken — oké, dat laatste hebben we verzonnen maar wat een bizar beeld is ons dat hieronder.
Daarmee pakt de RS 3 dus de titel van snelste compacte auto over de Nürburgring na amper een halfjaar alweer af van zijn concurrent bij BMW… Al valt er natuurlijk over te discussiëren in hoeverre de Audi effectief kan gezien worden als rechtstreekse concurrent. Zo blijft de RS 3 ook na z’n facelift vier- in plaats van achterwielaangedreven, is het in essentie een hatchback in plaats van een coupé — al werd het record gevestigd met een RS 3 berline — en doet hij het met een vijf- in plaats van een zescilinder. Audi geeft trouwens ook al mee dat die vijfcilinder dezelfde 400 pk en 500 Nm koppel produceert als voorheen, dus de extra vaart moet van andere aanpassingen komen. Wat die aanpassingen dan zijn, leren we bij zijn onthulling binnen een paar weken.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter