Doorgaans wordt een auto uitvoerig getest en pas daarna getoond aan het grote publiek, maar niet bij Rolls-Royce. Hoewel hun elektrische Spectre namelijk al dik drie maanden geleden onthuld werd, gaat het testwerk gewoon naarstig door. Dat levert knappe beelden op, want daarbij laat de luxe-EV zijn camouflage vallen.
We meldden het eerder al: de Rolls-Royce Spectre is ontiegelijk veel getest. De Britten hebben er namelijk hun strengste proefprogramma in de 118-jarige geschiedenis van het merk voor op poten gezet, en daardoor kon je de elektrische coupé al van het besneeuwde Zweden tot de Franse Riviera in actie zien. Toen was de Spectre natuurlijk wel telkens gecamoufleerd, maar sinds zijn onthulling in oktober vorig jaar kan hij dat pakje achterwege laten en volop genieten van de zon.
400 jaar normaal gebruik
Van ‘genieten’ lijkt er echter weinig sprake, want er moet gewerkt worden. Rolls-Royce is namelijk nog steeds druk in de weer met het testprogramma van de Spectre, waarbij het eerder al aangaf 2,5 miljoen kilometer te willen afleggen in omstandigheden die de extremen van die vier seizoenen weergeven. Dat brengt de Spectre nu naar Zuid-Afrika, waar het team onderzoekt hoe de temperaturen tot 50 graden Celcius en de twijfelachtige toestand van het wegdek zich wreken op de actieve ophanging. Doorheen de hele procedure houdt Rolls-Royce trouwens vast aan het principe van marginal gains. Dat klinkt misschien als iets uit de fitnesswereld maar houdt eigenlijk in dat de kleinste wijziging volgens de constructeur een grote impact kan hebben op het eindresultaat.
Dat eindresultaat is nu wel in zicht, want Rolls-Royce geeft aan dat de Spectre voor ongeveer 80% op punt staat. Dat blijkt ook uit de cijfers, want de auto zou momenteel net geen 2 miljoen van de beoogde 2,5 miljoen testkilometers afgelegd hebben. De marketingafdeling geeft ook even mee dat ze daarmee al zowat 400 jaar aan normaal gebruik nagebootst hebben, zodat de Spectre zelfs zijn meest welgestelde kopers zal overleven. Die ontvangen hun exemplaar omstreeks het einde van dit jaar, nadat ze waarschijnlijk al uren hebben doorgebracht in de eindeloze configurator.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 1 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 2 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 4 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 8 uur geleden