Oldtimertijd: deze auto's worden 30 in 2020

2020, een nieuw jaar, een nieuwe reeks oldtimers. In de nieuwe oldtimerregeling moet je wagen nog altijd 30 jaar zijn voordat hij het 'oldtimer'-label opgekleefd krijgt. Wij gaan eens neuzen naar de belangrijkste nieuwe oudjes.

Dat wil zeggen dat we onszelf 30 jaar terug katapulteren in de tijd. 1990 was het jaar waarin Mathias Reim een nummer 1 hit scoorde met Verdammt ich lieb' dich. Het was ook het jaar waarin we allemaal van "Stop, Hammertime!" zongen. Het is ook het geboortejaar van onder andere tennisster David Goffin. In 1990 gingen we ook met z'n allen naar Koko Flanel kijken in de cinemazalen. Maar goed, auto's dus.

Alfa Romeo Spider (Typo 4)

Image

Mocht je hopen om deze voor een klein prijsje op de kop te tikken, dan ben je te laat. Want de Spiders gaan al jaren omhoog in waarde. De sexy en strakke Spider staat hoog aangeschreven bij liefhebbers en dat zal, nu hij officieel weer een oldtimer is, niet veranderen. ___________

BMW 8 Reeks

Image

De 850 was een kunststukje van BMW. Niet echt een opvolger van de 6 Reeks, wel een nieuwe topcoupé, die het aandurfde om de Mercedes R129 SL te beconcurreren. De vijfliter onder de kap durft dan wel eens een drinkebroer te zijn, zijn lijnen maken veel goed. ___________

Honda NSX

Image

Jammer voor Honda dat de Diablo in hetzelfde jaar gelanceerd werd, anders hadden zij de strafste supercar gelanceerd dat jaar. De Honda NSX groeide echter uit tot een icoon en je zal al goed moeten zoeken om een goed exemplaar onder de 50.000 euro te vinden. 275 pk was destijds genoeg om als Ferrari-killer gezien te worden. ___________

Hyundai Scoupe

Image

Hyundai lanceerde in 1990 een coupé die we eerder... euh, grijs zouden kunnen noemen. De Scoupe bewijst dat je door het weggummen van twee deuren niet plots een begeerlijke coupé in het aanbod hebt zitten. Voornaamste verkoopsargument was dan ook zijn aangename prijs. __________

Lamborghini Diablo

Image

De Diablo volgde in 1990 de Countach op, waarmee hij grote schoenen te vullen had. Hij kreeg een 5.7 V12 met 492 pk. Later werd dat vermogen nog verhoogd maar in 1990 moest je het daarmee doen. De Diablo was een typische Lamborghini, al miste hij wel wat het brute van de Countach. Hij is ook wat minder gewild dan zo'n Countach, al ben je nog altijd de prijs van een klein huis kwijt als je eentje op je oprit wil. _________

Mercury Capri

Image

Nooit officieel bij ons ingevoerd, maar op tweedehandssites circuleert er tegenwoordig wel eentje. De Mercury Capri van de laatste generatie was in tegenstelling tot zijn voorgangers een cabrio. Terwijl de Mercury Capri oorspronkelijk een hernoemde Ford Capri was, had deze laatste generatie niks meer met Fords Europese coupé. De Mercury Capri kwam er als antwoord op de Mazda MX-5 en de Toyota MR2. _________

Nissan 300 ZX

Image

De Nissan 300 ZX was in zijn tweede generatie een beetje een miskend beest. Uit zijn 3.0 V6 puurde Nissan 225 pk, of zelfs 304 pk in de Twin Turbo-versie. Prijzen beginnen stilaan te stijgen, al heb je nog wel makkelijk een exemplaar onder de 10.000 euro. _________

Porsche 911 Turbo (964)

Image

De Turbo-versie van de 911 kwam er in 1990, met de 3.3-liter benzinemotor uit de 930, zijn voorganger. Met 320 pk op de achterwielen was hij geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. In 1994 kwam er een 3.6-motor, die de 911 Turbo 360 pk gaf. Die laatste versie is slechts in beperkte oplage geproduceerd vanwege de aangekondigde komst van de 993. Maar bouwjaar 1994 maakt 'm dus nog geen oldtimer volgens de huidige regels. ________

Renault Clio

Image

Dertig jaar geleden lanceerde Renault de eerste generatie van wat we nu nog altijd kennen als de Clio. Als opvolger van de R5 was de Clio hun kleine stadswagen. Hij blijft rijden in Frankrijk, waar hij tegenwoordig deel uitmaakt van jouw vakantieherinneringen. Je koopt hem voor een appel en een ei, behalve de Clio 16V, of de Clio Williams. Die eerste kwam er echter pas in 1991, op de Williams was het wachten tot 1993. __________

Toyota Celica Mk.5

Image

Deze generatie Celica was de laatste met de opklapkoplampen. Opvallend was dat Toyota hem als liftback en notchback verkocht. Het kontje stond bij de ene wat hoger dan bij de andere. Een dikke GT-i 16 werd in België en Nederland verkocht. De GT-Four was dan weer een productieversie naar de versie waarmee Juha Kankunnen zijn WRC overwinningen behaalde. _________

Toyota MR2

Image

De bekendheid bij het grote publiek kwam er eigenlijk pas toen de Fast & Furious-films uitkwamen, maar in de kringen van ingewijden had hij toen al een cultstatus. Hij wordt benoemd als de "poor man's Ferrari", al gaan de prijzen stilaan de hoogte in. __________

Volvo 940/960

Image

Zowat de enige luxeslee in de reeks van 1990. Beide modellen waren uiterlijk hetzelfde, maar de motorversie verschilde. Het was de laatste Volvo die het hoekige design kreeg, voordat Volvo overging naar de "modernere" vormen van de 850. Ook de achterwielaandrijving kende zijn laatste uitwerking op de 900-reeks. De 940 voerde de viercilindermotoren en de 2.4-zecilinder diesel van Audi-makelij, de 960 kreeg diezelfde diesel maar droeg ook de 3.0 i6 24v. _________

Worden verder ook nog 30 in 2020: De Alfa Romeo 'Nuova' 33, Fiat Tempra, Ford Escort Mk. 5, Hyundai Excel, Honda Concerto, Honda Accord, Rover 200/400-serie, Toyota Starlet, Toyota Previa, Volkswagen Polo Mk. 3 facelift,...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
45020

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago