Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

<p>Omdat de Polo steeds een maatje groeide bij elke generatiewissel, was er op den duur een extra plaatsje vrijgekomen onderaan in het Volkswagen-gamma. De Lupo (Italiaans voor <em>wolf</em>, wat dan weer refereerde naar Wolfsburg, de thuisbasis van Volkswagen) werd ontwikkeld om dat gaatje op te vullen. In die tijd was Ferdinand Piëch de grote man bij Volkswagen en hij was tuk op vermogen in alle modellen. Onder zijn hoede werd de Bugatti Veyron ontwikkeld, zijn drang naar vermogen zorgde ook voor de Lupo GTI in 2000.</p>
Omdat de Polo steeds een maatje groeide bij elke generatiewissel, was er op den duur een extra plaatsje vrijgekomen onderaan in het Volkswagen-gamma. De Lupo (Italiaans voor wolf, wat dan weer refereerde naar Wolfsburg, de thuisbasis van Volkswagen) werd ontwikkeld om dat gaatje op te vullen. In die tijd was Ferdinand Piëch de grote man bij Volkswagen en hij was tuk op vermogen in alle modellen. Onder zijn hoede werd de Bugatti Veyron ontwikkeld, zijn drang naar vermogen zorgde ook voor de Lupo GTI in 2000.

Uiterlijk is de Lupo GTI onmiskenbaar een GTI. Volkswagen koos voor bumperschilden in koetswerkkleur (waar men in die tijd de onderzijde vaak ongespoten zwart liet). Men voorzag de wagen ook van een centraal geplaatste dubbele uitlaatpijp en een setje 15 inch velgen. Opvallend was het wel, al doet het nog steeds een beetje opzichtig aan.

Image
Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

De Lupo GTI werd aanzien als de rasechte opvolger van de Golf I GTI. Hij had hetzelfde formaat en kreeg ook de dikste motor mee. Toch was het hogere gewicht van de Lupo een nadeel voor velen. Dat hogere gewicht was de schuld van de standaarduitrusting die volgens sommigen overbodig was voor een GTI. In 2002 kreeg de GTI er een zesde versnelling bij. Ook xenonverlichting behoorde tot de uitrusting van deze topversie. Anderzijds propte Volkswagen dan weer wel een bandenherstellingskit in de wagen. De accu vond een plaatsje in de koffer want onder de motorkap was niet voldoende ruimte.

Image
Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

Volkswagen lepelde namelijk een 1.6l benzinemotor onder de kleine kap van de Lupo, goed voor 125 pk. Dezelfde motor vond je terug in de Polo GTI uit dezelfde periode, dus je kan je voorstellen dat die in de Lupo voor wat vuurwerk zorgde. De acceleraties logen er dan ook niet om, de Lupo GTI was een echte GTI. 0-100 km/u ging in 8 seconden, de topsnelheid lag boven de 200 km/u. In lage toeren kon je aangenaam rijden, eens boven de 4.500 rpm kreeg de motor een nerveus karakter en was je best waakzaam over het vermogen. Het spoor vooraan werd verbreed om de rijkwaliteiten te verbeteren, al bleef alles erg comfortabel. Dat bleek ook in het interieur, waar de wijzigingen tegenover een gewone Lupo miniem waren (lees: enkel de gordels waren roodgekleurd).

Image
Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

De Lupo GTI  was een wagen die behoorlijke kwaliteiten neerzette op de weg. Hij was echter niet uitgesproken sportief afgesteld, daarvoor droeg hij teveel comfort-items mee. Ook zijn prijs bleek een struikelblok voor heel wat mensen, een basisprijs van 16.880 euro was in 2002 geen klein bedrag voor wat een sportieve variant was van een stadswagen. Plezier zul je er alvast aan beleven, de 125 pk zijn wel degelijk voelbaar. Mocht Volkswagen deze wagen vandaag terug op de markt brengen, de Twingo RS zou er een leuke speelkameraad bij hebben.

Image
Vergeten auto #55: Volkswagen Lupo GTI

Ben je vandaag de dag op zoek naar een Volkswagen Lupo GTI, dan moet je al goed zoeken om een exemplaar te vinden dat niet onder handen werd genomen door iemand die het uiterlijk wat te guitig vond. Veel Lupo's kregen dan ook een böse blick op de motorkap, of werden plat tegen de grond gelegd. In België vind je op dit moment geen Lupo GTI te koop, in het buitenland variëren de prijzen van 4.000 tot 8.000 euro, uiteraard afhankelijk van kilometerstand en bouwjaar. Zo wordt de hoge nieuwprijs van de Lupo ook vertaald in de prijs van een tweedehands exemplaar.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
7672

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago