Rijtest

Rijtest: Opel Adam Jam 1.2 + Adam Fix Fiets

Met de Adam probeert Opel indruk te maken in het segment van de hippe stadskarretjes. Weet Opels kleinste te overtuigen of moet hij het toch vooral hebben van zijn marketingscampagne? Wij kregen alvast een fiets mee om ons te overtuigen.

Met de Adam doet Opel een wilde zet. De meeste merken baseren hun hipste wagen op een model uit het verleden. Kijk maar naar de Fiat 500, de Volkswagen Beetle en de Mini Cooper. De Adam zegt resoluut nee tegen het verleden - net zoals Citroën met de DS3 - en gaat voor een modern look. Een look die voor veel verdeeldheid zorgt zo blijkt.

Kikkersmoel

Kiezen voor een expressieve look op een kleine wagen is altijd een gewaagde optie. Een expressieve voorbumper, brede kont en het - optisch - zwevende dak maken van de Adam een opvallende verschijning in het straatbeeld. Toch blijft hij niet helemaal buiten schot van enkele "rare" designelementen. Zo heeft hij vooraan een lelijk dalende voorbumper. Net alsof een werknemer van Opel per ongeluk op het kleimodel is gaan zitten en ze het zo maar hebben gelaten.

Ook achteraan toont hij een stuk braver dan vooraan. Globaal gezien bezit de kleine rakker een hoop lijnen en elementen die nogal druk overkomen. Al dachten we dat in het begin ook van de Citroën DS3. Veel hangt ook af van de opties.

Image
Opel Adam 1.2

Opties galore

Opties bezit de Adam in overvloed. Je zet dan ook best een paar avondjes vrij om jouw perfecte Adam uit te stippelen. Beginnen doe je met de uitvoeringen. Kiezen kan je uit de Adam (instapper, blijf daar maar af), Jam, Glam en Slam. De Jam is de funky kornuit van de bende met felle kleurtjes en dito accessoires. De Glam is de stijlvolle rakker voor de modebewuste vrouw. De Slam is de stoere kar voor echte mannen. Tot zo ver echter de perspraat, want in wezen kan je elke variant uitrusten met gelijkaardige opties.

Wij reden met een Jam uitvoering die volgestouwd was met opties waardoor hij net zo stoer was als een Slam-uitvoering. Achtien (18!) inch velgen, zwarte accenten en een contrasterend dak. Binnenin was er gelukkig ook wat voor de vrouwtjes. Een wit lederen interieur, lighting package (interieurkleur naar keuze) en de - absurd foute - verlichte dakhemel met sterren. Met die laatste optie waan je je in een Rolls-Royce, maar dan voor 1/20ste van de prijs. Een leuke gimmick, maar de meerprijs van 280 euro kan je toch aan andere dingen uitgeven. Bijvoorbeeld aan een GPS.

Image
Opel Adam 1.2

Te hipster voor 40-jarige dames

En dan bedoelen we niet het IntelliLink Multimedia systeem dat Opel aanbiedt. Het heeft een modern 7" aanraakscherm, maar de software stelt zwaar teleur. Bij het veranderen van het volume van de radio komt er een zwart beeld met het volumegetal en dat blijft zo'n goede 4 seconden staan. Handig als je net een afrit moet nemen volgens de GPS. En daar knelt het grootste schoentje.

Het leek al verdacht dat de Adam een full-out entertainmentsysteem krijgt voor maar 300 euro. Nu weten we waarom. Het systeem heeft geen GPS. Die moet je op je Smartphone downloaden voor 50 euro (West-Europa) en linken aan het systeem. Moderne gedachtegang van Opel, maar de gemiddelde huismoeder die - laten we eerlijk zijn - het daadwerkelijk koperspubliek is van de Adam heeft nog nooit gehoord van een Smartphone. Waarom Opel ook niet de keuze heeft gelaten om het GPS-systeem te laten inbouwen is ons een raadsel.

Image
Opel Adam 1.2

Zwevend stuur

Genoeg gebrabbeld over kleurtjes, dames van middelbare leeftijd en sterrenhemels. Hoe rijdt de Adam? Als een echte stadswagen. De sturing, pedalen, versnellingspook en de ophanging zijn licht, maar halen wel elke dynamiek uit de wagen. Dat is spijtig. Want het chassis - dat een 20 cm verkort chassis is van de Corsa - smeekt om een sterkere versie. De demping is ook niet helemaal top. De kleine go-kart kan niet overweg met kasseiwegen. Begrijpbaar door het kort chassis, maar door de lichte sturing - en gigantische velgen - kan je maar beter zorgen dat je het stuur goed vast hebt. Anders kan je wel eens enkele kasseien naar links hobbelen.

De motor doet wat moet, maar wordt genekt door de lichtheid van de besturing. Best gek, want met 70 pk en 115 Nm in een bakje dat rond de 1.100 kg weegt zou je veel meer plezier moeten kunnen halen. In een Corsa voelt dezelfde motor heel wat potenter aan. Het verbruik stelde ook teleur. Opgegeven drinkt de 1.2 Start/stop 5 liter per 100 kilometer. Wij haalden tijdens een eco-run 5,8 liter met alle trucs van de Sinksenfoor. Van uitbollen in neutraal naar stoplichten tot het verwijderen van de hoedenplank. Rij je de Adam op een vlotte manier, dan kan je best twee litertjes bij de 5,8 liter/100km optellen.

Image
Opel Adam 1.2

Fietsfans

Die fiets in de inleiding was geen grap. Deze custom fiets die je mee kan bestellen met je Adam krijgt automatisch hetzelfde kleurschema als je wagen. Dit onder het mom: "De Opel ADAM is de perfecte stadsauto. Maar soms is de ideale stadsauto ook gewoon een fiets." Juist...

De fiets zelf is een fixie (lees: een fiets zonder vrijloop (lees2: je kan niet stoppen met trappen)) en past in het "urban lifestyle" plaatje van de Adam. Fixies zijn ontstaan uit de fietskoeriersubcultuur uit Amerika waar "snel zijn tussen het verkeer in de stad" het hoofddoel is. De Adam Fix wordt samengesteld met kwalitatieve materialen en merken uit het circuit. Echter, met een prijs vanaf 1.825 euro is hij wel aan de dure kant. Fotograaf van dienst en notoir fixie rijder, Glenn Huyben, bemerkte dat je voor 500 euro minder een gelijkaardige fiets kon samenstellen. Maar die is natuurlijk niet gespoten in de kleuren van je Opel Adam.

Image
Opel Adam 1.2

Conclusie

Verwachtingen voor de Adam waren hoog op de redactie, misschien iets te hoog. De Adam is geen scheurijzer om de binnenbaantjes onveilig te maken. Het is een geinig stadskarretje die zijn rol, op dat vlak, met verve vervult. Prijzen voor de opties zijn correct maar tellen snel op. Zo kostte onze Adam met al zijn goodies - zonder fiets - 17.890 euro. Met zo'n prijs begeef je je in Mini territorium en dan ziet het er slecht uit voor de Adam. Wees daarom selectief in je opties. Laat op onze testwagen de verlichte dakhemel, gigantische velgen, multimediasysteem, Advanced Park Assist II en Flex Fix fietsendrager vallen en je zit aan een prijs van 14.795 euro. Met die prijs zit je terug in het Fiat 500 territorium en daar voelt de Adam zich wonderwel thuis om wat keet te schoppen.

Image
Opel-Adam

Specificaties

Vermogen70 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 086 kg
Topsnelheid165 km/u
Prijs testwagen€ 17 890
Prijs basismodel€ 13 400
0 tot 100 km/u14.90 sec
Gemiddeld testverbruik7.90L/100km
Min. kofferinhoud170 L
Max. kofferinhoud663 L
CO2-uitstoot118 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen