Rijtest: MG HS 1.5 T (2023)

Rijtest MG HS 2023

MG breidt zijn gamma alweer uit, en dat doet het naar onder. Na de plug-inhybride EHS is het namelijk de beurt aan een exemplaar dat het ‘E’-tje en daarmee de complete hybridetechniek achterwege laat: de HS. Dat maakt de SUV weer een stukje goedkoper, maar is hij ook zonder hybridehulp het overwegen waard? Wij zochten het uit.

Als het op de lancering van nieuwe modellen aankomt, heeft MG zijn eigen aanpak. Zo betraden de Chinese Britten onze markt in 2019 met de ZS EV, een zuiver elektrische SUV, gevolgd door de plug-inhybride EHS. Een paar jaar later volgden de Marvel R, de MG4 en de MG5 op stroom en dan begon je waarschijnlijk net te denken dat het merk de elektrische toer op zou gaan, maar niets is minder waar. Bij zijn facelift kreeg de MG ZS EV namelijk gezelschap van een variant zonder EV-achtervoegsel, die het moest stellen met een benzinemotor… En drie keer raden wat er een paar maanden nadien gebeurde met de EHS.

Zelfde auto, minder elektro

Inderdaad: maak kennis met de MG HS-zonder-E, en dus zonder enige elektro. Los daarvan moet je echter van goede komaf zijn om deze benzinevariant van de hybride te onderscheiden, want op een tankklepje minder na behoudt de HS dezelfde vormgeving. Reken dus op klassieke SUV-proporties verpakt in een weinig aanstootgevend ontwerp — of toch zolang je hem in een minder opvallende kleur bestelt dan het felblauw van ons testexemplaar. Met name op de achterkant zouden naar ons gevoel heel wat merklogo’s kunnen kleven, terwijl op de neus misschien vooral Mazda-vleugeltjes hadden gepast. Deze MG HS sluit zich namelijk nog aan bij de iets oudere designtaal van het merk, waarbij de Chinezen hier en daar nog wat gingen spieken bij de concurrentie om zeker te zijn dat hun modellen in de smaak zouden vallen.

Rijtest MG HS 2023

Ook binnenin zou je bijna zweren tegen een Europees model aan te kijken, maar dat ligt niet zozeer aan het design. Vooral de bouwkwaliteit overtuigt namelijk, of toch zolang je geen premiumproducten gewend bent. Zo gebruikt MG wel wat goedkope plastics, maar de zaken die je aanraakt zijn bekleed met best aangename materialen. Bovendien krijgt de HS standaard een aanraakscherm van 10,1 duim in de middenconsole en schuilt er achter het stuur een nog groter bestuurdersdisplay, goed voor een diameter van 12,3 inch. Zo’n zaken maken natuurlijk indruk in het budgetbewuste segment, ook al is het lettertype van dat instrumentarium zo creatief dat de ‘7’ soms wel heel hard op de ‘1’ gaat lijken… Leg dat dan maar eens uit aan de dames en heren van de Wegpolitie.

Horten en stoten

Echt scheuren ga je natuurlijk niet doen met een auto als deze MG, al laat de HS geen verkeerde cijfers optekenen voor een gezinswagen. Zo schuilt er onder de motorkap een 1.5-liter viercilinder turbobenzinemotor die 162 pk en 250 Nm koppel naar de voorwielen stuurt. Klinken die cijfers je bekend in de oren, dan is dat geen toeval: het gaat hier simpelweg om de benzinekant van de EHS waar de plug-inhybridetechniek gewoon van verwijderd werd. De ietwat eigenzinnige automaat van de EHS moest daarbij ook wijken voor een handgeschakelde zesversnellingsbak, of een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling indien je het schakelen liever aan de auto overlaat.

Rijtest MG HS 2023

Als we je echter één tip mogen geven, is het wel dat je dat schakelen beter zelf in de hand houdt. Die zeventraps automaat heeft er namelijk geen kaas van gegeten en vergist zich wel eens van verzet, als hij in de eerste plaats al zin heeft om te schakelen. Zo verloopt het filerijden doorgaans met horten en stoten terwijl het ding in een naar jouw gevoel te hoog toerental blijft hangen, en wanneer je vanuit stilstand vertrekt mag je rekenen op de nodige vertraging. Bovendien doet die DCT-bak je ook geen pleziertjes op vlak van verbruik. Wij eindigden namelijk op een gemiddelde van maar liefst 8,3 l/100 km, en dat terwijl de HS echt niet zo’n buitensporig grote of zware auto is. Dat cijfer verwondert je echter niet als je hoort hoe die automaat soms schijnbaar zonder aanleiding de hogere toeren opzoekt, dus ook daar hebben we een smurfenblauw vermoeden dat de handbak het stukken beter doet.

Waar voor je geld

Gelukkig staat de rest van het rijgedrag wel helemaal op punt, in die mate zelfs dat de HS ons ronduit wist te verrassen met zijn verfijning. Zo voelt het stuur best natuurlijk aan zonder te zwaar te worden, en is de demping comfortabel zonder zweverig te gaan aanvoelen. Het wind- en rolgeruis blijft dan weer mooi binnen de perken, en ook qua ruimteaanbod valt er op zijn zachtst gezegd met deze MG te leven. Zo is er op de achterbank meer dan genoeg plek voor volwassenen terwijl de koffer met zijn volume van 463 liter zich moeiteloos ontfermt over hun bagage. De MG HS is dus een auto die zich met enig gemak in de categorie ‘alles wat je nodig hebt’ plaatst, en dat zonder dat je er een fortuin voor moet betalen.

Rijtest MG HS 2023

MG geeft je namelijk al een HS mee vanaf 26.285 euro, en dan hebben we het ook niet zomaar over een kaalgeplukte koets met een driepittertje voorin. Zo krijg je die 1.5-litermotor standaard mee, en vind je ook meteen verwarmde voorzetels uit kunstleer, een infotainmentsysteem met navigatie en smartphone-integratie en een achteruitrijcamera in de uitrusting. Dat zit dus allemaal in het Comfort-uitrustingsniveau dat je zonder meerprijs op je HS krijgt, en voor exact 3.000 euro extra voegt het Luxury-pakket onder andere knappere velgen, sportstoelen, LED-koplampen en een panoramisch zonnedak toe. De enige zaken waar je dan nog voor kan bijbetalen zijn andere kleurtjes voor de binnen- of buitenkant, of natuurlijk voor die automaat. En daar vind je nog een reden om die niet te kiezen: aan 2.000 euro is dit veruit de duurste individuele optie.

Conclusie

MG zwiert de hybridetechniek uit zijn EHS, en het resultaat katapulteert zich meteen tot één van de goedkopere SUV’s in zijn segment. Toch voelt de MG HS allesbehalve als dusdanig aan. Zijn uitgebreide standaarduitrusting zorgt in combinatie met een best gebalanceerde rijervaring namelijk voor een meer dan leefbaar totaalplaatje.

Specificaties

Motor

1.5-liter turbobenzine

Puissance

162pk

Couple

250 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Transmission

voorwiel

Poids

1 535 kg

Vitesse de pointe

190 km/u

Prix de base

€ 26 285.00

0 à 100 km/h

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

8.30 L/100km

Coffre min.

463 L

Rejet de CO2

174 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Rudi paul 14:32
Portrait de Rudi paul

Heb een mg hs gekocht maar had graag een handleiding in het Nederlands . Heb het zelf geprobeerd met mijn 17 nr.code . Graag reactie .
M.v.g. Rudi Paul

Vanbergen Jos 08:15
Portrait de Vanbergen Jos

De technische snufjes laten het wat afweten zoals de voorste sensoren die maar af en toe werken . De achteruitrijcamera is dan weer bij regenweer vuil en onbruikbaar. Maar voor de rest 1 van de betere wagens waar ik al mee gereden heb

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités