Officieel: Nieuwe Mini Countryman is groter én elektrischer dan ooit (2023)

Mini Countryman SE ALL4 2023

Mini is aan het vernieuwen geslagen, en dat zal je geweten hebben. Zo trokken ze pas het doek van hun kleinste nieuwe model — de Cooper — en die krijgt gezelschap van de grootste Mini ooit: deze Countryman. Die heeft echter één ding gemeen met de Cooper: ze worden allebei aanvankelijk als EV voorgesteld.

De Countryman was altijd al een beetje de vreemde eend in de Mini-bijt. Zo deelde hij samen met de Clubman de twijfelachtige eer om de grootste Mini te zijn, maar die Clubman kon je tenminste nog historisch verantwoorden aangezien er ten tijde van de klassieke Mini ook zo’n verlengde variant was. Een hoogpotige versie was er echter nooit, en daarom moesten ze bij moederkloek BMW teruggrijpen naar zoveel mogelijk Mini-design om het platform van hun X1 te verhullen… En die aanpak is niet veranderd.

Alles in één OLED-scherm

Dit is namelijk de gloednieuwe Mini Countryman en als we je dat niet hadden verteld, dan was je daar waarschijnlijk ook wel zelf op gekomen. De nieuwe SUV bouwt namelijk naadloos verder op de designtaal van zijn voorganger, al is wel elk paneeltje, schroefje en draadje anders… En nog geen klein beetje ook, want terwijl de grille en de koplampen hoekiger dan ooit en de achterpartij statiger dan ooit worden, is deze nieuwe Countryman ook aanzienlijk groter dan ooit. Zo groeit hij maar liefst 13 centimeter in de lengte tot een totaal van 4,43 meter, terwijl de breedte op 1,84 meter en de hoogte op 1,66 meter pieken.

Mini Countryman SE ALL4 2023

We hoeven je vast niet te vertellen wat dat met de binnenruimte doet want inderdaad: die groeit. Zo past er tegenwoordig 460 liter aan bagage in de koffer, die met de achterbank omlaag uitkomt op 1.450 liter volume. Dat is dan waarschijnlijk zowat het volume van de complete binnenkant van de pas onthulde Cooper, waar deze Countryman verder wel het één en ander mee deelt. Zo krijgt hij hetzelfde OLED-aanraakscherm van 24 centimeter diameter op het dashboard, dat daarnaast ook geen tellers meer bevat. Optioneel is er wel een head-updisplay, maar standaard lees je de snelheid dus in het midden af. Het scherm draait trouwens op Mini’s eigen versie van BMW’s nieuwe iDrive-software met Android-basis, terwijl eronder nog een paar fysieke knoppen zitten.

BMW iX1-genen

Met één van die knoppen bedien je de aandrijflijn, en dat wordt er in eerste instantie alvast eentje op stroom. Zo zal Mini voor het eerst elektrische versies van de Countryman aanbieden onder de noemers ‘Countryman E’ en ‘Countryman SE ALL4’. Net als bij de Cooper is de SE de snellere van de twee, goed voor 313 pk en 494 Nm koppel uit twee elektromotoren. Daarmee snelt de Countryman naar de 100 km/u in 5,6 seconden en dat kan je misschien allemaal bekend in de oren klinken, want deze aandrijflijn komt rechtstreeks van broertje BMW iX1. Daarnaast krijgt de Countryman E-basisversie echter één elektromotor met 204 pk op de vooras, waarmee hij de 100 km/u haalt in 8,6 seconden.

Mini Countryman SE ALL4 2023

Ongeacht de versie die je bestelt, zou je elektrische Mini Countryman beschikken over een accupakket van 66 kWh. Het rijbereik verschilt echter wel enigszins, en daar schuilt misschien wel een reden om voor de zwakkere Countryman E te gaan. Die houdt het op papier namelijk 462 kilometer lang vol, terwijl de SE ALL4 met zijn twee elektromotoren tot 433 kilometer rijbereik kan bieden. Snelladen kunnen ze allebei tot 130 kW, en zo moet de juiste lader je batterijcapaciteit van 10 naar 80 procent kunnen pompen in minder dan 30 minuten.

Wachten op John Cooper Works

Over ‘pompen’ gesproken: de nieuwe Countryman zal later ook verkrijgbaar worden in versies waar je gewoon benzine of — stel je voor — diesel in kan gieten. Over die motoren spreekt Mini zich verder nog niet uit maar we weten wel al dat de sportieve topversie, de John Cooper Works, er eentje met een verbrandingsmotor wordt. Verder zou er ook een plug-inhybride variant komen, en ons zou het alvast niet verwonderen als Mini die twee combineert. Van platformgenoot BMW X1 staat er namelijk een stekkerhybride met 326 pk in de catalogus, en dat is een cijfer dat wat ons betreft niet zou misstaan op de spec sheet van een Countryman JCW.

Mini Countryman SE ALL4 2023

Daarop is het echter nog even wachten, maar Mini belooft intussen al af te trappen met de productie van de nieuwe Countryman. Die gaat voor het einde van dit jaar van start in de BMW-fabriek in Leipzig, wat er de eerste in Duitsland geproduceerde Mini van maakt. De kans zit er dus in dat je er nog dit jaar eentje op je naam kan zetten, en dat kan je in vier versies: de basis-Essential, de klassiekere — duh — Classic, de sportieve Flavoured en de JCW-trim, die voor de duidelijkheid niet te verwarren is met de volwaardige JCW-motorisatie.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités