Lamborghini Revuelto toont hoe hard een hybride kan gaan op circuit [VIDEO]

Lamborghini Revuelto circuit 2023

Lamborghini heeft zijn Aventador-opvolger klaar en die gooit het over een volledig andere boeg. De Revuelto is namelijk een plug-inhybride, maar lees even verder voor je de hooivork bovenhaalt. Zo is de combinatie van een V12 en drie elektromotoren goed voor dik 1.000 pk, en dit gebeurt er wanneer je die loslaat op een circuit.

Ook bij Lamborghini moet elk model straks aan de stekker, en de Italianen blijven niet bij de pakken zitten. Zo hebben ze al een heel plan uitgekiend, waarbinnen alle auto’s die ze in 2024 verkopen hybrides zullen zijn en een jaartje later, in 2025, hun eerste zuiver elektrische model in productie moet gaan. Tussendoor moeten ze er echter ook in slagen om het knotsgekke DNA van het merk te behouden, en de nieuwe Revuelto is hier om te tonen dat hen dat gelukt is.

Twee jaar wachten, bloedsnel rijden

Zo heeft Lamborghini een video gedeeld waarin ze hun eerste plug-inhybride supercar aan het werk tonen, en dat doet hij op de Autodromo Piero Taruffi in Italië. In handen van testpiloot Andrea Caldarelli zien we de Revuelto namelijk een paar rondjes over het circuit rijden, en de ene bocht wordt daarbij al wat brutaler aangesneden dan de andere. Daardoor slaat de plug-in-Lambo af en toe eens aan het driften en of je het ding nu heiligschennis vindt of niet: zijwaarts glijdend ziet hij er best gaaf uit. Volgens Caldarelli is dit echter in de eerste plaats een messcherp circuitwapen, dat indrukwekkend in de bochten kleeft dankzij actieve aerodynamica en nadien met abnormaal veel vaart over de rechte stukken scheurt… Al is het natuurlijk wel te verwachten dat hij dat zegt, want zijn loonbrief wordt elke maand ingevuld door Lamborghini zelve.

Toch geloven we hem op zijn woord, want de Revuelto pakt uit met op zijn zachtst gezegd indrukwekkende cijfers. Zo mag dit wel een plug-inhybride zijn, maar monteerden de Italianen toch nog gewoon een 6.5-liter V12-motor achter de twee inzittenden. Die is op zich al goed voor zo’n 825 pk aan vermogen, en samen met twee elektromotoren op de vooras en eentje in de transmissie piekt het totaalplaatje op 1.015 pk. Een sprintje naar de 100 km/u is daardoor achter de rug in amper 2,5 seconden en de naald houdt pas op met klimmen wanneer je de 350 km/u bereikt. Geïnteresseerd? Ga dan maar achteraan aanschuiven in de wachtrij, want Lamborghini heeft al genoeg bestellingen om zeker twee jaar aan productie te vullen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités