De nieuwe Ford Mustang waagt eindelijk de oversteek naar Europa. Dat doet hij in alle gevallen met een knoert van een V8-motor onder de kap en over kappen gesproken: hij is er opnieuw als Fastback en als Convertible. Welke Mustang je echter ook kiest, hij blijft als vanouds scherp geprijsd voor wat je krijgt.
Bijna anderhalf jaar geleden onthulde Ford zijn gloednieuwe Mustang, maar veel hebben we daar in onze contreien nog niet van gemerkt. Hoewel deze zevende generatie ook ons Europeanen beloofd werd, rijdt hij voorlopig alleen al rond op de Amerikaanse wegen. Zelfs over de cijfers voor het exportmodel bleef het stil, laat staan over de prijzen die Ford er op Europese bodem voor zou vragen… Tot nu dus.
Altijd met V8
Ford heeft namelijk de Europese orderboekjes geopend voor de nieuwe Mustang, en daar vallen meteen een paar zaken in op. Zo is de musclecar er in thuismarkt VS met de keuze uit een viercilindermotor en een V8 en raad eens welke als enige naar ons land komt? Nee, het is niet de vierpitter. In de plaats daarvan beschikt elke Mustang bij ons straks over een atmosferische 5.0-liter V8-motor en die wordt gekoppeld aan een tientraps automaat of, voor de puristen, een handgeschakelde zesversnellingsbak.
In de standaard Mustang GT pompt die V8 446 pk en 540 Nm koppel naar de achterwielen, wat enigszins opmerkelijk is aangezien dezelfde versie het in de VS schopt tot 480 pk. Hoe dan ook snelt de coupéversie met automaat ermee naar de 100 km/u in 4,9 seconden, al mag je volgens Ford rekenen op zo’n vier tienden extra indien je zelf door de verzetten roert — lomperd die je bent. De open Convertible voegt daar nog eens 0,1 seconde aan toe wegens zijn extra gewicht, maar in alle gevallen gaat je Mustang door tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Vanaf 58.460 euro
Dat geldt dus ook voor de sportieve topversie, de ‘Dark Horse’, al heeft die wel ander lekkers te bieden. Zo werd dezelfde 5.0-liter V8-motor hier voorzien van bijvoorbeeld een andere nokkenas om 453 pk en 540 Nm koppel te produceren — en jawel, ook dat is aanzienlijk minder dan wat Amerikanen eruit halen. Dat resulteert in een 0-naar-100-tijd van 4,4 seconden voor de Mustang Dark Horse met automaat. Verder voegt die ook actieve ‘Magna Ride’-ophanging, verstevigde stabilisatorstangen en bredere achterwielen toe terwijl hij er van buitenaf een beetje stoerder uitziet. Ook bij de reguliere Mustang GT kan je op dat vlak trouwens niet klagen, want elk exemplaar krijgt standaard het Performance Pack mee met bijvoorbeeld 19-inchvelgen, een sperdifferentieel en Brembo-remmen.
Wat moet je daar dan allemaal voor neertellen in ons land? Wel, de Mustang GT Fastback kan vanop heden besteld worden vanaf 58.460 euro. Dat is natuurlijk niet weinig geld maar zoek voor die prijs maar eens iets dergelijks met een V8 onder de kap… En een handbak, dankjewel. Wil je de automatische versnellingsbak, dan betaal je trouwens 61.460 euro. Als GT Convertible stijgen die prijzen naar 62.960 euro met manuele versnellingsbak en 65.960 euro met automaat. De Mustang Dark Horse is er enkel als coupé, en daarvoor betaal je 70.260 euro of 73.260 euro afhankelijk van de versnellingsbak.
Commentaires
par John
par Joram Van Acker
par Kristof
par Peter
par E vdberghe
par E vdberghe
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter