Actualités: Varia

Optiefans: dit kost de ideale Mini Cooper E (2024)

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer wagen we ons aan één van de meest iconische stadswagens op de markt: de Mini Cooper… In zuiver elektrische vorm, graag!

De particulier aan de stekker krijgen, dat is dit jaar het doel van de Vlaamse Overheid. Daarom geldt er gedurende heel 2024 een EV-premie waarbij iedereen die een nieuwe elektrische auto aankoopt, mag rekenen op een terugbetaling van 5.000 euro. Die premie geldt echter enkel voor exemplaren van minder dan 40.000 euro maar gelukkig zijn er onder die prijs al heel wat leuke modelletjes te vinden… Zoals de nieuwe, elektrische Mini Cooper bijvoorbeeld, maar blijft die ook met wat uitrusting binnen het bereik van de EV-premie?

Meer dan gewoon 'Essential'

Om dat uit te zoeken, trokken we naar de Mini-configurator met ons democratisch verkozen verlanglijstje op zak. Daar krijg je om te beginnen de keuze uit twee motorisaties: de Cooper E en de Cooper SE. Zoals de naam al doet vermoeden is die laatste een tikkeltje sportiever en dat blijkt ook uit de cijfers: de Cooper SE pompt 218 pk naar zijn voorwieltjes al doet de Cooper E het eigenlijk ook allesbehalve slecht met 184 pk. Het belangrijkste verschil schuilt wat ons betreft echter in de accu want die van de E meet 40,7 kWh voor een theoretisch rijbereik van 305 kilometer, terwijl de SE 54,2 kWh biedt en tot 402 kilometer moet halen. Allebei beginnen ze ook onder de 40.000 euro maar wil je iéts van extra uitrusting, dan gaat je Cooper SE vrijwel meteen over die grens.

Image
Optiefans Mini Cooper E 2024

Daarom beperken we ons hier tot de Cooper E, die in de catalogus staat vanaf 34.500 euro. Voor dat geld krijg je hem in zijn 'Essential Trim', en voor een basisversie is die allesbehalve slecht uitgerust. Zo beschik je meteen over adaptieve cruisecontrol, automatische airconditioning in zowaar twee zones, Apple CarPlay en Android Auto, een in delen neerklapbare achterbank, 16-inchvelgen, metalliclak, dat knappe ronde infotainmentscherm met navigatie, een rijstrookassistent, licht- en regensensoren, parkeersensoren rondom én een achteruitrijcamera. Daarmee is dus al bijna onze complete 'ideale auto'-lijst standaard aanwezig, op één dingetje na: automatisch dimmende spiegels.

Meer kleur of mooiere velgen?

Laat dat laatste nu echter iets zijn dat je op die basisversie niet zomaar kan toevoegen — sterker nog: je kan er bijna niks aan toevoegen. Zo valt enkel het 'XS'-pakketje er nog aan te vinken maar behalve verwarmde voorzetels en een draadloze oplader, zit een spiegelpakketje daar ook niet in. We moeten dus upgraden naar het volgende uitrustingsniveau want boven de 'Essential'- vind je ook nog de 'Classic'-, de Flavoured'- en de 'John Cooper Works'-versies. Die veranderen niet alleen de looks maar ook de verkrijgbare opties, en zo krijg je bij de Classic-versie van 38.680 euro meteen het 'S'-pakketje mee dat naast keyless entry en -go, verwarmde voorzetels, dynamische LED-koplampen en een head-updisplay ook — jawel — een spiegelpakket toevoegt.

Image
Optiefans Mini Cooper E 2024

Daarmee is dus al onze vereiste uitrusting aanwezig, al moet gezegd dat de standaard Cooper E er maar wat magertjes uitziet. Het 'Classic'pakketje verandert daar wel al iets aan met zijn kunstlederen bekleding en zwart contrasterend dakje maar met zijn grijze lak en platte 16-inchvelgjes kunnen we deze Mini nog moeilijk ons ideale exemplaar noemen. In het beste geval zouden we dus zowel een knappere carrosseriekleur als mooiere velgen toevoegen, maar dan eindigt de totaalprijs boven de 40.000 euro en dus buiten de EV-premie. We moeten dus één van de twee kiezen en geleid door dat standaard zwart dak, kiezen we dan voor de deels zwarte 17-inch 'Parallel Spoke'-velgjes voor 1.020 euro extra... Want in iets zo personaliseerbaar als een Mini, wil het oog natuurlijk ook wat.

De totaalprijs voor onze ideale Mini Cooper E: 39.700 euro... Of 34.700 euro na aftrek van de Vlaamse EV-premie!

Is deze elektrische Mini daarmee zijn geld waard, of gebruik je de Vlaamse EV-premie liever voor iets anders? Laat het ons weten in de comments!

Commentaires

Wat ik mij telkens afvraag als ik "kunstleder" zie staan: hoelang gaat dat mee? Mijn ervaring met onze kunstlederen salon of kunstlederen zitting van onze stoelen is niet zo positief: binnen de 5 jaar bladert het af en trekt het op niets meer. Is dat ook zo bij auto's? Want er is mij verteld geweest dat zonlicht nefast is.

par John
il y a 6 mois


Ik vraag me af of men een auto koopt, die men graag heeft, of iets koopt waar je 5000 euro voor krijgt.Deze maatregel is echt niet ok.

par Franky
il y a 6 mois


Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter