Actualités: Officieel

Nieuwe Lamborghini Temerario lost Huracan af met 920 plug-in-pk’s (2024)

Zeg de V10 maar gedag, want het is tijd voor iets nieuws. Lamborghini heeft namelijk de Temerario onthuld, een gloednieuwe supercar om de Huracan te vervangen. Dat doet hij met een V8, maar niet gewoon een V8. Zo is ook deze nieuwe Lambo een plug-inhybride, maar dan wel eentje met 920 pk.

Drie jaar geleden kwam Lamborghini met een gewaagd plan naar buiten. Zo zou het in 2025 zijn eerste EV voorstellen — waarvan we nu weten dat dat deze Lanzador wordt — maar voor het zover is, moesten alle andere modellen aan de stekker. Voor het einde van 2024 zouden de Italianen namelijk alleen nog modellen met plug-inhybride aandrijflijnen verkopen en daarvoor waren ze al goed op weg. De geëlektrificeerde Revuelto loste bijvoorbeeld de Aventador af en de Urus kreeg er pas nog een stekkerversie bij. Dan bleef er echter nog eentje over: de Huracan.

Meer downforce… en meer gewicht

Maak dus kennis met de opvolger van die Huracan: deze Lamborghini Temerario… Al konden we die een paar uur geleden stiekem al tonen nadat een paar afbeeldingen het internet op lekten. Zo wisten we al dat hij een bescheiden snuit met platte koplampen zou krijgen, waarmee hij compleet anders de wereld in staart dan grote broer Revuelto. Ook achteraan kijken we aan tegen een meer minimalistisch schouwspel en dat verschil is enigszins verwonderlijk gezien de naam van deze nieuwe Lambo. Die is niet, zoals gewoonlijk, genoemd naar één of andere bekende vechtstier maar betekent in het Italiaans “roekeloos”, waarmee hij mooi naast de Revuelto mag staan want dat betekent zoveel als “gestoord” — in ’t Spaans, weliswaar.

Image
Lamborghini Temerario 2024

In zijaanzicht vallen vooral de grote luchthappers achter de deuren op en die zitten daar niet zomaar voor de show. Zo vergroten ze de neerwaartse druk aanzienlijk, waardoor de standaard Temerario alvast 103 procent meer downforce laat optekenen dan de uitgaande Huracan. Bestel je trouwens het ‘Alleggerita’-pakketje erbij, dan krijg je geen vrijkaarten voor pakweg Cirque du Soleil maar wel een stel spoilers en splitters dat het verschil met de voorganger vergroot tot 158 procent. Daarnaast haalt dat pakketje ook de volle 12,65 kilogram aan gewicht weg en alle beetjes helpen, want met zijn 1.690 kilogram weegt deze Temerario toch maar weer 250 kilo meer dan de zwaarste Huracan.

0 naar 100 in 2,7 seconden

Je krijgt dan ook nog meer auto voor je geld, want de nieuwkomer is niet alleen wat groter maar ook wat krachtiger. Heel wat zelfs want van de iconische 5.2-liter V10 die achterin de Huracan en daarvoor zelfs de Gallardo lag, is geen spoor meer. In de plaats daarvan doet de Temerario het met een nieuwe 4.0-liter biturbo V8-motor die erop voorzien is om tot 10.000 toeren per minuut door te draaien. Op zichzelf produceert die V8 alvast 800 pk, wat al meer is dan Lamborghini ooit uit die V10 haalde… Maar je las het hierboven al: die V8 is helemaal niet op zichzelf.

Image
Lamborghini Temerario 2024

Hij krijgt namelijk gezelschap van maar liefst drie elektromotoren, waarvan er eentje tussen de motor en de achttraps versnellingsbak zit bij de achteras en twee stuks bij de vooras. Die halen hun stroom uit een accuutje van ocharme 3,8 kWh klein dus je merkt het al: om elektrisch rijbereik is het Lamborghini niet te doen. Wel integendeel: ze vermelden het elektrische rijbereik zelfs niet maar wat ze wel vermelden, is dat de elektromoren en de V8 samen maar liefst 920 pk naar de vier wielen brengen. Dat is genoeg voor een bloedstollend sprintje naar de 100 km/u in 2,7 seconden en nadien gaat de Temerario door tot een top van 343 km/u.

Inclusief driftmodus

Binnenin gaat het technologische feestje verder met drie schermen in de cabine. Zo vind je centraal een infotainmentdisplay van 8,4 inch terwijl achter het stuur een digitale tellerpartij van 12,3 inch schuilt en de passagier zijn eigen scherm van 9,1 inch krijgt. Daarnaast blijft de cabine echter best bescheiden maar Lamborghini geeft graag mee dat ze ook gewerkt hebben aan de ruimtelijkheid hierbinnen. Zo moeten zelfs bestuurders met een lengte van twee meter zich met de helm op kunnen amuseren op het circuit en gaat die helm nadien weer af, dan kan je hem kwijt in de kofferruimte onder de voorklep. Die meet namelijk de volle 112 liter… Wat natuurlijk nog steeds niet enorm is, maar goed.

Image
Lamborghini Temerario 2024

Op het stuur vind je trouwens wel nog wat fysieke knoppen, onder andere voor de rijmodi. Daarlangs kan je kiezen uit een hele resem standen, van een zuiver elektrische modus tot een heuse driftmodus die bijna alleen power naar de achterwielen stuurt. Plug-inhybride of niet, je zou dus nog steeds flink wat fun moeten kunnen beleven achter het stuur van deze Temerario. Wat je voor die fun over moet hebben, geeft Lamborghini nog niet mee.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter