Jeep krijgt koude rillingen van al die zogenaamde kleine SUV's die niet verder geraken dan het grasveld van de plaatselijke voetbalclub. Tijd om met de Renegade een volwaardige offroader neer te poten in het segment. Marketingspraat, of zit er waarheid in? We haalden de kleinste Jeep eens lekker door het slijk.
Sinds de jongens van Fiat wat in de pap hebben te brokken gaat het Jeep voor de wind. De Grand Cherokee wist massaal te overtuigen door zijn technologie en bouwkwaliteit en niet veel later deed de Cherokee dat verhaaltje nog eens over. Om verder op die positieve golf te blijven lanceert Jeep nu de renegade. Een kleine SUV die zijn genen zal delen met de Fiat 500X. Al verzaken de Amerikanen hun plicht niet, de Renegade is geen halfbakken softroader die vrouwen met een voorliefde voor een hogere zitplaats probeert te bejegenen. Nee, hij steekt de afwerking van de Grand Cherokee en de terreincapaciteiten van de Wrangler in een klein omhulsel.
Overal Willys
Onderhuids mag-ie dan wel het merendeel van de stukken delen met de 500 in SUV-trim, het uiterlijk werd getekend in Amerika. Dat zie je er ook aan, want de Renegade is volgepakt met lijnen en accenten die beter tot hun recht zouden komen op een groter model. Maak hem 1,5 keer breder en langer en het design zou in evenwicht zijn. Nu lijkt het wel een levensechte Hot Wheels. Een vierkant exemplaar dan nog wel! Al tonen wagens zoals de Kia Soul aan dat je best weggeraakt met een hoekig design op een klein karretje.
Accenten waarmee de Amerikanen uitpakken zijn legio. Denk dan aan de typerende ronde koplampen met grille ertussen die een vette knipoog zijn naar de Willys Jeep. Ook de achterlichten herdenken het oermodel van Jeep dankzij het X-vormig design dat hint naar het kruis op de jerrycans die de ronde deden tijdens de tweede wereldoorlog. Verder vind je overal wel geinige accenten. Zo zit er linksonder in de zwarte band van de voorruit een Willys die het raam beklimt.
E.T. doet ook mee
Het hoekige design heeft trouwens een bijkomende factor. Binnenin beschik je over opmerkelijk veel ruimte. Zowel voor- als achteraan heb je plaats zat en met een koffer van 351 liter moet je geen vrees hebben bij de plaatselijke supermarkt. Daarenboven heb je niet enkele veel plaats, het interieur is een aardige plek om in te vertoeven. Oké, her en der konden ze het niet laten om harde plastiek te gebruiken, maar over het algemeen staat dit mijlenver van het simplistisch interieur uit de Wrangler. De Renegade is gewoonweg een wereldauto, en dat zie je er aan.
Verder krijg je binnenin het bekende UConnect infotainmentsysteem - dat je optioneel kan koppelen aan een Beats-audiosysteem - en vanaf de Limited-versie een stevig digitaal dashboard. Volgens ons ongezien in het segment. Daarenboven zit ook het interieur vol met lollige accenten. Bovenop dat UConnect-systeem prijkt 'Since 1941' (het geboortejaar van Jeep) en nog wat hoger krijgen de ventilatiemonden een vorm die volgens de designers op het smoelwerk van ieders favoriet ruimtewezen E.T. moet lijken. De rode zone van de toerenteller werd dan weer vervangen door een stevige streep modder. We weten niet wat ze aan het roken waren tijdens de ontwikkeling van de wagen, maar we kunnen de overvloed aan designfoefjes wel smaken.
Stille rakker
Voor een Jeep is het echter belangrijk hoe het geheel rijdt. Waar je vroeger nog een keuze moest maken tussen rijcomfort en offroadkwaliteiten kunnen ze dankzij de huidige technologie die twee mooi verzoenen. De Renegade is daar een mooi voorbeeld van. De bestrijdende Jeep ooit op de baan... is meteen ook de kleinste Jeep ooit. Een dikke pluim voor de Amerikanen, al blijven we er bij dat de invloed van Fiat hier zeker naar boven komt. Zacht, stil en comfortabel zonder te zwalpen op de baan, zo kan je het rijgedrag van de Renegade samenvatten. Enkel de automaat met 9 (!) verzetten van ZF gooit wat roet in het eten. Die mist toch wat finesse. Net zoals de automaat in de Cherokee houdt die iets te lang zijn eerste versnelling aan en durft hij al eens gekke stoten doen. Niet onleefbaar, wel een spijtig minpunt.
Onder de kap vind je een uitgebreid gamma aan motoren. Dieselaars doen het met een 1.6 Multijet met 120 pk of de 2.0 Multijet die 120, 140 of 170 paarden levert. Benzinesnuivers kunnen beroep doen op een 1.6-benzine met 110 pk of een geblazen 1.4 MultiAir met 140 of 170 pk. Een grotere 2.4 TigerShark-motor met 195 pk komt niet naar onze contreien. Voorwielaandrijving is dankzij de Fiat-genen een optie. Al heeft een échte Jeep natuurlijk vierwielaandrijving.
Die komt er in twee versies. Met toenaam: Jeep Active Drive en Jeep Active Drive Low. Beide systemen kunnen de achteras loskoppelen om het verbruik te temperen en die laatste voegt daar nog eens extra's aan toe zoals low gearing, een sperfunctie en hulp bij het afdalen. Tech Talk om aan te duiden dat je met de Active Drive Low nog net iets zwaarder terrein kan aanvallen.
Trailhawk
Waarmee we in één vloeiende lijn tot het grootste vraagstuk voor deze Renegade komen. Trekt-ie zijn plan op het onverharde? Om een antwoord op die vraag te bieden stuurden we de Trailhawk-uitvoering over een reeks smerige, steile en rotsige obstakels. De Trailhawk is de topper in het Renegade-gamma en beschikt over 210 mm aan bodemvrijheid, beschermplaten, meer op het onverharde getinte banden en een grotere aan- en afloophoek. Zowat de bad-ass onder de Renegades dus.
Teleurstellen deed hij dan ook allerminst. Toegeven, het parkoers was niet schrikwekkend, maar een Renault Captur of Opel Mokka zou toch de handdoek in de ring moeten gooien. De Jeep haalt vooral zijn voordeel uit de aan- en afloophoek van respectievelijk 30 en 34 graden. In mensentaal: Je zal niet vlug met je bumpers de grond raken bij het aanvallen van stevige bergen. Ook de Hill Descent Control-functie kon overtuigen. Hierdoor neemt de Renegade vanaf een hellingshoek van 8° de touwtjes zelf in handen om je veilig een berg af te brengen. Offroaden, 't is al lang niet meer alleen voor echte mannen....
Tussen twee segmenten door
Ook in de wereld van segmenten gaat de Renegade liever offroad. Voor het B-segment (Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur) is hij te groot, voor het C-segment (Nissan Qashqai, Hyundai IX35, Kia Sportage) is de koffer met een maximum inhoud van 1.297 liter dan weer wat onderbemeten. Hij zweeft dan ook tussen de gevestigde waarden. Bij Jeep was de benchmark de MINI Countryman. Al vinden we dat onterechte concurrentie. De Countryman beschikt namelijk helemaal niet over dezelfde offroadkwaliteiten. Misschien dat de Tsjechen met de Skoda Yeti nog het meest in de buurt komen.
Het is alvast moeilijk om te bepalen. Zo moeilijk dat ze bij Jeep eigenlijk zelf niet weten wie de concurrentie is. Wil je echt ééntje? Dan gaan we voor de Fiat 500X die later uitkomt. Simpelweg omdat die eigenlijk identiek is maar met zijn zachter uiterlijk en minder op offroad gerichte prestaties een groter publiek zal aanspreken.
Duurkoop?
Of de Renegade een dure rakker is hangt af vanuit welke hoek je hem bekijkt. Vanaf 19.900 euro heb je er ééntje op je modderige oprit staan. Dat is een smak geld vergeleken met de 15.700 euro die je neerlegt voor de Renault Captur, maar dan weer een stuk goedkoper dan de 21.790 euro die ze vragen voor de Nissan Qashqai. Voor de Trailhawk-variant laat je 33.000 euro achter bij de dealer. Een hoop geld, maar wederom relatief als je bekijkt dat je bij BMW daarvoor net een X1 sDrive20d hebt zonder opties en vierwielaandrijving.
Conclusie
'THIS IS A JEEP', daarmee pakt het Amerikaanse merk uit bij de voorstelling van de Renegade en na onze korte ontmoeting kunnen we dat enkel beamen. Jeeps kleinste springt niet mee op het succes van de B-segmenters op hogere pootjes om op die manier bakken aan geld binnen te brengen. Nee, Jeep doet het op haar eigen manier zonder haar identiteit te verloochenen. Kwalitatief één van de beste Jeeps ooit gemaakt. Dat het merendeel van de Belgische Renegades op de voorpootjes zal aangedreven worden is dan weer een bittere pil als je weet hoe capabel de kleine rakker is.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen