Uitlaat: Varia

Special: Salon Brussel 2009

Morgen, 17 januari, gaat het Autosalon van Brussel voor de 87e keer open voor het publiek. Zoals we intussen wel gewend zijn, draait het salon afwisselend om bedrijfs- dan wel personenvoertuigen. Dit jaar waren de lichte bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen aan de beurt. Zware bedrijfsvoertuigen zijn te bekijken in een apart “Truck- & Transportsalon” dat van 17 tot 21 januari loopt. In paleizen 1 & 3 loopt tegelijkertijd het moto-salon.

Image

Het Salon van Brussel is een verkoopssalon, eerder dan een spektakel. Daarom verkiezen vele merken ook andere salons voor het presenteren van hun nieuwe modellen en concepts. Groen is andermaal het codewoord voor het salon; Eco-logo’s en CO2-uitstootcijfers vliegen je om de oren.

We zetten reeds de belangrijkste verwachte nieuwigheden op een rijtje, maar we willen jullie toch voorzien van beeldmateriaal.

Image

Audi stelt de S4 in avant-versie voor, een wolf in schaapskleren, met zijn  333 pk in combinatie met een burgerlijk uiterlijk. Alle spots zijn gericht op de Q5, de midsize SUV van Audi.

Image

De Chevrolet Cruze komt de Nubira vervangen die er een carrière van 11 jaar heeft opzitten sinds zijn lancering.

Image

Image

Citroën toont de C3 Picasso, een compacte monovolume die de basis deelt met de Nemo. Een licht en ruim interieur, terwijl de afmetingen compact blijven. De C-Hypnos is een conceptcar van een hybride ecologische crossover.

Dacia verwacht veel van de Logan Pick-up & Van, de bedrijfsversies van de Logan MCV. Voor een prijs van minder dan € 8000 excl BTW is dit weer een voltreffer qua prijs/kwaliteit.

Daihatsu friste de Terios op, de compacte SUV van het merk.

Image

Dodge toont de Challenger SRT, maar heeft verder niets spectaculairs te melden.

Image

Abarth herleeft en presenteert de 500, een wagen waarover we reeds eerder een testverslag schreven. Abarth krijgt als zelfstandig merk wel een plaatsje op de Fiat-stand.

Ford toont de bedrijfsversie van de Fiesta, de Van. Deze wagen komt enkel in een kleine dieselversie op de markt.

Honda  liet het Civic-gamma een facelift ondergaan. Deze was zo subtiel dat enkel kenners hem kunnen onderscheiden van de vorige versie.

Image

Hyundai showt ons de i20, de opvolger van de GETZ. Ze toont ook de ijskar op basis van deze wagen. Bovenaan in het gamma wordt de iX55 onthuld. Een grote SUV, die het vooral in de Verenigde Staten goed moet doen. De Coupé concept car was ook aanwezig.

Image

Kia blijft innoveren en toont de Soul, een cross-over met een jonge inborst, met heel wat personaliseringsmogelijkheden.

Image

Land Rover heeft de LRX als concept op haar stand. Deze compacte 4x4 is ontworpen om een lage CO2-uitstoot (onder 120g/km) te realiseren. Hiervoor maakt de wagen gebruik van een hybride-motor.

Image

Mazda laat de “3” voor het eerst in België los. Daarnaast werd ook de MX-5 in opgefriste uitrusting gepresenteerd. Op zwaarder vlak melden we de komst van de BT-50 een werkpaard in pick-upvorm.

Image

Image

Image

Mercedes-Benz demonstreert met de Vito Blue Efficiency een hele reeks nieuwe technologieën om de CO2-emissie te verlagen. De wagen krijgt een speciaal kleedje aangemeten. Verder zijn ook een aantal andere modellen van de “Blue Efficiency”-reeks present.

Image

Image

Mitsubishi vernieuwde de Colt en bouwt er een aantal groenere varianten bij.De Lancer Sportback wordt gelanceerd op onze markt.

Image

Image

Bij Nissan staan de kleine stadswagens Note en Pixo op de voorgrond. Bij de terreinwagens zien we de nieuwe Qashqai+2 een zevenzitter van hun best-seller. Daarnaast ook de Pick-up NP300. Tot slot toont Nissan nu ook eindelijk de GT-R op Belgische bodem, een sportwagen die reeds eerder het Autofans-nieuws haalde.

Image

Image

Opel laat de Insignia Sports Tourer zien, de breakversie van de Wagen van het Jaar 2009. Op het vlak van milieuvriendelijkheid toont het de Zafira CNG Turbo, een wagen aangedreven op aardgas.

Image

Peugeot heeft de 107 herwerkt. Daarnaast kreeg Miss België de eer om de 308 CC voor te stellen. Hoewel de 3008 productieklaar is, moest het Salon van Brussel het nog met het prototype Prologue Hybrid4 doen.

Image

Image

Renault experimenteert in de Kangoo Be Bop met de woorden vrijetijd, compacte volumes en heldere binnenruimte. De Mégane Coupé wordt gecommercialiseerd terwijl de Z.E. Concept de toekomst van de milieu- en gebruiksvriendelijke elektische wagen toont.

Image

De Saab 9-4X Biopower is een crossover met BioPowermotor, volledig in het kader van groene efficiëntie.

Seat mikt met de Exeo op de fleetmarkt, vanwege het trapje omhoog in afwerking. De Ibiza Ecomotive toont met een verbruik van 3,8l/100 km en een CO2-uitstoot van 98g/km dat ook zij werken aan een groener wagenpark.

Image

Skoda stelt de hernieuwde Octavia voor aan het brede publiek. Daarnaast is ook de SuperB met origineel achterkleponcept ee blikvanger.

De compleet nieuwe Alto, de stadsmus van Suzuki, kan dan weer steunen op een uitstoot van 103g/km CO2.

Image

Image

De nieuwe Toyota Avensis komt de grotere middenklasse-wagens het vuur aan de schenen leggen. De iQ zal dan weer trachten de Smart naar de kroon te steken. Met de Urban Cruiser vult Toyota het gat op dat er kwam vanwege de groeistuip van de RAV4. In navolging van Mazda en Nissan toont Toyota de bijgewerkte Hi-Lux, een pickup voor het zwaardere werk.

Image

Volkswagen tot slot laat ons kennismaken met de concept Pickup. Daarnaast tekenen er ook de Golf VI en gefacelifte Golf Plus present.

Om volledig af te sluiten nog wat extra sfeerbeelden van het salon.(net zoals bij de andere foto's:klik om uit te vergroten)

Image

Image

Image

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
9 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
13 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
20 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
29 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden