Eerste test: BYD Seal U (2024)

BYD Seal U test 2024

BYD laat zijn tanden zien: het Chinese merk komt naar onze markt met zijn Seal U, een middelgrote elektrische SUV die een zekere Tesla wil onttronen. Is deze nieuwkomer opgewassen tegen zijn taak?

Je kunt ervan denken wat je wilt, maar de naamgeving van Chinese modellen heeft iets vermakelijks. Terwijl sommige namen klinken als streepjescodes, zijn andere gewoon grappig, zelfs charmant. BYD is het perfecte voorbeeld: op zijn thuismarkt zijn er de Frigate en de Destroyer. Dit zijn geen schepen, maar... een SUV en een sedan! In Europa is het bijna even bizar met de Han en Tang – die verwijzen naar Chinese dynastieën – en de Dolphin en Seal.

Na de berline, de SUV

Je zou dus kunnen verwachten dat de komst van een middelgrote SUV in dezelfde lijn gepaard moet gaan met een nieuwe naam uit het waterdierenrijk: Whale, Otter of misschien Orka? Nee dus: de nieuwe SUV van het Chinese merk heet... Seal U! Achter deze vreemde naam schuilt een logica: het voegt de U van Utility (als in Sport Utility Vehicle) toe aan de Seal zodat we begrijpen dat het om de SUV in hetzelfde segment gaat.

BYD Seal U test 2024

Laten we die naam even buiten beschouwing, dan zie je ook aan het uiterlijk van de twee auto's dat ze familie van elkaar zijn. De lichten lijken bijvoorbeeld identiek, terwijl de Seal U ook van die ronde vormen heeft die aan de golven van de oceaan moeten doen denken. Het verschil zit vooral aan de achterkant en dat is natuurlijk weinig verwonderlijk. De Seal U heeft namelijk een grote achterklep, een LED-balk in plaats van afzonderlijke achterlichten en is volledig ontdaan van de 'Build Your Dreams'-belettering van de andere modellen.

Andere platforms

Er zijn nog een paar verschillen: met een lengte van 4,78 m is de Seal U ook korter dan de berline. Wanneer de twee auto’s echter naast elkaar worden gezet, lijken de verhoudingen ook anders. Dat ligt aan de platforms waarop ze staan, want deze SUV is in feite gewoon een evolutie van een model dat al enige tijd op de Chinese markt verkrijgbaar is.

BYD Seal U test 2024

Met andere woorden, de twee Seals delen niet hetzelfde platform. Deze SUV is gebaseerd op het modulaire ePlatform 3.0 van de kleinere Atto3. Bijgevolg mist de Seal U de vierwielaandrijving en de bijbehorende kracht die zijn lagere broer nochtans wel kan bieden.

één motor, twee accu’s

De aandrijflijnen zijn daarom vrij rechtlijnig. Op de vooras zit een elektromotor met een vermogen van 218 pk en 330 Nm koppel. Hij haalt zijn energie uit één van twee accu's: eentje van 71,8 kWh (Comfort) of eentje van 87 kWh (Design). Beide zijn de gekende Blade-batterijen van BYD, met voorbeeldige veiligheidsvoorzieningen. Die veiligheid lijkt echter ten koste te gaan van de laadsnelheid. De eerste batterij kan maximaal 115 kW aan bij een snellaadpunt, terwijl de tweede tot 140 kW kan opladen. Gezien de twee verschillende capaciteiten duurt het opladen van 30% tot 80% afhankelijk van de versie 27 of 28 minuten.

BYD Seal U test 2024

Uiteraard verschilt hun actieradius eveneens. De kleinere accu geeft de Seal U een actieradius van 420 kilometer, terwijl de grotere van de twee hem tot 500 kilometer ver moet brengen volgens de WLTP-cyclus. Vergeleken met de concurrentie van tegenwoordig zijn dit gemiddelde prestaties. Niets meer, niets minder.

Premium of gewoon goed?

Nu we het toch over de concurrentie hebben, kunnen we niet om de Tesla Model Y heen. De BYD Seal U doet het in één opzicht veel beter dan de Tesla Model Y: het interieur. Natuurlijk zullen sommige mensen houden van de eenvoud van het Amerikaanse model, maar je kunt niet naast de goede afwerking van deze Chinees kijken. Elk oppervlak dat we aanraken is bekleed met zachte materialen, met hier en daar aantrekkelijke contrasterende stiksels.

BYD Seal U test 2024

Het middelpunt is natuurlijk het infotainmentscherm. Je kunt het niet missen, want het is 12,8 of 15,6 inch groot. Hoewel het groot is, maakt dat het niet gebruiksvriendelijk. Om het bot te zeggen: je krijgt de indruk dat je naar een tablet kijkt met software uit de jaren 2000. Toegegeven, het scherm kan worden gedraaid en gesplitst maar het is moeilijk om het nut daarvan in te zien omdat niet alle applicaties er dan op weergegeven willen worden, waaronder zelfs de radio of de mediaspeler. Gelukkig zijn Apple CarPlay en Android Auto wel standaard, maar wanneer we daarin zitten vinden we niet meer hoe we de klimaatregeling kunnen bedienen… Waarom zo ingewikkeld?

Voor (niet al te grote) gezinnen

De ergonomie is dus enigszins bedroevend, maar de binnenruimte is dat niet. Zowel voor als achterin is het namelijk aangenaam vertoeven. Door de iets kleinere wielbasis van de Seal U is er minder beenruimte achterin, maar de SUV heeft een hoger dak en daardoor aan het einde van de rit toch een comfortabelere achterbank.

BYD Seal U test 2024

De koffer is op papier een knappe 552 liter groot, maar in de praktijk vonden we hem een stuk kleiner dan dat cijfer doet vermoeden. Bovendien is er geen frunk onder de voorklep van de Seal U te vinden, ondanks zijn relatief lange neus. Kabels moeten dus onder de vloer van de koffer worden opgeborgen.

Gemak en ongemak

Het verschil tussen de Seal U en de Seal is duidelijk op de weg. Waar het bij de sedan om sportiviteit draait, lijkt het bij de SUV vooral om comfort te gaan. Daar is niets mis mee, zolang het goed uitgevoerd wordt… En dat lijkt op het eerst gezicht het geval bij de Seal U want de geluidsisolatie is briljant effectief: er komt bijna geen wind- of rolgeluid doorheen.

BYD Seal U test 2024

Tegelijkertijd biedt de Seal U een redelijk comfortabele rit. De besturing is licht – misschien zelfs iets té licht naar onze smaak – terwijl de vering tamelijk zacht is. De keerzijde van de medaille is echter een best onverfijnde demping. Deze elektrische SUV heeft niet de beste ondersteuning voor de carrosserie. Toegegeven, het is veel beter dan het broodplankchassis van een Tesla, maar de combinatie van de ogenblikkelijke reacties van een elektromotor en dergelijke slordige carrosserieondersteuning kan je passagiers al snel ongemakkelijk maken...

Betaalbaar?

Met een prijs vanaf 42.740 euro voor instapmodel Comfort en 45.740 euro voor de volledig uitgeruste Design-variant is de BYD Seal U redelijk goed geprijsd. Alles bij elkaar is hij enkele tienduizenden euro's betaalbaarder dan de Duitse – of Tsjechische – concurrentie, terwijl hij 1.000 euro goedkoper is dan een Tesla Model Y. Uiteraard hebben we het dan over catalogusprijzen van de Tesla en versies met gelijkwaardige motoren/batterijen, niet over de versies die specifiek worden verkocht voor de Vlaamse EV-premie...

Conclusie

De BYD Seal U is misschien niet de meest opwindende elektrische SUV — als zoiets al bestaat — maar daarom niet minder interessant. Hoewel zijn demping niet van de meest verfijnde soort is, overheerst het comfort aan boord. Bovendien zal hij door zijn uitrusting en prijs langzaam maar zeker een groot aantal mensen overtuigen die een elektrische SUV willen...

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

218pk

Couple

330 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Transmission

voorwiel

Poids

2 147 kg

Vitesse de pointe

175 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 45 740.00

Prix de base

€ 42 740.00

0 à 100 km/h

9.60 sec

Coffre min.

552 L

Coffre max.

1 440 L

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités