Het kan altijd beter, toch? Dat moet Aston Martin tenminste gedacht hebben wanneer het naar zijn Valour van vorig jaar keek. Die koppelde een machtige V12 aan een handbak en deed dat in een indrukwekkend, aerodynamisch jasje… Maar het kan altijd machtiger, indrukwekkender en aerodynamischer natuurlijk.
De V12 is weer helemaal terug bij Aston Martin, want binnenkort lepelt het merk een gloednieuwe twaalfcilinder in z’n Vanquish. Nu goed, echt weggeweest is de V12 er nooit maar het scheelde eigenlijk niet veel. Zo hield de DB11 het in z’n overgang naar DB12 bij een V8 en moest ook de Vantage het na zijn opfriskuur zonder ‘V12’-prefix stellen, terwijl Aston Martin zelfs al een afscheidsnummertje had gezongen in de vorm van de Valour… Maar als dat afscheid er dan toch niet komt, kunnen ze zowel op die Valour gaan verderbouwen.
Meer power, minder gewicht
Dit is namelijk hun nieuwe Valiant en ben je niet helemaal thuis in de Aston Martin-showroom, dan zou je zweren naar de Valour van vorig jaar te kijken… En dat zou je eigenlijk ook zweren indien je wél thuis bent in die Aston Martin-showroom. De Valiant vertrekt namelijk van dezelfde techniek en dezelfde carrosserie als de Valour maar doet daar nog een schepje bovenop, en dat mag je letterlijk nemen. Zo ruilt hij de glooiende achterpartij van zijn tammere broertje in voor een enorme spoiler terwijl je onder de voorbumper een even indrukwekkende splitter en onderaan de flanken een stel herwerkte zijskirts vindt. De wielen worden dan weer bedekt met aerodynamische deksels die aan Aston Martins Le Mans-racers uit de late 70’s moeten doen denken.
Bovendien krijgt hij er ook wat vermogen bij ten opzichte van de Valour. Zo pompt de nieuwkomer geen 715 pk maar wel 745 pk uit dezelfde 5.2-liter V12. Dat vermogen gaat nog steeds naar de achterwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak die achterin gemonteerd zit voor een optimale gewichtsverdeling en o ja, aan dat gewicht hebben de Britten ook gedacht. Zo heeft de Valiant bijvoorbeeld een ander subframe achteraan dat zowaar 3D-geprint — ge-3D-print? — werd om 3 kilogram te besparen, terwijl een andere batterij 11,5 kilo’s wegneemt en de magnesium wielen 14 kilogram.
Beter zo, Fernando?
Verder beschikt de Valiant af-fabriek over koolstofkeramische remmen en over een adaptieve ophanging die, aldus Aston Martin, in zes milliseconden elk van de vier dempers kan aanpassen in maar liefst 32 standen. Daarnaast krijg je meteen ook een halve rolkooi mee net als Recaro-kuipstoelen met heuse vierpuntsgordels — niet bijster handig voor je ritje naar de bakker. Deze Valiant noemt het circuit dan ook zijn natuurlijke habitat, al is hij wel gewoon straatlegaal. De ideale balans tussen die twee omgevingen wist niemand minder dan F1-coureur Fernando Alonso te vinden want deze Valiant is stiekem gebaseerd op zijn persoonlijke configuratie van een Aston Martin Valour.
De heer Alonso is echter niet de enige die dit apparaat op zijn naam zal kunnen zetten… Al scheelt het eigenlijk niet zo veel. Aston Martin zal deze Valiant namelijk bouwen in een oplage van slechts 38 stuks, waarmee hij dus nog flink zeldzamer wordt dan de Valour waar er 110 exemplaren van geproduceerd werden. Duurder wordt de Valiant daardoor vast ook, al geeft Aston Martin natuurlijk niks mee over zijn precieze prijskaartje.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter