Rijtest

Rijtest: BMW X4 xDrive20d

De BMW X4 moet als Sports Activity Coupe het segment tussen de 3 GT, X3 en X6 opvullen. Hoe hij dat doet en of hij een plaats verdient in het reeds ruime BMW-gamma, dat zochten we even uit.

BMW lanceerde de X4 in maart dit jaar, nadat het een eerste concept toonde op de autoshow van Shanghai. Dat de X4 er kwam was al een tijdje voordien geen geheim meer. De grotere broer, de BMW X6, was een schot in de roos en deed blijkbaar de vraag rijzen naar een kleinere variant, deze X4.

Technisch gezien is de X4 gebouwd op het platform van de X3. Noem het echter geen dure X3. Noem het een goedkopere X6. Zo heeft BMW het liever.

Logisch. Want hoewel de technische gelijkenissen met de X3 het grootst zijn, is het concept een-op-een gelijk aan dat van de X6. Een SUV met sportallures die een zekere stance uitstralen. En zoals we op Autofans.be al meermaals bespraken: "you love it or hate it".

Image
Rijtest: BMW X4 xDrive20d

Fietspomp

Vooraan valt de nieuwe snoet van BMW op, met de koplampen die doorlopen tot aan de grille als opvallendste kenmerk. De grote luchthappers in de bumper doen dan weer vermoeden dat het geen dreier is van de doorsnee leasingmaatschappij. Achteraan trekken de stevige bumper en hoge kofferlijn de aandacht, kenmerkend aan deze X4 en gekendere X6. De omschrijving die het best bij dat concept past om de achterkant te beschrijven is: "alsof ze een fietspomp in de uitlaat staken en de hele achterpartij zijn gaan opblazen".

Image
Rijtest: BMW X4 xDrive20d

Niet de ruimste in het gamma

Wie de X4 in profiel bekijkt, valt het misschien op dat hij erg korte overhangen heeft langs beide kanten. Het is samen met de sterk aflopende daklijn de oorzaak van een niet zo'n grote ruimte binnenin. Hij slorpt minstens 500 liter weg en maximaal 1.400 liter. Vergeleken met het eigen aanbod is dat alles behalve overtuigend voor een X-variant. De 4 Gran Coupé slikt maximaal 1.300 liter en de 3-reeks berline slikt met maximaal 1.405 liter zelf 5 liter méér. Dat de 3-reeks Touring met zijn 1.500 liter nog eens 100 liter straffer doet, mag dan geen verrassing zijn. Voor zijn laadruimte moet je de X4 dus niet kopen, daarvoor zijn er andere betere keuzes in het BMW-gamma.

Image
Rijtest: BMW X4 xDrive20d

Gekend recept

Binnenin is het opnieuw allemaal erg voorspelbaar. Op een X-logo in de kopkussens na, is dit het interieur van elke BMW. Net zoals we zeiden in de test van de 4 Gran Coupé is dat interieur uiterst ergonomisch, strak en mooi maar mist het inspiratie en creativiteit.

Image
Rijtest: BMW X4 xDrive20d

Strak en dynamisch

Onder de kap van ons testexemplaar schuilt de basis motorisatie: een 190 pk sterke 2.0 liter viercilinder die diesel drinkt. Onder de xDrive20d badge sprint hij naar 100 km/u in 8 seconden. Meer dan snel genoeg voor dagdagelijks Belgische verkeer. Het blok wordt opnieuw gekoppeld aan de schitterende 8-traps ZF automaat. Schakelt perfect, zacht en comfortabel. Het blijft de beste automaat op de markt vandaag. Opvallend in zijn rijgedrag is de strakke sturing en erg dynamische houding. Nooit heb je het gevoel met een grote, logge, 1,7-ton zware auto te rijden. Hij blijft strak, mede dankzij het lagere zwaartepunt - vergeleken met de X3. Zijn sportieve afstelling zorgt er ook wel voor dat hij nooit honderd procent comfortabel wordt. Snelheidsdrempels of kasseistroken laten zich opvallend hard voelen, iets te hard misschien voor dit luxepaard met vierwielaandrijving.

Wie net als ons de enkele uitlaatpijp links ook wat lullig vindt, kan nog steeds kiezen voor een zescilinder onder de kap.

Image
Rijtest: BMW X4 xDrive20d

Premium, met een grote P

Dat de X4 zich net als de X6 op de bovenste laag van de premium-koper concentreert is duidelijk. De prijs van ons testexemplaar start bij 47.250 euro en is met een verbruik van 9 liter niet de zuinigste, ondanks de 5 liter die ze op papier meegeven. Ons testexemplaar stond bol van de opties en krijgt een prijskaartje van 61.545 euro. Grootste hap in dat optie-budget ging naar het "Exclusive Pack" dat onder andere verwarmde zetels vooraan, achteruitkijkcamera, navigatiesysteem professional, LED mistlapmen, Adaptive headlights enzovoort in houdt.

Image
Rijtest: BMW X4 xDrive20d

Conclusie

De X4 heeft een karakterkop en dat kunnen we alleen maar appreciëren. Hij rijdt strak en dynamisch maar boet daardoor wat in op het vlak van comfort. Voor zijn ruimte moet je de X4 alleszins niet kopen. Zowel voor- als achteraan is er meer dan voldoende ruimte, maar zowel de 3- als 4-reeks slikken een vergelijkbaar aantal liter bagage. Waar BMW de klanten voor de X4 gaat zoeken blijft ons echter de vraag. Want ze hebben niet alleen met de X3 en X6 sterke concurrenten in het gamma, ook de 3 Reeks Gran Turismo en 5 Reeks Gran Turismo horen daarbij. Gelukkig is BMW voorlopig de enige met een Sports Activity Coupe, Mercedes is nog niet meteen klaar met hun Concept Coupé.

Image
Rijtest: BMW X4 xDrive20d

Specificaties

Vermogen190 pk
OverbrengingZF 8-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 705 kg
Topsnelheid212 km/u
Prijs testwagen€ 61 545
Prijs basismodel€ 47 250
0 tot 100 km/u8.00 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Min. kofferinhoud500 L
Max. kofferinhoud1 400 L
CO2-uitstoot149 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen