Officieel: Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance is 680 pk sterk hybridemonster (2023)

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance 2023

Mercedes heeft de AMG-versies van zijn hogere alternatief op de C-Klasse klaar: de GLC. Die krijgt dan ook herkenbare aandrijflijnen mee dus jawel: ook de GLC AMG’s doen het met viercilindermotoren. Schrijf ze daarom echter niet af, want de sterkste perst er flink wat meer power uit dan zijn voorganger uit zijn V8…

Een klein jaar geleden stond het AMG-rijk even op zijn kop, want toen trokken de Duitsers het doek van de nieuwe C 63. Die ging echter voortaan door het leven als ‘C 63 S E Performance’ en naast aanzienlijk meer lettergrepen leverde dat ook aanzienlijk minder cilinders op. De nieuwe top-C gooide zijn iconische V8-motor namelijk overboord voor een plug-inhybride aandrijflijn op basis van een viercilinderblokje, al werd hij daardoor wel krachtiger dan ooit tevoren… Dus waarom zouden ze dat dan anders doen voor die verhoogde C-Klasse, de GLC?

Circuitklare GLC

Maak dus kennis met de Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, een auto die er geen doekjes om windt: dit is een absolute pk-bom. Dat merk je er namelijk van buitenaf meteen aan, want de SUV ziet eruit alsof hij door één of andere tuner onder handen werd genomen. Reken dus op flink verlaagd bumperwerk onder die grille met verticale lamellen, en in het geval van de 63-versie trekt een splitter de boel nog wat dieper naar beneden. Achteraan zien we dan weer een uit de kluiten gewassen diffuser met vier verduisterde uitlaatpijpen, en de GLC 63 krijgt wielkastverbreders mee om het stoere plaatje af te maken.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance 2023

Ook binnenin zou je deze AMG-versie niet snel mogen verwarren met een pauper-GLC. Zo wordt de hele cabine bekleed met een combinatie van nappaleer en microvezel, te beginnen met het dikke stuurtje met zijn afgeplatte onderkant. Verder krijg je sportiever zitmeubilair mee, dat je optioneel kan laten vervangen door een setje heuse AMG Performance-kuipstoelen voorin. Bovendien krijgt alle software, van het bestuurdersdisplay tot het infotainmentscherm, een specifieke AMG-layout waar in het geval van de GLC 63 standaard een datalogger voor je rondetijden op het circuit in verwerkt zit… En geloof je niet dat deze SUV daar thuishoort, wacht dan maar tot je zijn specificaties hoort.

Extra stroom voor extra performance

Hoewel deze GLC 63 S E Performance de V8 van zijn voorganger inruilt voor een 2.0-liter viercilinder, weet hij namelijk toch flink wat meer kracht in de weegschaal te leggen. Zo piekt het totaalplaatje op 680 pk en 1.020 Nm koppel, en dat dankt hij niet enkel aan die benzinemotor. Die laatste schopt het met dank aan een geëlektrificeerde turbo wel tot 476 pk, maar hij krijgt bijstand van een elektromotor met 204 pk op de achteras. Dat geeft de GLC 63 standaard vierwielaandrijving, al kan al het vermogen door middel van een centraal differentieel ook helemaal naar achteren gestuurd worden. Deze GLC-AMG is met andere woorden een plug-inhybride, al ligt de nadruk allesbehalve op elektrisch rijbereik. Zo meet de accu slechts 4,8 netto-kWh’s, waarmee je amper 12 kilometer ver kan rijden.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance 2023

Die stroom is er dus vooral voor extra performance, en dat maakt de GLC 63 ook waar: hij sprint in amper 3,5 seconden naar de 100 km/u en gaat door tot een elektronisch begrensde 275 km/u. Het onderstel moet zo’n sportieve uitspattingen ook moeiteloos in bedwang kunnen houden. Zo beschikt het model over actieve rolstabilisatie, een meesturende achteras en adaptieve ophanging terwijl de composietremmen vooraan 39 en achteraan 37 centimeter in diameter zijn. Wat je voor al dat geweld moet neertellen, weten we op dit moment nog niet. Reken er echter maar op dat het flink wat meer zal zijn dan de GLC 43, die het zonder de hybridehulp doet.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités