De Franse overheid wil zijn burgers aan de stekker krijgen, en al helemaal indien die burgers een lager inkomen hebben. Zo werd er begin dit jaar het startschot gegeven voor een ‘sociale leasing’ waarbinnen EV’s al voor 40 euro per maand gehuurd kunnen worden… Een beetje zoals een OCMW voor EV’s, zeg maar.
EV-subsidies zijn weer helemaal terug van weggeweest, kijk maar naar ons eigenste Vlaanderen. Zo krijg je hier sinds begin dit jaar tot 5.000 euro teruggestort indien je een elektrische auto aankoopt voor minder dan 40.000 euro. Die laatste beperking dient ertoe om te vermijden dat rijke burgers kortingen in de wacht slepen bij aankoop van hun peperdure luxe-EV, maar in het naburige Frankrijk hebben ze daar een veel uitgebreider programma voor uit de grond gestampt.
40 euro zonder voorschot
De Franse overheid heeft namelijk het startschot gegeven voor zijn ‘sociale leasing’, een programma waarbij inwoners met een laag inkomen elektrische auto’s kunnen leasen voor opmerkelijk lage prijzen. Die prijzen starten al aan slechts 40 euro per maand voor een Renault Twingo E-Tech, gevolgd door de Fiat 500e voor 49 euro en de Citroën ë-C3 voor 54 euro per maand. Hieronder goten we ze ter referentie allemaal in een lijstje en het zal je daarbij vast niet ontgaan dat vooral het — toch grotendeels Franse — Stellantis-concern daar de vruchten van plukt. Dat is ook geen toeval: de subsidie mikt op goedkope elektrische auto’s die liefst in Frankrijk en anders op zijn minst binnen Europa geproduceerd worden.
- Renault Twingo E-Tech - € 40/maand
- Fiat 500e - € 49/maand
- Citroën ë-C3 - € 54/maand
- Nissan Leaf - € 65/maand
- Opel Corsa Electric - € 94/maand
- Hyundai Kona Electric - € 95/maand
- Peugeot E-208 - € 99/maand
- Renault Zoe E-Tech - € 100/maand
- Opel Mokka Electric - € 119/maand
- Citroën ë-C4 - € 129/maand
- Fiat 600e - € 149/maand
- Jeep Avenger - € 149/maand
- Peugeot E-2008 - € 149/maand
- Renault Kangoo E-Tech - € 150/maand
- Renault Megane E-Tech - € 150/maand
Zoals je hierboven kan zien gaat het vaak om extreem lage prijzen, dus om in aanmerking te komen moet je ook een best laag inkomen kunnen voorleggen. Als bovengrens geldt namelijk een brutoloon van 15.400 euro per jaar. Verder moet de minderbedeelde Fransman of -vrouw ten minste 15 kilometer van zijn of haar werk wonen en jaarlijks meer dan 8.000 kilometer afleggen met de eigen auto. Klopt dat allemaal, dan schiet de Franse overheid zelfs het voorschot bij de leasemaatschappij voor zodat je zonder financiële drempel elektrisch kan gaan rijden… Dus wat denk je: dit, of toch liever onze Vlaamse EV-premie?
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter