Autonieuws: Fun

Vier generaties BMW M3, maar welke was de fijnste?

In het interview met Friedrich Nitschke, hoofd van de BMW M divisie, werd ook opgemaakt dat de BMW M3 niet langer te bestellen is. Dat zette ons aan tot het oplijsten van de M3's van bij het begin. En dan kom je tot een relatief lang lijstje.

Pretty epic, die uitspraak dat de M3 uitverkocht is. Dat houdt namelijk in dat er binnen een half jaar, als de laatste van de band rolt, iemand met de laatste M3 coupé ooit gebouwd rondrijdt, want BMW is van plan de volgende coupé van de 3-reeks tot 4-reeks om te dopen. Een overzicht van de M3-geschiedenis.

BMW E30 M3

De E30 M3 legde de basis van de M3-familie. BMW wilde oorspronkelijk een dikke 3.5 zescilinder onder de kap maar die bleek de rijeigenschappen te zwaar aan te tasten. Dan maar een 2.0 viercilinder, op basis van de E28 M5. Van de coupé werden er tussen 1981 en 1991 een goeie 17.000 stuks gebouwd. In 1989 werd ook een cabrio-versie gebouwd met een oplage van 780 stuks. Naast de nodige evoluties was er ook een Cecotto, waarvan een beperkte oplage werd opgedragen aan Roberto Ravaglia, die als winnaar van het WTCC en de 24u van Spa een mooi palmares kon voorleggen met BMW.

Basisspecs: 2.3 I4 16v, 195 pk, 240 Nm, 0-100 km/u in 6,9sAfgeleiden: Evo I (200pk), Evo 2 (220 pk), Sport Evo (235 pk), Cecotto (215 pk)

BMW E36 M3

Ook van de opvolger van de E30 moest een sportieve variant komen. De E36 M3 zag in 1992 het levenslicht. Onder de kap geen viercilinder zoals zijn voorganger maar wel een 3.0 zes-in-lijn. De E36 M3 werd geïntroduceerd als coupé, in 1994 volgden nog een sedan- en cabrioversie. Een jaartje later nam BMW de motor dan onder handen en verhoogde de cilinderinhoud naar 3.2 liter. Het vermogen steeg daarbij van 285 naar 321 pk. Van de E36 M3 werden een dikke 71.000 exemplaren geproduceerd, het leeuwendeel coupés, de berline en cabrio werden elks zowat 12.500 keren gebouwd. BMW bouwde wat competitieafgeleiden, zoals de M3 LTW (Lightweight). Behalve de sedan, coupé en cabrio werd er ook één exemplaar van de 3-serie Compact als M3 gebouwd, ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Duitse autoblad Auto, Motor & Sport.

Basisspecs: 3.0 I6, 285 pk, 320 Nm, 0-100 km/u in 6,0sAfgeleiden: M3 3.2 (321 pk), M3 LTW, M3 GT, M3 GT-R , M3-R (326 pk), and the Imola Individual (m3 GT2)

BMW E46 M3

De BMW E46 M3 uit 2000 liet de sedanversie alweer vallen. Enkel beschikbaar als coupé of cabrio trok de E46 de kaart van de sportieve rijder. Bijna 86.000 exemplaren werden er gebouwd van deze BMW die bij deze generatie ook een 3.2 I6 onder de kap kreeg. Die motor was goed voor minimaal 343 pk.

In 2001 kreeg de M3 familie voor het eerste een V8 in het vooronder. Deze 493 pk sterke bron moest het in de E46 M3 GTR 16 opnemen tegen de Porsche 996 GT3 in de American Le Mans Series. Porsche was natuurlijk niet blij dat ze het snot voor de ogen werden gereden en hintte naar de organisatie dat het eigenlijk een prototype was omdat geen enkele productie E46 M3 een V8 motor had. BMW besloot dit te omzeilen door 10 E46 M3 GTR's te bouwen waarvan 3 straatlegale versies. Al werd er nooit één van verkocht. Daarop werd de reglementering aangepast en moesten constructeurs 100 exemplaren bouwen en 1.000 motoren produceren van het type dat meestreed in de klasse. BMW besloot daarop zich terug te trekken uit de Le Mans Series.

Basisspecs: 3.2 I6, 343 pk, 365 Nm, 0-100 km/u in 5,5sAfgeleiden: M3 Competition/ M3 Club Sport, M3 CSL (Coupé, Sport und Leichtbau, 360 pk), M3 GTR (4.0 V8, 500 pk)

BMW E90-E92-E93 M3

De recentste M3 kwam er opnieuw in drie koetswerkvarianten. De E90 berline verscheen opnieuw als M3 berline, naast de coupé en cabriolet. BMW wilde hier al een 4-reeks introduceren maar de naambekendheid van de 3-reeks bleek groter dan verwacht. BMW koos voor een 4 liter V8, waarmee opnieuw een grotere motor werd gekozen bij de introductie van een nieuwe M3. 420 pk is dan ook het minste wat je kan verwachten van zulk blok. Ook werd op deze reeks een versnellingsbak met dubbele koppeling geïntroduceerd. Van deze reeks verscheen een GTS-versie, opnieuw met een grotere cilinderinhoud en extra vermogen. 450 pk kreeg de M-Motorsport afdeling uit de 4.4 grote V8. Daarmee haalde de wagen de 0-100 km/u in slechts 3.6 seconden, bijna de helft van wat de eerste generatie M3 presteerde. Niet alleen meer vermogen maar ook gewichtsbesparing waren codewoorden. Daarom werd gebruik gemaakt van carbon om het gewicht van de M3 CRT met 45 kilogram te laten zakken. In 2011 bouwde BMW bij wijze van aprilgrap een M3 Pickup.

Basisspecs: 4.0 V8, 420 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 4,6sAfgeleiden: M3 Competition , M3 GTS (450 pk), M3 Edition, M3 CRT (Carbon Racing Technology), M3 Lime Rock Park Edition

Concurrentie

De eerste M3 werd onherroepelijk tegenover de Mercedes 190E 2.5-16 geplaatst. Later kwam ook Audi met een dikke RS4-variant van haar A4 - en eerst 80 - op de proppen. Opmerkelijk is dat BMW nooit een breakvariant van de M3 op de markt bracht, terwijl Audi de RS4 enkel als Avant commercialiseerde. Enkel de RS4 B7, gebouwd tussen 2007 en 2009 werd ook als berline en cabrio aangeboden. Nadien werd de cabrio-taak overgedragen aan de RS5, gebaseerd op de Audi A5. Mercedes deed dan weer beroep op AMG om de C-klasses te voorzien van het nodige peper.

De toekomst

Over cijfertjes van de nieuwe M3 wordt openlijk gespeculeerd. De laatste cijfers spreken van een zes-in-lijn met +450 pk. Ook zou de wagen onder de 1.5 ton blijven. Voor de exacte cijfers is het niet zo lang meer wachten. Op de Frankfurt Motor Show later dit jaar zal waarschijnlijk eerst een concept versie worden voorgesteld om dan in 2014 in productie te gaan. 2013 markeert echter wel het einde van de M3 coupé. De M3 benaming verdwijnt niet, maar als coupé zal je hem niet meer tegenkomen. Die eer is weggelegd voor de M4. Het einde van de begeerlijkheid van een M3?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen