Uitlaat: Column

Column WB: Legoschatten op zolder

We dromen stiekem allemaal wel eens van een barn find, maar laat ons eerlijk zijn: de kans is klein dat we er ooit op een zullen stoten. Ik stootte een tijdje geleden op een perfect alternatief: de attic find.

Mijn vader hield van modeltreinen. Gelukkig – zo vindt mijn vriendin – heb ik die hobby niet geërfd. Mijn vader vond het wel jammer dat ik het modeltreinvirus nooit te pakken heb gekregen. Als kind speelde ik wel de godganse tijd met auto’s en met Lego. Dat vond hij wel prima. Jammer genoeg werd hij ziek toen ik twaalf was.

Toen ik drie jaar geleden de ouderlijke zolder aan het leegmaken was, stootte ik opeens op een sigarendoosje. Ik wist meteen wat het was. In dat doosje zaten modelautootjes en modelfiguurtjes die mijn vader gebruikte om zijn treinlandschappen op te fleuren. De herinneringen kwamen meteen terug. Als kind was ik immers geïntrigeerd door de felkleurige modelautootjes, maar moest ik er met mijn nieuwsgierige kinderhanden uiterst voorzichtig mee zijn.

Image
Lego Volkswagen Esso 1950s

Attic find

Nu keek er niemand over mijn schouder mee. In het doosje zaten twee VW-busjes, een VW Kever en een Esso-tankwagen. Rood en groen plastic, op schaal 1:87. Perfect voor de H0-schaal van mijn vaders treintjes dus. Niets noemenswaardigs, dacht ik, maar toch bleven ze me intrigeren. Toen ik de autootjes omdraaide om de onderkant te bekijken, begon daar mijn attic find.

Op de onderkant van de autootjes stond immers een logo dat mijn hele jeugd had gekleurd: Lego. Vreemd. Geen blokjes, maar gegoten en gevormd plastic. Geen rubberen bandjes – als grootste bandenfabrikant ter wereld – maar metaalachtige, blikken wieltjes. Begin jaren 90 kon ik het niet op het internet opzoeken, maar nu wel.

Image
Lego Volkswagen Esso 1950s

Blijkbaar maakte Lego eind jaren 50 zijn eerste bouwsets op basis van het iconische Legoblokje dat het tegen dan eindelijk helemaal had ontwikkeld. Huisjes, gebouwen en garages, en allerlei kleine stedelijke tafereeltjes uit de tijd van toen. De autootjes die daarbij hoorden, waren niet gemaakt van Legoblokjes, maar waren dus de plastic autootjes uit het sigarendoosje.

De autootjes werden ook apart verkocht, soms met een doosje in de vorm van een doorzichtige garage, soms ook zonder. Er was een reeks vrachtwagens met stickers van Esso, er waren Volkswagen-autootjes (de busjes en de Kevers, en Karmann Ghia’s), en er waren autootjes van een hele hoop andere merken. Ford, Opel, Jaguar,… noem maar op.

Image
Lego Volkswagen Esso 1950s

Onschatbare waarde

Zijn de autootjes die mijn vader in zijn jeugdjaren kocht een attic find van waarde? De originele doosjes en verpakkingen zijn al lang verdwenen, dus nee. Maar zelfs met originele verpakking worden Lego-autootjes uit de jaren 50 en 60 niet voor astronomische bedragen geveild. Maar de emotionele waarde? Die is onbetaalbaar.

Hebben jullie ooit zo’n vondst gedaan thuis? Of hebben jullie miniatuurauto’s of schaalmodellen waar een bijzondere waarde aan vasthangt? Laat het hieronder weten in de comments!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
12 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
16 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
18 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
23 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden