Uitlaat: Column

Column WB: de irrationele keuze

Belangrijke horde genomen: mijn vriendin was er ook voor gewonnen. Hoge instap, zeeën van ruimte, een volledige uitrusting én een betrouwbaarheid als een Zwitserse klok – of dat wordt toch graag gezegd. Blijven over: de weinig sexy looks, het hoge verbruik en de hoge taksen. Maar da’s de prijs die je graag betaalt voor een irrationele keuze, toch?

Ik droom er al jaren van, beste lezer. Een auto die je jaren bijhoudt en die je nooit in de steek laat. Die geschikt is voor hete zomer én strenge winter – want die hebben we dit jaar verrassend genoeg nog eens gehad. Een auto waar je elke dag op kunt rekenen, maar die ook weer zonder aarzeling start na maanden stilstand. Zo’n machine waarbij je nooit hoeft na te denken over hoe je in godsnaam al die spullen in de koffer kwijt kunt, of wanneer je hem nog eens moet schoonmaken. Want geen kat kijkt ernaar om, en geef toe: die doorleefde look staat hem wel.

Image
Subaru Outback

Objectief de underdog

Eigenlijk heb ik al jaren zo’n auto op het oog. Hij heet Subaru Outback en als ik eerlijk ben heeft hij heel wat factoren tegen. Zijn dorstige boxermotor bijvoorbeeld, en zijn hoge CO2-uitstoot en dus ook dito fiscale lasten. Of – en ik zeg nog maar wat – een dealer in de buurt. En dan is er nog een lange lijst met automerken die met meer stijlgevoel of zin voor uniformiteit een dashboard kunnen ontwerpen.

Maar afgelopen winter reden we met een Outback naar de Oostkantons, viel alles weer in de plooi en begreep ook mijn vriendin de charme van de Japanner. Zetelverwarming – ik weet het, hoe kun je er bij deze temperaturen nog maar aan denken? – die je blindelings vindt, bagage die je zonder omkijken kwijt kunt, de verhoogde ophanging die op dat verdomd stuk E42 tussen Verviers en Spa had geweten wat te doen als ze dat traject niet hadden heraangelegd. En de Outback pretendeert geen greintje sportiviteit, dus ik kon zelfs perfect leven met de Lineartronic-versnellingsbak.

Image
Subaru Outback

De Outback als outsider

Sneeuw was er niet in de Oostkantons, maar ik weet van een trip naar Finland bij –15 enkele jaren geleden dat de Outback ook daar geen enkele moeite mee heeft. Ik leerde daar ook dat Subaru er bewust voor kiest om zo out of step te zijn met de andere automerken die in Europa worden verkocht. Of ze die positie nog lang kunnen volhouden, is een terechte vraag, maar dat maakt mijn zwak voor de outsider die de Outback blijft er niet minder sterk op.

Enkele weken geleden reed ik met de nieuwe Outback. Die wist me verrassend genoeg minder te charmeren dan het uitgaande model. Ik denk dat het ligt aan het grote touchscreen, dat Subaru geïnstalleerd lijkt te hebben in een poging om toch te conformeren. Dus nu spookt de voorganger door mijn hoofd. Amper tweedehands te vinden, laat staan binnen mijn budget, hoge taksen en een hoog verbruik. Maar toch zijn dat zaken die ik zó opzij zou schuiven voor een irrationele keuze.

VRAAG:

Ik kan vast niet de enige zijn met zo’n irrationele voorliefde voor een auto. Daarom: naar welke underdog gaat jullie irrationele keuze?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
12 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
15 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
17 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
22 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden