Ben je al die eenheidsworst met hun vijf klassiek scharnierende deuren beu? Dan moet je niet noodzakelijk bij Lamborghini, Rolls-Royce of Koenigsegg gaan aankloppen voor een auto met interessante portieren. Hier vind je zeven exemplaren die even creatief met hun deuren omgingen, maar dan tegen een scherpere prijs.

Met het langzame uitsterven van de klassieke driedeurs hatchback en de vierdeurs sedan wordt de deurenkeuze voor de gewone man of vrouw steeds beperkter. Zo kan je er bijna prat op gaan dat je nieuwe auto vijf deuren zal hebben, of die nu hoog op zijn poten staat of sportief tegen de grond kleeft. Alleen als je aanzienlijk meer geld uitgeeft, kan je nog exemplaren op de kop tikken die wat creatiever durven omspringen met hun portieren. Maar hoort dat wel zo? Hieronder vind je zeven modale modellen uit de recente autogeschiedenis die toch durfden verbazen met hun deurenwerk.

Renault Twizy

Image
Renault Twizy 2015

Let even op, Christian von Koenigsegg, want dit is hoe je voor amper 7.000 euro een auto met schaardeuren verkoopt. Dat was namelijk de basisprijs van de Renault Twizy bij zijn lancering, een piepkleine elektrische vierwieler die je de optie gaf om ofwel een passagier, ofwel een kratje bier mee te nemen. De auto kreeg een setje omhoog scharnierende deuren mee, wat je anders enkel zou terugvinden op peperdure supercars. Daar hadden die deuren echter doorgaans wel zijruiten, en bij de Twizy moest je voor dergelijke luxe bijbetalen. Maar goed: wie heeft er ramen nodig als je interieur waterbestendig is?

Ford B-Max

Image
Ford B-Max 2015

Toch net wat meer plaats voor je gezin nodig? Dan kon je bij Ford terecht voor de B-Max, een auto die zijn interessante deurdesign pas prijs gaf wanneer je alle portieren opende. Zo lijkt dit op het oog gewoon een MPV met een stel schuifdeuren achteraan, maar wanneer je instapte merkte je dat er tussen de voor- en achterportieren geen B-stijl zat. Dat is des te handiger voor je kroost bij het in- en uitstappen, en volgens Ford hoef je ook niet voor hun veiligheid te vrezen. De deuren zelf waren namelijk in die mate verstevigd, dat ze in gesloten toestand de structurele stijfheid van een B-stijl imiteerden.

Opel Meriva

Image
Opel Meriva 2015

Toch niet overtuigd van de B-stijlloze MPV? Dan kon je tegelijkertijd bij Opel langsgaan voor een Meriva. Die monovolume zag er net zo braaf uit als zijn imago doet vermoeden zolang je de deuren gesloten hield, maar eens er iemand achterin wou stappen onthulde zich een stel omgekeerd openende deuren. Je waant je meteen in een Rolls-Royce Phantom, zolang je het logo op het stuur negeert. We durven echter niet beloven dat je achterin zo’n Meriva veel veiliger zit dan in Fords B-stijlloze-Max, want omgekeerd scharnierende portieren hebben door de jaren heen een nogal pijnlijke bijnaam verworven: zelfmoorddeuren.

Peugeot 1007

Image
Peugeot 1007 2005

Dan toch maar gewoon een driedeurs hatchback? Zelfs daarin vind je de nodige variatie. Beginnen doen we bij de Peugeot 1007, een auto die zo gek was van zijn eigen deuren dat hij er alles voor over had. Een belachelijk hoog design? Check. Ettelijke kilo’s aan extra gewicht door de motortjes die ze automatisch doen sluiten? Aanwezig. Maar vooral het prijskaartje schrikte de klanten af, want dat stak met kop en schouders boven de rest van het compacte segment uit. Waarschijnlijk daarom dat de 1007 het amper vier productiejaren uithield — of lag dat aan de schaamte wanneer je na het instappen zit te wachten op je elektrisch sluitende schuifdeuren?

Hyundai Veloster

Image
Hyundai Veloster 2015

De Hyundai Veloster gooide het idee van de driedeurs hatchback dan weer over een compleet andere boeg. Dit is namelijk de ideale auto voor zij die de kofferklep van een ‘driedeurs’ model principieel weigeren mee te tellen als een ‘deur’. Ook voor hen blijft dit dan een auto met drie deuren, want aan de ene kant vind je één groot portier en aan de andere kant twee doodgewone, kortere exemplaren. Daardoor is dit meteen ook één van de weinige modellen die een ‘goede’ en een ‘slechte kant’ heeft, al laten we de keuze aan jou welke je de beste vindt.

Fiat 500e "3+1"

Image
Fiat 500e 3+1 (2020)

Ook de nieuwe Fiat 500e kan echter meespreken van een staaltje asymmetrie, want optioneel kan je het elektrische autootje bestellen met een extra deurtje aan de rechterkant. Dat is dan wel geen volwaardig portier zoals bij de Hyundai Veloster, maar eerder een flap carrosserie die je enkel kan openen indien de deur ervoor ook geopend is. Zoiets zagen we eerder ook al op de Mazda RX-8, al paste de 500e iets beter in deze ijst met ‘gewone’ auto’s dan zo’n sportcoupé met wankelmotor…

Mini Clubman

Image
Mini Clubvan 2014

Ook deze Mini Clubman heeft trouwens zo’n extra deurtje voor de achterbank, maar dat is helemaal niet waarom hij in deze lijst staat. De interessantste deuren vind je namelijk achteraan deze Mini, want die openen traditiegetrouw richting de twee zijkanten. Dat was bij de oer-Clubman het geval omdat dit eigenlijk eerder een soort bestelwagentje was, maar de Britten namen dit design over in de nieuwe generaties omdat het best wel charmant was op die manier. Alhoewel: van 2012 tot 2014 maakte Mini ook even een bestelversie van de nieuwe Clubman onder de noemer — geen mop — Clubvan. Vroeger kon toch echt alles…

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden