Uitlaat: Varia

Column YW: De Rodius is een geslachtsziekte waar ik best mee kan leven

SsangYong, het klinkt nog steeds als een geslachtsziekte die je kan oplopen op Temptation Island door in de douche te kruipen met Marvin. Een geslachtsziekte die stilaan aanslaat. Dringend tijd dus om op onderzoek te gaan. Door op skireis te vertrekken met een Rodius bijvoorbeeld. Twee keer raden hoe groot de teleurstelling was bij terugkomst...

Een bekentenis: Nog nooit in mijn leven ben ik op skilatten een besneeuwde berg afgegaan. Het is een sport die me - net zoals eenwielerpolo en onderwaterhockey - eigenlijk niets zegt. De dwaze pakjes met bretellen, onhandige skibotten en gesleur met latten stralen evenveel sexappeal uit als een rollator met daaraan een door urine doorweekte bagagetas. Edoch werd ik door mijn zwanger vrouwlief en vrienden (ja, ik heb ze) verbannen tot een week richting skigebied.

Wat dat heeft te maken met een Zuid-Koreaans automerk?

Wel, één van de geneugten van de autojournalistiek is de beschikbaarheid van een automobiel voor zo'n ondernemingen. Wees niet te jaloers, want dit is een mager overblijfsel van de tijden dat cocaïne werd gesnoven op de ontblote buik van een vrouw van plezier tijdens persreizen op een privéjacht. Oké, misschien iets overdreven, want drugs was er meestal niet bij...

Image
 column-rodius

Maar ik wijk af. Terug naar die skireis. Zes personen, het nodige lattengerief, een rits koffers en op de terugweg plaats voor gesmokkelde alcohol, dat waren de stouwvereisten voor de reiswagen van dienst. Een takenpakket dat de SsangYong Rodius met dakkoffer zonder problemen aan moet kunnen. Inderdaad, ik ging vrijwillig met een Rodius op reis. De Rodius is in autolievende middens namelijk de lachpaal met daarop bruine smurrie gesmeerd. Getuige de proestbui bij Toyota toen ik een Prius ging ophalen en terloops vertelde dat ik ook nog een Rodius die dag moest ophalen. Juist ja, zelfs het merk achter de Prius lacht met de Rodius.

En zij verkopen de Prius...

Toch kan ik niet anders dan besluiten dat na zo'n 2.000 kilometer er geen slecht woord te vertellen valt over de Zuid-Koreaanse bus. Oké, een Mercedes V-Klasse is duizend keer beter afgewerkt, de motor rammelt bij het afzetten van het contact en toegegeven, bij snelheden boven de 160 km/u zwalp je ongewild als een dronken Rus over de baan. Echter kon er steeds één argument niet uit mijn hoofd. Want raad eens wat zo'n Rodius met stoel- & stuurverwarming, achteruitkijkcamera, getinte ramen en plaats voor de hele delegatie van de Village People moet kosten? 45 à 50-duizend euro? Yeah right! Denk eerder 30.490 euro.

Image
 column-rodius

Inderdaad, voor de prijs van een vijfdeurs Polo met metaalkleur kan je een sloep van jewelste op de kop tikken. Of beter nog; een op hetzelfde niveau afgewerkte Mercedes Citan kost even veel én kan je zonder problemen parkeren in de koffer van de Rodius. Nee, eigenlijk heb ik geen slecht woord te zeggen over de 'lachpaal bij uitstek' in autoland. Vanwaar die teleurstelling dan in de intro? Wel, skiën mag van me in de top 10 meest dwaze tijdsbestedingen geplaatst worden. Naast 'velgen reinigen met een tandenborstel' en 'eieren sorteren op kleur in de koelkast'.

Als het geen pedalen heeft, nee dank u.

Image
 column-rodius

Nvdr: SsangYong verplichtte redacteur Yves niet om positief te schrijven in ruil voor de wagen. Die ruildeal werd beklonken via enkele liters rum. Het is dus op compleet vrijwillige basis dat Yves zich out als Rodius-lover. Over een nakend ontslag is nog niet gesproken... ___________

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
12 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
16 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
18 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
23 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden