Vijf rare crossovers die nooit echt van de grond kwamen

Seat Altea FreeTrack 2007

Een crossoverbehandeling is tegenwoordig hét wondermiddel om een model populair te maken, maar stiekem werkt het toch niet voor ieder type auto. Zo vind je wel voldoende voorbeelden van crossover-hatchbacks of -breaks, maar wat met andere carrosserievormen? Wij doken de geschiedenis in op zoek naar de vergeten hoogpotigen.

Je buurman heeft er eentje, je moeder heeft er eentje en jij hebt er waarschijnlijk intussen ook eentje: de crossover. Zoals de naam doet vermoeden is dit doorgaans een kruising tussen een traditionele carrosserievorm — zoals een hatchback of een break — en de anno 2023 o zo begeerlijke SUV, maar eigenlijk is het concept helemaal niet nieuw. Zo experimenteren constructeurs al decennia met het verhogen van hun modellen, en wie experimenteert maakt af en toe eens een ongelukje mee… Hier vind je vijf crossovermodellen die nooit het grote publiek wisten te overtuigen.

Suzuki X90: de crossover-roadster

Suzuki X90 1995

Een beschrijving van de Suzuki X90 begint goed, want wie zou het in 1995 niet warm hebben gekregen van woorden als ‘tweezitter’, ’T-top-cabrio’ en ‘achterwielaandrijving’? Het ding kreeg zelfs een spoiler op de achterklep om zijn sportieve uitstraling wat kracht bij te zetten, maar vraag ons niet waarom de Japanners hem zo hoog op zijn poten hebben gezet. Toegegeven: je kon de X90 ook krijgen met vierwielaandrijving en dan maakte zijn 1.6-blokje met 95 pk er een ware berggeit van, maar zonder noemenswaardige kofferruimte — laat staan passagiersruimte — moest bijna niemand ervan weten… En dus kozen ze allemaal voor een Vitara of een Jimny.

Volvo S60 Cross Country: de crossover-sedan

Volvo S60 Cross Country 2015

Volvo is al decennia heer en meester in het bouwen van terreinbreaks, en dat maakte ze in 2015 misschien een tikkeltje overmoedig. Zo begonnen ze zich luidop af te vragen of ze hetzelfde niet met een sedan konden gaan doen; zo luidop zelfs dat ze het idee gewoon in productie namen. Het resultaat was de Volvo S60 Cross Country, een auto die de aandrijflijn en het onderstel van broertje V60 Cross Country combineerde met een aanzienlijk minder handige koffer. Het spreekt dan ook voor zich dat het gros van de klanten zo’n V60 verkoos, waardoor Volvo na slechts twee jaar alweer de stekker uit zijn crossover-sedan trok.

Renault Kangoo 4x4: de crossover-ludospace

Renault Kangoo 4x4 2001

De Renault Kangoo mag dan niet de eerste ludospace op de markt geweest zijn, maar hij was wel de eerste die zijn handig vierkante koetswerk combineerde met een flink verhoogde ophanging en vierwielaandrijving. Daardoor zag de Kangoo 4x4 er wat ons betreft sympathiek genoeg uit om naast een Fiat Panda 4x4 te mogen staan, maar het mocht niet baten. Zo schrapte Renault de 4x4-variant uit zijn catalogus bij de overgang naar de tweede generatie van de Kangoo. Toen ging Volkswagen er dan maar mee aan de haal, waar er een vierwielaangedreven Caddy in de catalogus staat die het echter met minder stoere opsmuk moet stellen.

Seat Altea FreeTrack: de crossover-MPV

Seat Altea FreeTrack 2007

Voor de categorie crossover-MPV’s hadden we evengoed bij Renault kunnen blijven, want ook in dat segment waagden de Fransen een poging met de Scénic RX4. Voor de variatie gaan we echter even in Spanje kijken, waar Seat in 2007 uitpakte met de nog grotere Altea FreeTrack. Die werd door het marketingteam van Seat voorgesteld als hun eerste SUV, maar in essentie ging het natuurlijk om een Altea XL met hogere ophanging en wat extra plastic rond de bumpers. Je kon de Altea FreeTrack dan wel bestellen met vierwielaandrijving en tot 211 pk maar dan nog blijft dit voor ons een MPV, Seat.

Volkswagen T-Roc Cabrio: de crossover-cabrio

Volkswagen T-Roc 2021

De laatste categorie is misschien wel de meest succesvolle in deze lijst, al zouden we de crossover-cabrio’s nog niet alomtegenwoordig durven noemen. Nissan waagde als eerste een poging in 2011 met de Murano CrossCabriolet, een gedrocht van zo’n proporties dat wij Europeanen hem gelukkig nooit in de showrooms te zien kregen. Toch vonden ze dat blijkbaar jammer bij Land Rover en Volkswagen, want die eerste presenteerde een cabrioversie van de Range Rover Evoque en die tweede deed de moeite om het dak van zijn T-Roc te zagen. Land Rover liet het idee varen bij de overgang naar de tweede generatie Evoque, maar de Volkswagen T-Roc Cabrio houdt het nog steeds vol… En dat in een wereld waarin A-segmenters en MPV’s geschrapt worden wegens een te klein doelpubliek…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie