Rijtest: Ford Fiesta ST (2022)

Rijtest Ford Fiesta ST 2022

Zoek je rijplezier voor de alledag, dan kan je met een hothatch weinig misdoen. Vooral de Ford Fiesta ST wordt daarin vaak bejubeld als het ideale speelgoed, en die kreeg vorig jaar nog een extra duwtje in de rug. Reden genoeg dus om de benchmark nog eens aan de tand te voelen.

Sinds de Volkswagen Golf GTI het segment in 1976 populariseerde – want stiekem waren de Simca 1100 TI en de Renault 5 Alpine hem nipt voor – heeft vrijwel ieder gepassioneerd constructeur een hothatch in zijn showroom staan. De markt wordt zelfs nog namen rijker, want met de Yaris GRMN en GR Yaris verraste Toyota vriend en vijand en ook Hyundai maakt sinds kort faam met zijn modellen onder de N-vlag. Geen van die uitdagers – zo luidt althans de mening van het gepeupel – kan echter tippen aan de Ford Fiesta ST. Tijd om te ondervinden of dat ook na de facelift nog geldt met deze Fiesta ST in ‘Mean Green’, én met drie deuren…

Voor de verzamelaars

Dat van die deuren zeggen we er niet zomaar bij, want een Fiesta als deze geldt tegenwoordig als een zeldzaamheid. Deze zomer stapte ook Ford namelijk mee op de vijfdeurstrein, en haalden ze hun allerlaatste hatchback met drie deuren – deze Fiesta – uit de productieplanning. Die beslissing viel echter niet helemaal samen met de modelupdate van vorig jaar, waardoor er toch nog een aantal facelift-Fiestae met drie deuren uit de fabriek gerold zijn. Ons testexemplaar mag zich daartoe rekenen, want hij pronkt met de nieuwe snoet met strakke LED-koplampen en het logo middenin de grille, terwijl je toch nog steeds zijn stoeltjes voorover moet klappen om achterin te kunnen plaatsnemen… Ach, alles voor de nostalgie.

Rijtest Ford Fiesta ST 2022

Eens je binnen geraakt bent, moet je wel wat meer gestudeerd hebben om deze vernieuwde Fiesta van zijn voorganger te kunnen onderscheiden. Zowat alles blijft namelijk bij het oude, waardoor Fords kleinste nog steeds met een knappe, gebruiksvriendelijke en slechts sporadisch goedkoop afgewerkte cabine mag pronken. Enkel de bestuurder heeft door dat hij in een ander decennium is binnen gestapt, want voortaan monteert Ford een volledig digitaal bestuurdersdisplay in de duurdere versies zoals deze ST. Dat ontleent hij aan zijn hogere broertje, de Puma ST, en dat is niet de enige wijziging die de vernieuwde Fiesta ST daaraan te danken heeft.

Fakkels en hooivorken

Ook onderhuids werd de hothatch namelijk aangepakt, met niet meer vermogen maar wel meer koppel tot gevolg. Wanneer de Puma ST in 2020 gelanceerd werd, bleek die namelijk plots 320 Nm koppel uit zijn 1.5-liter EcoBoost-driecilinder te halen terwijl datzelfde blok bij de Fiesta ST slechts goed was voor 290 Nm. Voor de uitgebreide fanbase van laatstgenoemde naar zijn fakkels en hooivorken kon grijpen, zette Ford die achterstand dan maar recht door ook de Fiesta ST op 320 Nm koppel te trakteren tijdens de facelift. Dat doet echter niets met de gewoonlijke 0-naar-100-tijd van 6,5 seconden, en we gaan je ook niet wijsmaken dat we die 30 extra koppels voelen tijdens het rijden.

Rijtest Ford Fiesta ST 2022

Wat je wel voelt, is ouderwetse, onverprutste fun. Bij de omschakeling van de vier- naar de driepitter vreesden liefhebbers even het ergste, maar de EcoBoost-krachtbron blijkt een pareltje van driecilindertechniek. Hij levert zijn 200 pk en 320 Nm koppel al verrassend laag in het toerenbereik, en toch loont het nog steeds om de naald af en toe wat hoger te sleuren. Daar zingt het motortje namelijk rauwer dan gelijk welke viercilinder hem voordeed – zo rauw dat je geregeld even op de toerentalbegrenzer botst op zoek naar meer. Koppel dat dus aan een lekker mechanisch en kort schakelende, manuele versnellingspook, en je kan je wel voorstellen dat je geen vrienden maakt onder de toevallige passant op de openbare weg…

Nog steeds stevig

Dat kan echter ook aan de onberispelijke balans van dit compacte bommetje liggen, want zoek maar eens een hothatch die zich even intuïtief door de bocht laat sleuren als deze Fiesta ST. Vooral in combinatie met het optionele sperdifferentieel lijken de grenzen van de grip héél wat verder te liggen dan de grenzen van je zelfbehoud. Ze lijken zelfs verder te liggen dan de auto zelf verwacht, want in een écht scherpe bocht voel je dat Fiesta ST liever een achterwieltje omhoog gooit dan toe te geven aan de wetten van de fysica. Ook zonder dat differentieel mag je echter rekenen op een strak sturende hothatch dankzij zijn precieze en toch niet te zware stuurgevoel, zijn relatief lage gewicht en zijn stevige onderstel. En ondanks al Fords moeite met twin-tube-dempers en force vectoring-veren bedoelen we met “stevig” inderdaad nog steeds “pijnlijk hard”.

Rijtest Ford Fiesta ST 2022

Leg je je daar echter bij neer, dan zijn er maar weinig redenen waarom je zo’n Fiesta ST niet voor de alledag zou inzetten. Zo is de binnenruimte even functioneel als die van gelijk welke andere Fiesta – behalve misschien als driedeurs, maar wij weigeren er de minpunten van toe te geven. Bovendien draagt die motor, hoe levendig ook, nog steeds het EcoBoost-label waardoor je mag rekenen op een relatief beperkte dorst. Zo kan het blokje één van zijn cilinders uitschakelen wanneer je weinig vermogen vraagt, en wie weet: misschien gebeurt dat ooit wel eens. Voor de wetenschap maakten wij ook eens een rustiger ritje met ons testexemplaar en verscheen een best bekoorlijke 7,2 l/100 km op de teller voor we hem terug de sporen gaven en de naald voorbij de 8 steeg.

Prijs onder voorbehoud

Misschien nog het sterkste argument voor een hothatch is dat je al die flexibiliteit doorgaans krijgt tegen een aanvaardbare prijs. Dat valt nu net even moeilijk te verantwoorden met deze Fiesta ST als voorbeeld, want het model is tijdelijk uit de catalogus gehaald. Voor een ST Ultimate als ons testexemplaar – de enige die laatst nog in de configurator stond – betaalde je tot voor kort ter referentie 30.990 euro. Echt spotgoedkoop is dat natuurlijk niet, al doet de naam al vermoeden dat het daarbij meteen om een knap uitgerust exemplaar gaat. Zo krijg je voor dat geld bijvoorbeeld verwarmde zetels en een verwarmd stuur mee, en dat zijn zaken die misschien niet iedereen verwacht in zijn of haar Fiesta ST. Het is dus enigszins uitkijken naar de nieuwe prijzen van de hothatch, al kunnen we er wel van uitgaan dat Ford er niet ineens belachelijk veel geld voor zal vragen.

Rijtest Ford Fiesta ST 2022

Conclusie

Wat hadden we graag geëindigd door te vragen waar o waar je meer rijplezier voor je geld vindt dan bij deze Fiesta ST, maar laat dat geld nu net even de enige onzekerheid zijn. Dan blijven we maar bij de zekerheden, want ongeacht de prijs gaat het hier wel écht om veel rijplezier. De Ford Fiesta ST is een kart voor de openbare weg, een sportwagen in vermomming en gelijk welk ander stereotype dat je de gemiddelde hothatcheigenaar doorgaans over zijn trotse bezit hoort vertellen. En wat blijkt: als die het over een Ford Fiesta ST heeft, dan spreekt die gewoon de waarheid.

Specificaties

Motor

1.5-liter driecilinder turbobenzine

Puissance

200pk

Couple

320 Nm

Overbrenging

Manuele 6-versnellingsbak

Transmission

voorwiel

Poids

1 267 kg

Vitesse de pointe

232 km/u

Prix de base

€ 30 990.00

0 à 100 km/h

6.50 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

Coffre min.

311 L

Coffre max.

1 093 L

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Dennis 20:09
Portrait de Dennis

Ik heb getwijfeld. Maar na testritten overtuigde de Swift Sport van deze generatie me net wat meer dus die is het geworden. Veel minder pk's maar wel een lager gewicht een veel plezier. En niet vergeten, full option en heel wat lager geprijsd

Nick VH 18:05
Portrait de Nick VH

@dennis bij mij exact hetzelfde verhaal! Toevallig op de Swift Sport van huidige generatie uitgekomen, mee gereden en ik was verkocht!

Kevin follong 19:18
Portrait de Kevin follong

Pure fun zelf heb ik laatste model st3 in boundless blue. Wat een pocket rocket is het pure fun .wegligging fenomenaal gewoon. Iedere dag is genieten

Sven H. 23:31
Portrait de Sven H.

Heb er 1 besteld op 07/21, full option, nog steeds wachtende... geen informatie over de leverdatum.

andre123 12:59
Portrait de andre123

en jij aanvaard die wagen nog?
bij mij hadden ze allang een opzegging per aangetekend schrijven in de bus gekregen.
dit lijkt meer op oplichtingspraktijken dan op zakendoen.

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités