Ford heeft zijn Puma onder handen genomen — echt waar. Van buitenaf verandert er namelijk niet zoveel, maar het complete interieur gaat op de schop om plaats te maken voor moderne technologie. De grootste technologie-injectie moet echter nog komen, want later dit jaar gaat de Puma aan de stekker.
We willen geen oude wonden openrijten maar we zeggen het toch nog eens: de Ford Fiesta is niet meer. Iets van het formaat van de Ka is ook al langer niet meer te bespeuren — daarover treurde interessant genoeg bijna niemand — waardoor de instapper van het Ford-gamma nu de Puma is. Dat was in principe altijd al een Fiesta in crossovervorm, maar die genen gaat de Puma nu nog iets vakkundiger wegsteken.
Minder knop, meer scherm
Ford heeft zijn compactste SUV namelijk getrakteerd op een facelift en als je daarbij hoopte op ingrijpende, uiterlijke wijzigingen ben je eraan voor de moeite. Zo lijken zelfs de bumpers van de vernieuwde Puma identiek terwijl er wel een paar frisse kleurtjes en velgdesigns aan het gamma toegevoegd worden. De opvallendste wijziging vinden we echter in de koplampen, die niet alleen een nieuwe indeling krijgen maar voortaan ook over LED-matrixtechnologie beschikken en meeschijnen met de richting van de bochten — lekker modern.
De focus op nieuwe technologie komt des te meer naar voor in het interieur. Daar groeit het infotainmentscherm van 8 naar 12 inch en schuilt er ook nieuwe SYNC 4-software achter. Die laat voortaan draadloze smartphoneconnectiviteit toe en bevat Amazons Alexa als virtuele gesprekspartner. Verder meet het digitale bestuurdersdisplay tegenwoordig 12,8 in plaats van 12,3 inch in diameter maar om dat alles te doen passen, moesten het complete dashboard én het grootste deel van de fysieke knoppen wijken. Daardoor valt er geen vleugje Fiesta meer te bespeuren in deze cabine, want voorheen deelde de Puma zijn boordplank met wijlen die hatchback.
Enter EV, exit échte ST?
Op motorisch vlak blijft er wel nog wat van de Fiesta overeind, maar niet van élke Fiesta. Zo wordt iedere versie van de Puma voortaan aangedreven door de befaamde 1.0-liter EcoBoost-driecilinder op benzine en die beschikt ook in alle gevallen over mildhybridehulp. Dat “iedere versie” mag je echter serieus nemen, want ook voor de sportieve ST lijkt de ‘ST Powershift’-variant met automaat en 170 pk sterke 1.0-litermotor de enige die overblijft. Ford maakt er verder geen woorden aan vuil maar het ziet er dus naar uit dat de Puma ST die zijn handbak en 200 pk sterke 1.5-litermotor deelde met de Fiesta ST, niet terugkeert. Zouden we dat jammer vinden? Eigenlijk écht wel, Ford.
Wat krijgen we dan wel in de plaats? Een zuiver elektrische versie, of toch heel binnenkort. Ford belooft namelijk nog dit jaar het doek te trekken van een EV waar ze nu voor het eerst ook een naam op kleven: de Puma Gen-E. Wanneer dat precies gaat gebeuren, weten we nog niet.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année