Vanaf 2020 gaat de fiscale berekening voor bedrijfswagens grondig onder het mes. Waardoor je ook dit jaar al rekening moet houden met de formule om volgend jaar niet voor grote verrassingen te staan. Waar je rekening mee moet houden?
Volgend jaar rolt de regering haar "hervorming van de vennootschapsbelasting" uit. Een waslijst aan nieuwe spelregels die ook een impact heeft op wagens die ingeschreven staan op de zaak of het bedrijf. Hieronder leggen we je duidelijk uit waar je rekening mee zal moeten houden, ook al in 2019.
Van tabel naar formule
Tot 2020 hanteert de overheid een overzichtelijke tabel die zich puur op CO2-uitstoot baseert om de aftrekbaarheid van een auto te bepalen. Die tabel - met maximaal 120% aftrekbaarheid - wordt dan vanaf 2020 ingewisseld voor een formule. Hoe het dan juist zit met de overgangsperiode waarin je auto's voor 2020 aan hebt gekocht? In de vennootschapsbelasting blijft de huidige aftrek van toepassing tot 31/12/2019, daarna is de nieuwe rekenmethode van toepassing, ongeacht wanneer de wagen is aangekocht. __________ Bij de personenbelasting is de situatie iets complexer. Daar bepaalt de aanschafdatum wat er juist gebeurt vanaf 2020:
• Aangekocht voor 01/01/2018: Aftrekbaarheid via de "oude" tabel
• Aangekocht na 01/01/2018: Aftrekbaarheid via nieuwe rekenmethode.
___________
Ben je dus nu van plan om een auto op de zaak te zetten, dan is het ook in 2019 al nuttig om vooruit te kijken naar de nieuwe rekenmethode van 2020. Want een auto die nu 100% aftrekbaar is, kan volgend jaar plots nog maar 60% aftrekbaar zijn. De huidige tabel met tot 120% aftrekbaarheid zal worden vervangen door volgende formule: 120% - (0,5% x "brandstofcoëfficiënt" x g/km CO2). Wat dit voor effect heeft op verschillende aandrijvingen?
Diesel
Voor dieselwagens hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 1. Waardoor de formule voor dieselwagens er dus als het volgt uit ziet: 120 - (0,5 x 1 x g/km CO2). Heb je dus een dieselwagen op het oog met 108 g/km, dan zal die (120 - (0,5 x 1 x 108) =) 66 procent aftrekbaar zijn. Een dieselwagen met 120 gram is volgens de formule trouwens nog 60% aftrekbaar. Eentje met 100 g/km C02 is 70% aftrekbaar.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor dieselwagens, de bovengrens is 100%. Diesels met 200 g/km CO2 of meer vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.
Benzine
Voor benzinewagens hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 0,95. Waardoor de formule voor benzinewagens er dus als het volgt uit ziet: 120 - (0,5 x 0,95 x g/km CO2). Heb je dus een benzinewagen op het oog met 109 g/km, dan zal die (120 - (0,5 x 0,95 x 109) =) 68 procent aftrekbaar zijn. Een benzinewagen met 126 gram is volgens de formule trouwens nog 60,15% aftrekbaar. Een benzinewagen met 150 g/km CO2 zou volgens de formule 48,75% aftrekbaar zijn, echter telt hier ook de ondergrens van 50% zoals bij dieselwagens.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor benzinewagens, de bovengrens is 100%. Benzinewagens met 200 g/km CO2 of meer vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.
CNG
Voor auto's op aardgas (CNG) hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 0,90 voor wagens met maximaal 11 fiscale pk's, auto's met meer dan 11 fiscale pk's zien het coëfficiënt stijgen naar 95 g/km. Waardoor de formule voor CNG-wagens er dus als het volgt uit ziet: 120 - (0,5 x 0,90 x g/km CO2) OF 120 - (0,5 x 0,95 x g/km CO2). Heb je dus een CNG-wagen op het oog met een 2-liter grote motor (10 fiscale pk's) en 123 g/km C02, dan zal die (120 - (0,5 x 0,90 x 123) =) 64.65 procent aftrekbaar zijn. Een CNG-wagen met een 2.5-liter motor (+11 fiscale pk's) en 156 g/km zal volgens de formule 45,9% aftrekbaar zijn. Echter telt de ondergrens van 50% aftrekbaarheid.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor CNG-wagens, de bovengrens is 100%. CNG-wagens met meer dan 200 g/km CO2 vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.
Hybrides
Hybridewagens zonder stekker doorlopen dezelfde procedure als reguliere benzine- of dieselwagens en moeten dan ook gebruik maken van de nieuwe formule. Afhankelijk of het een diesel- dan wel een benzine-hybride is bedraagt het brandstofcoëfficiënt respectievelijk 1 dan wel 0,95 in de formule.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor hybrides, de bovengrens is 100%. Hybridewagens met meer dan 200 g/km CO2 vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.
Plug-inhybrides
Ook plug-ins doorlopen de normale formule. Afhankelijk of het een diesel- dan wel een benzine-plug-in is bedraagt het brandstofcoëfficiënt respectievelijk 1 dan wel 0,95. Voorwaarde is wel dat de plug-inhybride minder dan 50 g/km CO2 uitstoot en dat er per 100 kg voertuiggewicht minstens 0,5 kWh aan batterijcapaciteit aan boord is. Op die manier wil de Belgische overheid "valse hybrides" weren.
Ruwweg 90% van alle huidige plug-inhybrides op de markt voldoen momenteel aan deze voorwaarden en zijn daardoor 100% aftrekbaar (omdat de formule door de lage C02-uitstoot +100 procent als resultaat geeft maar de bovengrens 100% is). Voldoet een plug-in niet aan de voorwaarden, dan moet er gekeken worden naar het CO2-cijfer van de versie van de wagen met gelijke brandstof zonder elektrokracht. Bestaat die niet, dan moet het CO2-cijfer van de "valse plug-in" met 2,5 vermenigvuldigd worden.
Elektrische auto's
Volledig elektrische auto's worden - gezien hun theoretische 0-waarde op vlak van CO2 - niet getoetst aan de nieuwe formule en zullen ongeacht range, gewicht of kWh beroep kunnen doen op de maximale aftrekbaarheid. Tot 31 december 2019 bedraagt dit 120%, vanaf 2020 zal de elektrische auto nog maximaal 100% aftrekbaar zijn.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter