Actualités: Officiel

Officieel: nieuwe Range Rover (straks) elektrisch voor de lucky few (2021)

Land Rover heeft het doek gehaald van zijn nieuwe Range Rover. Die krijgt een nieuw platform, volgend jaar al meteen een plug-inhybride en in 2024 een volledig elektrische variant. O ja, en de prijs? Die gaat uiteraard wat naar omhoog.

De teaserfoto die Land Rover vorige week op ons losliet suggereerde het al. Deze nieuwe generatie Range Rover met codenaam L460 gooit het qua design niet radicaal over een andere boeg. Het vertrekpunt is de uitgaande generatie, maar alle lijnen en welvingen werden wat meer uitgevlakt om een strakker resultaat te creëren.

Image
Land Rover Range Rover 2021

Truckersnor

Het front met het woordmerk en de kenmerkende lichtblokken blijft nog steeds overeind, maar de voorbumper werd wat strakker getrokken. Dat geldt ook voor de ‘kieuwen’ achter de voorste wielkasten, terwijl de deurgrepen net als bij de Velar en Evoque voortaan verzonken zijn. Achteraan duikt de grootste wijziging op: daar zie je een zwarte truckersnorvormige band waar de ledachterlichten volledig ingewerkt zijn. De kofferklep gaat wel nog steeds open in twee delen.

De Britten geven trouwens mee dat deze L460 de meest aerodynamische Range Rover ooit gebouwd is. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 maakt er nog lang geen Mercedes EQS van, maar is voor een luxeloft op hoge poten wel een sterke prestatie. De nieuwe Range is trouwens gestoeld op een volledig nieuw platform. Dat heet MLA Flex, en had eigenlijk voor de elektrische Jaguar XJ moeten dienen die nogal last-minute geschrapt werd. Die nieuwe basis maakt elektrisch rijden mogelijk, maar daar komen we meteen toe.

Image
Land Rover Range Rover 2021

Nog niet elektrisch

Eerst geven we nog mee dat de nieuwe Range Rover er opnieuw met korte en lange wielbasis komt. Nu ja, ‘kort’: met 2.997 millimeter is ze een goeie centimeter langer dan voordien. De versie met lange wielbasis klokt af op 3.197 millimeter en laat eventueel een derde zetelrij toe. De gegroeide wielbasis is uiteraard bedoeld om er een batterijpakket in onder te brengen wanneer de volledig elektrische Range Rover in 2024 arriveert. Meer details willen de Britten nog niet vrijgeven, maar als je weet dat de nieuwe Range standaard al 2,5 ton in de weegschaal werpt, zal dat een flinke batterij moeten worden.

Het overige stekkergedeelte wordt vanaf volgend jaar verzorgd door twee plug-inhybrides: de P440e en P510e. Zij gebruiken allebei een Ingenium-zes-in-lijn benzinemotor met een elektromotor van 143 pk (105 kW) die in de versnellingsbak is geïntegreerd. De batterij heeft een brutocapaciteit van 38,2 kWh, waardoor de Britten mikken op een theoretisch elektrisch rijbereik van 100 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 30 gram per kilometer.

Image
Land Rover Range Rover 2021

Motoraanbod

Starten doet de nieuwe Range Rover met zes- en achtcilinders op benzine en diesel. Aan benzinekant zijn er de milde hybride P360, P400 en P530, respectievelijk een 3.0 zes-in-lijn met 360 en 400 pk, en een 4.4 V8 van BMW-makelij met 530 pk. Het dieselaanbod bestaat uit de D250, D300 en D350, die alle drie dezelfde 3.0 zes-in-lijn diesel gebruiken en respectievelijk 250, 300 en 350 pk sterk zijn. De dieselmotoren zijn er telkens met of zonder milde hybride ondersteuning.

Voor het chassis voorziet Land Rover vierwielsturing, met een achteras die tot een hoek van 7 graden mee- of tegenstuurt. Actieve antirolstangen op 48 volt moeten de koetswerkbewegingen controleren, terwijl luchtvering uiteraard opnieuw van de partij is. Voor de aansturing van de vierwielaandrijving is het Terrain Response 2-systeem eveneens weer op de afspraak.

Image
Land Rover Range Rover 2021

Prijzen

Op vlak van luxe verdeelt Land Rover deze nieuwe Range Rover onder in vijf uitvoeringen: de SE, HSE, Autobiography en vanaf volgend jaar ook een SV met de handtekening van de Special Vehicle Operations-afdeling. De vijfde uitvoering is de First Edition op basis van de Autobiography. Afhankelijk van de uitvoering biedt hij onder meer een wolmix als duurzamer alternatief voor leder, in de hoofdsteunen ingewerkte noise-cancelling-speakers, elektrisch bedienbare deuren, nieuwe schermen van 11,4 duim voor de achterpassagiers om de exemplaren vooraan aan te vullen, een Remote Park Assist om je auto van buitenaf te bedienen, en een Executive Class-achterbank met twee zitplaatsen, vaste middenconsole en elektrisch uitklapbare tafeltjes.

De nieuwe Range Rover is vanaf nu te bestellen. Bij ons krijgt hij een prijskaartje mee van 123.800 euro. De versie met lange wielbasis begint vanaf 134.600 euro.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter