Je mag het ons niet kwalijk nemen, maar de laatste jaren sloeg Skoda ons met zoveel elektrisch Enyaq-nieuws om de oren dat we haast waren vergeten dat de Tsjechen ook andere SUV’s in hun gamma hebben. Zoals in de eerste plaats de Kodiaq natuurlijk, Skoda’s populaire zevenzitter. Mag het een maatje kleiner zijn, dan hebben de Tsjechen sinds 2017 de Karoq in hun rangen rondrijden. Om het plaatje compleet te maken, vormt de Kamiq sinds 2019 het toegangsticket tot het Tsjechische SUV-gamma.
Nieuwe visuele handtekening
Maar onze aandacht vestigen we vandaag dus op de Karoq, die eind 2021 recht had op zijn tussentijdse oppoetsbeurt en die afgelopen december zowaar aan de haal ging met de titel van VAB-Gezinswagen van het jaar 2023. Dat die gezinnen daar vandaag weliswaar flink wat meer huishoudbudget tegenover moeten stellen dan bij zijn debuut bijna zes jaar geleden, daar komen we straks toe. Want eerst hebben we het over een andere bepalende factor voor een stoere gezinswagen: de looks.
De opgefriste Karoq herken je namelijk vooral aan zijn nieuwe voorkant. Dat pakt uit met een breder, zeshoekig radiatorrooster en nieuwe lichtblokken. Tel daarbij het fijnere ontwerp voor de lichtblokken achteraan – de C-vormige lichtsignatuur ging op de schop – en je hebt de meest opvallende wijzigingen wel in een notendop. Voor de rest zit het verschil in de details, met aerodynamische tweaks zoals een langere dakspoiler en meer aerodynamische velgdesigns.
Sportline
‘Onze’ Sportline-uitvoering maakt dan weer sportief-visueel het mooie weer met zwarte accenten in de voorbumper en het radiatorrooster, zwarte spiegelkappen, dito dakrails en dito belettering, eigen 18-duimsvelgen (19-duimers zijn optioneel) en een chromen accentstrook in de achterbumper. Binnenin mogen daar nog sportzetels in een gedeeltelijk lederen bekleding, eigen inzetstukken die koolstofvezel moeten suggereren en een standaard verwarmd lederen sportstuur aan worden toegevoegd.
Het verschil met de Karoq van vóór de facelift zit hem vooral in de schermen. Standaard is de instrumentencluster digitaal (8 duim op de lagere, 10,25 duim op de hogere uitvoeringen), het opgefriste infotainmentsysteem zit achter een touchscreen van 8 of 9,2 duim groot. Goed nieuws: de Karoq wipt niet over naar de bloedirritante touchschuivers van de Octavia. De klimaatregeling bedien je dus nog steeds met oerdegelijke klassieke knoppen.
Waarom niet standaard?
Met dank aan de iets oudere technische basis van deze Karoq, die zijn MQB A1-platform deelt met de Seat Ateca en VW T-Roc. Met 2.638 millimeter en 4,38 meter zijn de wielbasis en de lengte van de Tsjech zowat identiek aan die van de Spanjaard, en hebben beide enkele centimeters voor op de Duitser. En de Tiguan dan, horen we jullie denken? Die is zowat 10 centimeter langer en deelt zijn basis met de grotere Kodiaq. Deze Karoq is daardoor een strikte vijfzitter, maar maakt wel optimaal gebruik van zijn binnenruimte.
Tenminste, als je bijbetaalt voor het handige VarioFlex-systeem, dat de achterbank in drie afzonderlijk verstelbare en verschuifbare zetels verdeelt. Simply clever, maar wat ons betreft had dat gewoon ook simply standaard mogen zijn. Het koffervolume varieert dan van 588 tot 1.810 liter. Een afzonderlijke bedienunit voor de klimaatregeling en opklaptafeltjes op de rugleuning van de voorzetels zijn handig voor de passagiers achteraan, de voorgevormde zitting van de achterbank op de Sportline-uitvoering maakt de installatie van een Isofix-kinderzitje minder praktisch. De dingen waar je als jonge vader-autojournalist ineens op let...
Geen spoor van hybride
Het klinkt bijna vreemd in deze tijden, maar de facelift heeft deze Karoq geen hybride aandrlijflijnen opgeleverd. Zelfs geen milde hybride ondersteuning. Drie klassieke benzinemotoren, twee dito diesels en that’s it. De krachtigste benzineversie, de 2.0 TSI van 190 pk en 320 Nm, drijft standaard de vier wielen aan via een DSG7-bak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In die hoedanigheid sprint hij naar 100 km/u in 7,0 seconden en haalt hij een topsnelheid van 221 km/u.
Die viercilinder is trouwens alleen verkrijgbaar in de Sportline-uitvoering die wij aan de tand voelden. Skoda houdt het daarbij trouwens alleen bij visuele opsmuk, en laat het chassis ongemoeid. Optioneel kun je via het Performance Pack voor adaptieve dempers kiezen, maar wat ons betreft heeft dat op deze Karoq weinig meerwaarde. In de eerste plaats omdat de Skoda liever voor een gezond en efficiënt weggedrag gaat dan voor een speelse rijdynamiek.
Daarnaast wil ook de viercilinder het vooral van zijn efficiëntie en koppel hebben, waarbij de DSG7 snel opschakelt en het temperament ook in de Normal-rijmodus een opgestoken wijsvinger op de mond krijgt. Pas in de Sport-modus merk je dat de Karoq ook kan bruisen van energie. Autofans-toptip: tenzij je de vierwielaandrijving nodig hebt, dan is de Skoda Karoq met 1.5 TSI de betere keuze: even stil en gewillig, ruim 150 kilogram lichter (want alleen voorwielaangedreven) en ook zuiniger.
Prijzen
En minder duur, bovendien. Want tel je voor een Skoda Karoq vandaag al minstens 30.220 euro neer voor een relatief spartaanse basisversie met driecilinder (1.0 TSI Ambition), dan loopt dat bedrag al op tot 36.015 euro voor de 1.5 TSI (in de rijkelijker aangeklede uitvoering Clever). De 2.0 TSI in de Sportline-uitvoering heeft een startprijs van 49.405 euro... De royale standaarduitrusting is dan maar een pleister op een open wonde. Zes jaar geleden zag die prijscatalogus er helemaal anders uit, maar goed, dat is lang niet alleen bij Skoda het geval.
Conclusie
Dat maakt dat de Skoda Karoq vandaag een grotere hap uit het huishoudbudget vraagt dan bij zijn debuut bijna zes jaar geleden, maar dat de compacte SUV nog steeds kan counteren met goeie argumenten. Zoals zijn doordacht ruimtegebruik, zijn no-nonsense rijgedrag en zijn gedienstige motoraanbod. De Sportline-aankleding staat deze Karoq dan weer prima, maar is zeker geen must.
Spécifications
Puissance | 190 pk |
---|---|
Transmission | 7-traps, dubbele koppeling |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 1 583 kg |
Vitesse maximale | 221 km/h |
Prix du modèle de base | € 49 405 |
0 à 100 km/h | 7.00 sec |
Consommation moyenne en essai | 8.40L/100km |
Capacité minimale du coffre | 521 L |
Capacité maximale du coffre | 1 810 L |
Émissions de CO2 | 171 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 1 139 |
Taxe routière | 445 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter