Lancia Delta Integrale krijgt bijna dubbel de pk’s van Duitse tuner Manhart

Manhart Lancia Delta Integrale 400 2023

De Lancia Delta Integrale is een waar icoon in autoland. Zo schopte hij het tot één van de meest succesvolle rallywagens ooit en wisten de snellere versies evenzeer te overtuigen op het asfalt… Maar wat als je zo’n Lancia in handen steekt van een paar creatieve Duitsers? Dit is je antwoord: de Manhart Integrale 400.

Kijk je even binnen in de catalogus van Manhart, dan merk je dat de tuner zich vooral bezighoudt met Duits premiumgerief. Zo pompten ze eerder al een Mercedes-AMG E 63 S op tot die 809 pk produceerde, deed hun interpretatie op de Audi RS Q8 het nog beter met 918 pk en maakten ze een BMW M3 zo radicaal dat je er niet meer mee door de keuring geraakt. Het mag dus duidelijk zijn dat Manhart het allemaal wel een beetje gedaan heeft, dus het is tijd voor iets nieuws. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Italiaanse klassieker?

Alles verbeterd… behalve design

Zo zijn de Duitsers op het idee gekomen om een Lancia Delta onder handen te nemen, en wel een potente Integrale-versie. Daarbij gaat het net niet om een ‘Evoluzione’ — anders was het al helemaal heiligschennis geweest — maar om een 16V-versie met standaard 200 pk op de vier wielen. Het resultaat is de Manhart Integrale 400 en laat je niet misleiden door die naam: een complete verdubbeling van de pk’s krijgen we niet… Al scheelt het niet veel, want de 2.0-liter viercilindermotor schopt het na de upgrade tot 375 pk. Dat dankt hij onder andere aan een nieuwe turbo, krukas, radiator en brandstofpomp terwijl ook de manuele vijfversnellingsbak en de koppeling onder het mes gingen.

Manhart Lancia Delta Integrale 400 2023

Verder deed Manhart wat tuners doen: de ophanging verlagen. Daardoor moet de auto nog net iets strakker dan voorheen gaan sturen, en nieuwe remmerij met 380 mm-schijven vooraan moet ervoor zorgen dat je ondanks al die pk’s ook weer op gecontroleerde wijze tot stilstand kan komen. Bijna alles werd dus grondig onder handen genomen, op één puntje na: dat Italiaanse design. Met enkel wat verduisterde lichten, een iets grotere spoiler en matte lak ziet de Integrale 400 er naar Manhart-maatstaven namelijk best bescheiden uit… Zo zie je maar: sommige dingen kan je niet verbeteren.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités