Volkswagen haalt vandaag het doek van de T-Cross. Niet te verwarren met de T-Roc, een model dat een stukje hoger in het gamma geplaatst is.
"Welkom bij de familie!" roepen ze bij Volkswagen, want de kleinste crossover moet mee gaan zorgen voor een groei in het segment van de alsofroaders en crossovers. Hij komt bij de familie waar T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg de grote broers zijn.
Geen zware terreinambities voor deze T-Cross echter, want de wagen is er vooral voor de jongeren en de mensen die jong-van-geest zijn. Zodra die laatste benaming erbij zit, weet je direct dat je ouders de wagen interessant zullen vinden.
hoger, walter
En waarom ook niet, een T-Cross staat op hetzelfde MQB-platform als de Polo - en dus ook de T-Roc. Hij is echter 12 centimeter korter dan een T-Roc en meet nu 4,11 meter lang. Tegelijk is hij 11 centimeter hoger dan een Polo, iets wat volgens Volkswagen het overzicht ten goede komt. Kijk je niet naarbuiten, dan kijk je op een dashboard dat bekende elementen uit andere modellen overneemt. Waaronder ook het digitale instrumentenpaneel. Zo moet je bij Volkswagen al goed gaan zoeken naar een model met analoge wijzerplaten in het aanbod. De dash pads, de inlegelementen op het dashboard, nemen de grafische weergave van de zetels over, waardoor alles meer als één geheel aanvoelt.
Vijf volwassenen kunnen er mee, al zal die vijfde het waarschijnlijk met een stuk minder plek moeten doen. Wie dat wil, kan de achterbank over 14 centimeter verschuiven en zo de bagageruimte met 70 liter laten groeien. In het kleinste formaat haal je nog 385 liter. De achterzetels kunnen volgens een 60:40 verdeling neergeklapt worden, dan haal je makkelijk 1.281 liter bagage binnen.
doorlopend rood
De looks heeft deze Volkswagen T-Cross van zijn grotere broers. Geen overhangende lip op de grille zoals bij de Arteon, wel een prominent aanwezig radiatorrooster.
Daardoor lijken de koplampen kleiner dan ze in werkelijkheid zijn en verkrijgen de designers de typische familiesnuit van de huidge Volkswagens. Opvallend? Nee, maar daarom niet lelijk.
Achteraan maakt de T-Cross gebruik van een doorlopende strip tussen de achterlichten. Die achterlichten kunnen je dan weer doen denken aan de Polo, maar toch ook weer niet. De T-Cross benaming wordt over zijn hele poep uitgesmeerd.
drie benzines, één diesel
Onder de motorkap van de T-Cross zit een beknopt boeket aan motoren, al zit er niet direct eentje tussen die je niet kent. Beginnen doe je met de 1.0 TSI met 95 pk of 115 pk. Daarboven plaatst Volkswagen de 1.5 TSI met 150 pk. In de T-Roc niet direct een sportmotor, al zou dat in deze kleinere en lichtere T-Cross anders kunnen uitdraaien. Een diesel is er ook nog altijd, de 1.6 TDI is er voorlopig alleen in de 95 pk-versie. De benzinemotor met het laagste vermogen krijgt een handgeschakelde vijfbak, net als de TDI, de andere hebben zes versnellingen in de manuele variant. De TDI kan je net als de zwaardere benzineversies krijgen met een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling.
Het veiligheidskopje in de presentatie wordt steeds uitgebreider en dat is ook voor de T-Cross niet anders. Hij mag net als de Polo gebruik maken van features die eerder enkel bij de grotere modellen te zien waren. Pedestrian Monitoring en City Emergency Brake zitten standaard op de kleine crossover, net als Lane Assist en Hill Start Assist en Blind Spot Detection. Driver Alert System, adaptieve cruise controle en Park Assist zijn dan weer optioneel.
Volkswagen begint de productie van de T-Cross naast de Polo in het Spaanse Navarra. In Duitsland gaat de basisversie 17.975 euro kosten, voor België werden nog geen prijzen meegedeeld.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter