Actualités: Officiel

Officieel: Hyundai Kona facelift krijgt N-Line

Ook bij Hyundai is het tijd om hun crossover een facelift te geven. Met een nieuwe smoel en een nieuw N-trainingspak kan de Kona er weer voor een paar jaar tegen.

Zorgen andere automerken voor een discrete facelift, of zelfs een bijna niet te ziene update, bij Hyundai halen ze de grove borstel door de Kona. Geen paniek, het blijft nog steeds een geinige crossover die eruit springt, alleen: anders.

nieuwe haarsnit

De vernieuwde neus van de Kona toont de grootste wijziging. Nog steeds zitten de dagrijlichten net onder de motorkap en komen de eigenlijke koplampen een pak lager, maar de strip tussen de dagrijlicten is verdwenen. Ook de grille wordt vloeiender, net als de vorm van de koplampen. De kleinere mistlampen vinden een plek in de vernieuwde bumper. Achteraan zijn er ook wat wijzigingen. De achterlichten krijgen een nieuwe indeling en worden niet langer in oranjerood maar in grijsrood uitgevoerd. Ook de bumper zelf ziet er anders uit, met een nieuw diffusor. In totaal wordt de Kona zo 4 centimeter langer.

Image
Hyundai Kona facelift (2020)

Binnenin zijn de verschillen veel minder groot. De middentunnel krijgt een aangepaste vorm, met een plekje voor de elektronische handrem. Het nieuwe optionele infotainmentscherm is met 10,25 inch groter dan het voorgaande, en ziet de bediening ervan van de zijkant naar de onderkant verplaatst. Je kan het systeem ook uitgebreider met stembediening sturen, zo kan je je stuurverwarming opzetten zonder je handen van dat stuur te halen. Tik je de optie van het grotere scherm niet aan, dan krijg je een 8 inch scherm met een DAB-radio.

Image
Hyundai Kona facelift (2020)

De Hyundai Kona facelift krijgt er bovenop het bestaande motorenaanbod een aantal mild-hybrid versies bij. De nieuwe 120 pk sterke 1.0 benzinemotor is voortaan voorzien van een 48v systeem. Wie daarvoor opteert, krijgt een iMT-versnellingsbak die van de motor wordt losgekoppeld zodra je het gaspedaal loslaat. Zo wordt de motor minder belast en daalt je verbruik verder. Verder blijven de Kona Hybrid en de Kona Electric gewoon behouden in het gamma, zonder verdere wijzigingen.

voor verstrooide professors

Zo'n facelift houdt ook in dat je wat afkortingen van veiligheidssystemen vanbuiten mag beginnen leren. Lane Following Assist (LFA) is er om te zorgen dat de wagen mooi in het rijvak blijft rijden, Rear Seat Alert (RSA) waarschuwt je als er nog iemand op de achterbank zit als de bestuurder de wagen verlaat. Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) waarschuwt je als je niet oplet en de bestuurder voor je aan het verkeerslicht begint te rijden. Handig, dan hoeft de persoon achter je niet meer te toeteren.

Image

Met Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) zie je voortaan optioneel ook fietsers en de automaatversies van de Kona krijgen tegenwoordig ook het Rear Cross Traffic Alert (RCTA). Wie uitstapt, krijgt hulp van het Safe Exit Warning (SEW) systeem, dat meekijkt of er geen auto's aankomen wanneer je de deur wil openen.

N-line erbij

Vanaf de faceliftlancering zal Hyundai ook een N-Line variant aanbieden voor de Kona. Het trainingspak omvat een andere bumper met grotere luchthappers, wél een gleuf tussen bumper en motorkap, een nieuwe diffusor achteraan, twee uitlaateindes en 18 inch velgen. De wielfenders zijn in carrosseriekleur uitgevoerd. Binnenin krijg je lederen of suède bekleding, N-logo's her en der en aluminium pedalen. De zetels en het stuur worden met rood stiksel en rode accenten afgewerkt.

Image
Hyundai Kona facelift (2020)

De vernieuwde Kona kan nu besteld worden en zal eind 2020 - ook de N-Line - bij de dealers staan. De gefacelifte Hybrid en Electric volgen in 2021.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter