Hyundai telt al jaren een sterke elektrische speler onder zijn rangen in de vorm van de Kona Electric. Niemand is echter perfect, en daarom ging ook de populaire crossover onder het mes voor een tussentijdse update. Of jawel: noem dit gerust een ‘facelift’.
We schrijven 2018 wanneer Hyundai het verbrandingshart van zijn Kona inruilt voor een krachtbron op stroom. Zo’n elektrische versie zat echter al sinds dag één in het achterhoofd van zijn ontwikkelaars, en zo blijkt de Kona Electric niet alleen de beste Kona te zijn maar ook één van de betere EV’s van zijn tijd. Vier jaar na datum is de concurrentie in dat segment echter stevig gegroeid, en is het maar de vraag of de kleine crossover nog zijn mannetje kan staan.
Strakke chirurgie
Om de Kona terug up-to-date te brengen, werd het model eind 2020 voorzien van een facelift. Dat mag je in dit geval letterlijk nemen, want de ontwerpers namen daarbij de snuit grondig onder handen en hielden het nadien klaarblijkelijk voor bekeken. Daardoor blijft de ietwat rommelige kont van de Kona behouden, maar speelt de voorzijde wel weer mee voor de schoonheidsprijzen. Wanneer iets later ook de Kona Electric onder het mes ging, werd pas duidelijk hoe serieus ze het elektrische verhaal bij Hyundai nemen. Weg was het reliëf dat bij de oudere versie nog de illusie van een radiatorrooster moest wekken, en in de plaats kregen we een futuristisch, volledig vlak gezicht te zien.
Binnenin speelden de ontwerpers dan weer de subtiele kaart, want op het oog lijkt er maar weinig veranderd. Reken dus nog steeds op een simpel te bedienen interieur, al zijn de gebruikte materialen wel van even eenvoudige komaf. De harde plastics worden tegenwoordig wel gecompenseerd door een paar technologische hoogstandjes in de vorm van een volledig digitaal instrumentarium en een nieuw touchscreen, beide 10,25 inch groot. De Koreanen trekken de aanraakgevoelige lijn echter niet té ver door: onder het scherm zit nog steeds een handige rij fysieke sneltoetsen.
Why change a winning team?
Ook onderhuids wisten de ingenieurs duidelijk maar al te goed waar ze moesten stoppen met vernieuwen. Zo verschijnt de Kona Electric in exact dezelfde twee motorische smaken in de catalogus, want why change a winning team? Je krijgt dus de keuze tussen een exemplaar met 136 pk en een accu van 39 kWh, of eentje met 204 pk een mooie 64 kWh onder de vloer. Snelladen kunnen ze respectievelijk aan 50 en 77 kWh, waarmee ze allebei binnen het uur terug 80% van hun batterijcapaciteit kunnen terugwinnen.
Wij mochten voor de gelegenheid van die laatste versie met de 64 kWh-accu proeven, en die bewees zich opnieuw als de competente, zuinige EV die we ons herinneren. Zo kwamen we met deze versie toch gemakkelijk 380 kilometer ver en tekende de boordcomputer een gemiddeld verbruik op van 17,8 kWh/100 km. En dat alles bereikte onze Kona Electric ondanks bitterkoude buitentemperaturen en een gebruik dat deels uit snelwegritten bestond.
Vermogen bij de vleet
Bovendien wist Hyundai, vooral bij de 64 kWh-versie, een fijne compromis te vinden tussen comfort en zowaar een beetje rijplezier. Met 204 pk en 395 Nm koppel ter beschikking kom je nooit kracht tekort, wel integendeel. Bij volgas op een glibberig wegdek lijkt de auto soms zelfs overweldigd door zijn eigen vermogen, en staat hij aan het verkeerslicht met de voorwielen te spinnen alsof hij zijn banden probeerde op te warmen in de hoop om er wat meer grip uit te halen. Dat kan soms wat beangstigend werken wanneer je het niet verwacht, maar kracht heeft dit autootje dus wel bij de vleet.
De gemiddelde Kona-rijder zal echter vooral genieten van het gemak en comfort waarmee deze crossover zich voortbeweegt, en ook daar zit je met name in de Electric-afgeleide het beste. De soepele aandrijflijn die eigen is aan een EV brengt namelijk wat extra rust in de cabine, en Hyundai geeft je ook de mogelijkheid om de mate van motorremmen naar smaak in te stellen zodat je overmatig of onvoorspelbaar remgedrag kunt vermijden. Ook de zachte ophanging draagt trouwens bij aan het rijcomfort, net als de extreem zachte stuurbekrachtiging.
Competitief geprijsd
Ook na de facelift weet Hyundai zijn Kona Electric competitief in de markt te zetten. Kijken we bijvoorbeeld naar de meest betaalbare versie, de ‘Comfort’ met 39 kWh-batterij, dan moet je daar 34.495 euro voor neertellen. Dat lijkt niet echt weinig, maar dan krijg je wel meteen zaken zoals het digitale instrumentarium en keyless entry en go, maar ook adaptive cruise control en parkeersensoren en -camera mee. Wil je echter toch liever de 64 kWh-accu die in ons testexemplaar lag, dan kijk je voor een gelijkaardig uitgeruste versie aan tegen minstens 38.495 euro. Vink je nagenoeg alle denkbare opties aan, dan komt het prijskaartje hoogstens uit op zo’n 45.000 euro.
Conclusie
Hyundai’s update van de Kona Electric verandert maar weinig aan zijn technologische competentie, noch aan zijn competitieve prijskaartje. De kleine crossover blijft één van de meest gebalanceerde alternatieven op de markt, ondanks zijn leeftijd van inmiddels 4 jaar. De meest hoogtechnologische EV is dit dus niet, maar dat is ook niet waar iedere koper naar op zoek is.
Spécifications
Puissance | 204 pk |
---|---|
Transmission | Automaat (vaste verhouding) |
Entraînement | voorwiel |
Poids | 1 660 kg |
Prix du modèle de base | € 38 495 |
0 à 100 km/h | 7.90 sec |
Capacité minimale du coffre | 332 L |
Taxe routière | 0 |
Reacties
par Wilfried Wempe
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter