Uitlaat: Varia

Familiefun: vijf sportieve breaks voor minder dan 50.000 euro

De inflatie hakt er flink op los in de autosector, maar dat betekent niet dat je geen plezier mag hebben. Zelfs indien je ook wat ruimte nodig hebt, kan je je perfect amuseren binnen een budget van 50.000 euro. Wij zochten er vijf sportieve breaks voor uit!

We snappen je best: na het zien van de nieuwe en tevens eerste BMW M3 Touring kreeg je het gevoel eindelijk je ideale auto gevonden te hebben. Hij is sportief om mee te rijden en imposant om naar te kijken maar biedt toch voldoende ruimte voor jou, je gezin en een hele inboedel aan IKEA-flatpacks… tot je zijn prijskaartje van net geen 100.000 euro zag. Maar wat voor sportieve breaks kan je zoal krijgen indien je dat budget halveert?

Kia ProCeed GT

Image
Kia Ceed facelift 2021

De Kia ProCeed GT is de goedkoopste, en ook de minst krachtige van deze lijst. Zo wordt deze topversie van de ProCeed voorzien van een 1.6-litermotor die 204 pk en 265 Nm koppel naar zijn voorwielen stuurt. Daarmee versnelt hij vanuit stilstand naar de 100 km/u in 7,5 seconden. Wereldschokkend is dat niet, maar gelukkig maakt de ProCeed GT meer dan genoeg indruk met zijn unieke shooting brake-design. Zo onderscheidt hij zich van de reguliere Ceed met een lagere, aflopende daklijn en eigen bumperwerk, terwijl ook de ophanging strakker gemaakt wordt om de auto wat dynamischer door de bocht te laten gaan. En dat al vanaf 38.990 euro.

Ford Focus ST Clipper

Image
Ford Focus ST 2022

Liever een wat grotere naam? Dan zal deze Ford je niet teleurstellen. De Focus ST is een icoon bij iedereen die rijplezier hoog in het vaandel draagt, en als Clipper biedt hij misschien wel het ideale compromis tussen budget, ruimte en natuurlijk vermogen. Dat laatste haalt de ST uit een 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor met 280 pk en 420 Nm koppel. Een 0-naar-100-sprintje is voorbij na amper 6 tellen, maar het indrukwekkendste aan deze break is de manier waarop hij bochten verslindt. Momenteel is de Focus ST even wachtende op een facelift, maar eerder dit jaar kreeg je nog een break mee voor 43.695 euro.

Peugeot 308 SW Hybrid 225

Image

Mag het ook wat milieubewuster? Dan kan je sinds kort bij Peugeot aankloppen voor een plug-inhybride 308. Dat klinkt allemaal best suf, maar het samenspel van een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor zorgt voor een mooie 225 pk en 360 Nm koppel op de voorwieltjes. Daardoor snelt de breakversie, genaamd SW, naar de 100 km/u in 7,5 seconden; net zo snel als de Kia Proceed GT dus. Daar komt bij dat je de sterkste hybride enkel in Peugeots GT-uitrustingsniveau kan bestellen, wat meteen een sportievere ophanging en grotere velgen toevoegt voor een stabiele, dynamische wegligging. Je krijgt dit alles mee vanaf 45.450 euro.

Mini Clubman John Cooper Works

Image
Mini Clubman JCW 2022

Hebben we het echter over lichtvoetig sturen, dan kan een Mini niet ontbreken. Ook de grotere Clubman, die ondanks zijn bestelwagengewijs zijwaarts openende achterdeurtjes toch echt een break is, stuurt nog als een echte Mini. Dat merk je vooral indien je de sterkere versies gaat opzoeken, en de John Cooper Works is daarvan — letterlijk en figuurlijk — de daddy. Hij haalt 306 pk en 450 Nm koppel uit zijn 2.0-liter benzinemotor, en stuurt die naar alle vier de wielen. Een sprintje naar 100 km/u is daardoor voorbij na slechts 4,9 seconden, en daarmee deelt hij de toppositie in deze lijst met het duurste model. Momenteel zijn de orderboekjes voor de Clubman JCW even vol, maar even geleden stond hij in de catalogus voor 45.600 euro.

Cupra Leon Break 2.0 TSI

Image
Cupra Leon ST 2022

Inderdaad: ook deze Cupra Leon Break bereikt de kaap van 100 km/u in 4,9 seconden, of toch indien je hem als 2.0-liter TSI bestelt. Dan krijgt je Cupra dezelfde motor als de Volkswagen Golf R, goed voor 310 pk en 400 Nm koppel. Ook qua rijgedrag moet hij eigenlijk niet onder doen met dank aan stevige dempers en vierwielaandrijving. Toch duikt de Spanjaard qua prijskaartje ferm onder zo’n populairdere Golf want terwijl die laatste als ‘Variant’ ruim 56.000 euro kost, krijg je een Cupra Leon break met 310 pk mee vanaf 49.740 euro.

Reacties

Niet vergeten dat er bij de 2.3 van de Ford wel een serieuze inschrijvingstaks en jaarlijkse rijtjes komt kijken. En bij een 2l scheelt dit toch een pak!

door Mattie
2 jaren geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
15 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
17 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
22 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden