Is Faraday Future FF 91 de toekomst?

faraday-future-ff-91-2017_03

Met grote trom onthulde Faraday Future haar FF 91 op het podium van de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Al bleef de trommel wat hangen, want de autonoom rijdende wagen vertikte het om zelf het podium op te rijden. Karaktertrek, of pijnpunt?

Techvolgers en elektrowagenliefhebbers kijken met grootse interesse naar Faraday Future, een start-up uit Los Angeles die een soort van sociale revolutie wilt teweegbrengen in autoland. Hoe? Door een op de markt te komen met een soort van Tesla Model X-rivaal. Want daar waar veel van die conceptuele elektrowagens van onbekende bedrijfjes vooral dienen als uithangbord van ontwikkelde technologie (in de hoop dat een goot merk die tech over koopt), ziet Faraday Future het daadwerkelijk groot.

faraday-future-ff-91-2017

Zo heeft het bedrijf 140 mensen in dienst - waaronder pientere koppen die ook werkten aan de Tesla Model S, BMW i8 en Chevrolet Volt - en zal het spoedig beginnen met de bouw van een gigafabriek in Nevada. Tesla-gewijs zeg maar. In die fabriek zal deze FF 91 van de band rollen. Een on-sexy naam die ze kleven op een iets knappere carrosserie. Eentje waarbij elk paneel de aerodynamica ten goede moet komen.

Het resultaat is een uit de kluiten gewassen SUV van dik 5 meter die een Audi Q7 doet aanvoelen als een compact karretje. Waardoor Faraday Future vooral op beenruimte - lees: luxe - wilt inspelen. Een ander voordeel van de stevige wielbasis is de beschikbare ruimte voor batterijen. Die komen van LG Chem en zorgen in totaal voor 130 kWh. De cijfers? Een range van 700 kilometer gekoppeld aan 1.500 pk en 1.800 Nm koppel. Vermogen dat de FF 91 ook autonoom mag uitspelen. Met dank aan 10 camera's, 13 radars, 12 ultrasone sensoren en één 3D LIDAR-scanner.

faraday-future-ff-91-2017

In 2018 zal het merk de eerste klantenwagens leveren.

Maar...

Klinkt allemaal te goed om waar te zijn, toch? Wel, er blijven wat vraagtekens hangen rond deze FF 91 en bij uitbreiding Faraday Future. Zo valt niet te ontkennen dat de wagen er nogal... tja... conceptueel uit ziet. Want camera's als spiegels zijn bij nadere orde nog steeds niet toegelaten op de openbare weg en bepaalde simpele elementen - genre: deurhendels - ontbreken.

faraday-future-ff-91-2017

Ook nog een pijnpunt; bij de voorstelling op de CES beurs in Las Vegas vertikte de wagen het om zelf het podium op te rijden om te parkeren. Iets dat meteen onder de mat werd geveegd door te stellen dat het plafond van de zaal de sensoren in de war bracht en er buiten geen probleem is. Maar wat in een ondergronds parking of een tunnel dan?

Daarnaast zal de wagen gebouwd worden in een fabriek die nog niet eens staat. Waardoor een oplevering van 2018 wel heel snel lijkt. En tenslotte; de financiële kracht achter Faraday Future is Chinees conglomeraat LeEco, een bedrijf dat zopas nog te kennen gaf dat het geld op is. Of wij dus 5.000 dollar zouden neerleggen voor een pre-order? Nou, we kijken de kat nog even uit de boom.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités