In de jaren 80 waren ze erg hip, maar eens de jaren 90 eraan kwamen verdwenen ze uit het straatbeeld. We hebben het over auto's met koplampen die je overdag gewoon kon doen verdwijnen.
Tenminste, als het systeem werkte. Want meer dan eens gebeurde het dat één van de twee wegklapmechanismen blokkeerde, waardoor je met één weggeklapte en een uitgeklapte koplamp rondreed. Niet zo handig 's nachts. Daarmee weet je ook meteen de reden waarom ze niet zijn gebleven, veiligheid gaat voor op alles. Maar laten we uit sentiment even turen naar klapmobielen die hun klaplampen met trots winsten te dragen.
BMW 8 Reeks
Iedereen was er weg van, ook tijdens onze rondrit: De benzineslurpende 8 Reeks uit de E31 serie. En zelfs met opengeklapte koplampen ziet de wagen er nog lekker uit. Gedistingeerd zelfs, want hij heeft niet gewoon ronde exemplaren, wel een rechthoekig geheel dat past bij de rest van het ontwerp. ____________________________
Chrysler LeBaron
De LeBaron uit de jaren 80 en 90 verstopte zijn koplampen ook, al waren het niet de klaplichten die je zou verwachten. In de jaren 70 hadden de Amerikanen de neiging om een verduistering voor de lampen te schuiven. ____________________________
Honda NSX
De supercar van de jaren 90 had ook wegklapbare koplampen. Zijn idool, de Ferrari F40 had dat, dus was het een logische keuze dat de Japanse Ferrari er ook gebruik van zou maken. ____________________________
Mazda 323f
Nog een Japanner, maar een pak minder snel dan de NSX. Al maken zijn wegklapkoplampen wel dat hij er een stuk sneller uitzien dan hij is. Een sportief ogende familiewagen? Bijna, Mazda. ____________________________
Toyota Celica
Dan was de Celica een beter voorbeeld van de sportieve Japanner. Gedurende drie generaties werden klaplichten gemonteerd, waarna werd overgegaan op dubbele ronde koplampen. Ook een kleine trend eind jaren 90, overigens. Hipsters, bij Toyota. ____________________________
Opel GT
Het hoeft niet altijd parallel met de voorbumper te zijn, dat de koplampen openklappen. Dat bewijst deze Opel GT. Goed, hij is wat ouder dan de andere wagens in de lijst, maar het opengaan van de lampen is telkens weer verrassend. ____________________________
Porsche 928
Deze Porsche 928 wordt lieflijk heel soms de Frogeye genoemd. En als je de koplampen op de motorkap ziet staan, weet je direct waarom. ____________________________
Volvo 480
Nog zo'n familieauto die er wat sneller uitzag dan hij wilde zijn. Noteer onze woorden, deze wordt een klassieker. De achterkant van de P 1800 ES combineren met de futuristisch ogende koplampen die wegklappen, dat was destijds heel on-Volvo. ____________________________
Ferrari F40
Altijd even schrikken als deze supercar zijn koplampen open zet. Want in het design is die tweede rij lampen goed gecamoufleerd. In zoverre zelfs dat ondergetekende de eerste paar jaren zelfs niet doorhad dat er nog een tweede rij lichtblokken in de auto zat en dat alles van verlichting al in het transparante gedeelte aanwezig was.
Bonus: Bassie & Adriaan Honda Prelude
Hoe ze het deden, die ene koplamp laten knipogen, het is nog steeds een raadsel...
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter