Essai

Eerste test: Citroën C5 X (2022)

Citroën is terug in het segment van de grote reisberlines. Hoewel: deze nieuwe C5 X laat zich niet klasseren als berline, break of zelfs als crossover. Kwestie van niet zoals iedereen te doen...

Grote reisauto’s en Franse merken, het is altijd een spel van aantrekken en afstoten geweest. Uiteindelijk is er ondanks verwoede pogingen maar één merk of model geweest dat een absoluut verkoopsucces genoemd kon worden. Dat was Citroën en zijn DS. Maar dat was ook vroeger: vandaag zijn de Fransen klaar met hun zoektocht naar die verloren liefde... of toch bijna alle Fransen.

Op één paard wedden

Citroën, altijd wat de artistieke leerling van de Franse klas, wil zich terug aan een grote reisauto wagen. Toch hoopt het merk zich in te dekken tegen een eventuele flop. Hoe het dat wil doen? Door op één paard te wedden. De nieuwe C5 X is geen berline, geen break of zelfs geen shooting brake. Het is zelfs geen SUV of crossover. Wat het dan wel is? Volgens de communicatieafdeling is het “de perfecte incarnatie van de Citroën-filosofie”. Gezien het amalgaam aan modellen dat het merk doorheen de jaren uitbracht, weten we niet goed wat we daarvan moeten verwachten.

Image
Citroën C5 X PHEV (2022)

Toch hoef je de logica niet ver te zoeken. Klassieke berlines werken niet meer, klassieke breaks evenmin. Wat wel werkt, zijn crossovers. Et voilà: het resultaat is de C5 X. Een reisauto met de grootte van een berline, een aflopende daklijn, schuine achterklep en met plastic omrande wielkasten. Volg je nog?

Vanuit elke hoek anders

Stiekem denken we graag dat de bazen bij Citroën dachten: “Ach, waarom niet? In het slechtste geval kunnen we zeggen dat het vreemde resultaat de Citroën-filosofie is”. Hoe dan ook is de C5 X imposant, met een breedte van 2 meter en lengte van 4,8 meter. De eigenzinnige trekjes neemt hij over van het recente conceptmodel CXperience.

Image
Citroën C5 X PHEV (2022)

Daar neemt hij de platte voorkant van over met lichtsignatuur die uit het radiatorrooster lijkt te springen, de dubbele welving in de motorkap en de grote velgen met zogenaamde tall & narrow-velgen. Achteraan is er echter minder samenhang. Zo zie je een afgeronde achterklep met schuine achterruit en... twee spoilers. Die tweede is trouwens zo imposant dat je er bijna van kunt eten.

Zoals gewoonlijk

Binnenin zie je de fijne mix van vertrouwd en nieuw waar moederhuis Stellantis ons bij de meest recente producten gewoon aan heeft gemaakt. Zo bevat de middenconsole, die bestaat uit zwart plastic met zachte materialen op de zijkant, de kleine versnellingshendel, heel wat opbergvakken, en net daarboven fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Bedankt, Citroën. Voor de rest lijkt het dashboard op dat van de C4. Toch is alles groter en veel beter afgewerkt. Met enerzijds het touchscreen van het infotainmentsysteem dat tot 12 duim groot is, en anderzijds zachte plastics en natuurlijk hout.

Image
Citroën C5 X PHEV (2022)

In goeie Citroën-logica moet comfort primeren. Dat vertaalt zich in zachte zetels, zowat overal zachte plastics en behoorlijk wat ruimte achteraan dankzij een wielbasis van 2,7 meter. Het koffervolume doet het ook niet slecht, met 545 liter (485 liter bij de hybride). Tot dusver lijkt de genremix wel te werken.

Geen twee zonder drie

Inderdaad, de nieuwe C5 X is er ook als hybriden, want welk model dat vandaag gelanceerd wordt kan zonder? Die hybride aandrijflijn ken je bovendien, want ze wordt gedeeld met de andere plug-inmodellen van de Stellantis-groep op het EMP2-platform. De C5 X combineert dus een 1,6 liter grote viercilinder benzine met een elektromotor van 82 kW via een achttrapsautomaat. Het totale vermogen bedraagt 225 pk en 360 Nm, genoeg om 100 km/u te bereiken na 7,8 seconden. Belangrijker nog: genoeg om de CO2-uitstoot te beperken tot 29 g/km en het WLTP-verbruik tot 1,3 l/100 km. Die cijfers haalt hij door een elektrisch rijbereik van 54 kilometer dankzij de batterij van 12,24 kWh.

Image
Citroën C5 X PHEV (2022)

In tegenstelling tot gewoonlijk bij reisberlines is er geen diesel. De rest van het motorgamma bestaat dus uit twee benzinemotoren: een 1.2-driecilinder en een 1.6-viercilinder van respectievelijk 130 en 180 pk. De hybride en de benzine drijven de voorwielen aan en worden gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

Gewijde stilte

Al van bij de eerste kilometers in onze plug-inhybride is het duidelijk: de Fransen kennen hun comfort. In de zachte zetels rijden we elektrisch door de buitenwijken van Barcelona van verkeerslicht naar verkeerslicht in een gewijde stilte. Beter nog: de ophanging lijkt alles wat het Spaanse urbanisme voor de wielen gooit aardig te verteren. Als het tempo de hoogte in gaat, is de Comfort-modus van de adaptieve schokdemping (standaard op de hybride) soms wat te laks in de controle van de koetswerkbewegingen. Je herkent er bijna het typische deinen van de oude DS in.

Image
Citroën C5 X PHEV (2022)

Voor de rest blijft zelfs in Sport-modus het comfort overheersen. Dankzij zijn berlineproporties en relatief beperkte gewicht brengt de C5 X het er zelfs niet slecht van af als het asfalt bochtiger wordt. Daar waar de C5 Aircross wat lauw reageert gaat deze berline/break met zijn lagere zwaartepunt maar lichtjes hellen in de bocht, terwijl de voortrein zijn koers aanhoudt en het stuur (te) licht blijft. Deze nieuwe Citroën voelt zich weliswaar veel meer op zijn gemak op de snelweg.

Prijzen

Met een instapprijs van 33.320 euro en een prijskaartje van 44.070 euro voor de plug-inhybride zit deze nieuwe Citroën C5 X op vlak van prijs aan de lagere kant van het segment. Op enkele euro’s na komt hij tussen de Peugeot 508 en de C5 Aircross terecht.

Image
Citroën C5 X PHEV (2022)

Conclusie

Hoewel zijn filosofie polariseert, moet je wel vaststellen dat wat deze nieuwe Citroën C5 X doet, hij goed doet. Hij is comfortabeler dan eender welke Duitse berline, ruimer dan de meeste breaks en dynamischer dan SUV’s, dus wat wil je nog meer? Een minder sterke genremix misschien?

Spécifications

Puissance225 pk
Transmission8-trapsautomaat
Entraînementvoorwiel
Vitesse maximale233 km/h
Prix du modèle de base€ 44 070
0 à 100 km/h7.80 sec
Capacité minimale du coffre485 L
Émissions de CO229 g/km
Taxe routière0

Reacties

Eindelijk terug een echte Citroën

par Paul François
30/05/2022, 17u14


Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter