
In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer doen we dat op z’n Italiaans, want we nemen de goedkoopste Alfa Romeo van het moment onder de loep… Dus hoeveel kost zo’n Tonale je dan?
Alfa Romeo is terug van weggeweest, of toch qua verkoopcijfers. De Italianen boekten bijvoorbeeld in het eerste kwartaal van dit jaar al recordcijfers, en dat danken ze eigenlijk aan één model: de Tonale. Zo moest de fabriek de productielijn van de compacte SUV eerder nog uitbreiden van één naar twee shifts en hoewel dat voor heel wat andere merken de normaalste zaak van de wereld is, worden ze daar bij Alfa Romeo best wel hoopvol van. Wil jij die hoop nog een duwtje in de rug geven? Dan moet je in de Tonale-configurator zijn.
Knappe basisuitrusting
Voor je daar binnen mag, moet je je eerst even verdiepen in de naamgeving van Alfa Romeo’s uitrustingsniveaus. Daar overdonderen ze je namelijk met titels die teruggrijpen naar hun iconische verleden, zoals ‘Sprint’, ‘TI’ en ‘Veloce’. Aan de precieze motorisatie van je exemplaar veranderen die hier maar weinig — want een heuse Quadrifoglio-sportversie kent de Tonale niet — maar die namen bepalen wel mee welke uitrusting je standaard meekrijgt en vooral welke opties je mag selecteren. En onthou vooral dat laatste, want daardoor mag je soms wel eens herbeginnen omdat je bepaalde uitrusting niet op je huidige versie vindt…

Zo start de Tonale met het ‘Super’-uitrustingsniveau, dat ondanks wat zijn naam doet vermoeden dus wel degelijk de basisversie is. Daarvoor betaal je een eigenlijk best schappelijke 34.950 euro, en die prijs is ongeacht je keuze voor een 1.6-liter dieselmotor of een 1.5-liter benzinemotor met hybridetechniek. Toekomstgericht als we zijn kiezen we voor die laatste, en zo krijgen we een exemplaar met standaard een automatische versnellingsbak en 130 pk voorgeschoteld. De basisuitrusting is trouwens meteen niet verkeerd, met bijvoorbeeld automatische klimaatregeling, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, licht- en regensensoren, lichtmetalen 18-inchvelgen en een rijstrookassistent. Dat zijn dus al een aantal zaken uit onze ideale auto-lijst aangevinkt, nu de rest nog vinden.
3+3-koplampen vs. 4.300 euro
Heel wat van de opties die we zoeken kunnen we echter niet aanvinken in het ‘Super’-basisniveau, dus we moeten upgraden naar een ‘Sprint’-versie. Daar begint dezelfde benzinemotor aan 37.450 euro en dan krijg je er meteen bijna alle overige vereisten op onze lijst standaard bij: een in delen neerklapbare achterbank, adaptieve cruise control, een dimmende achteruitkijkspiegel, parkeersensoren voor- en achteraan en navigatie op het infotainmentsysteem. Als extraatjes krijg je bijvoorbeeld ook halflederen bekleding en een zwart randje voor je Scudetto-grille mee, naast snufjes zoals keyless entry en go.

Het enige dat dan eigenlijk nog ontbreekt is metalliclak, al zijn we daarover enigszins verdeeld. Zo steekt de Tonale standaard in een iconische Rosso Alfa-unilak en kost het je 1.000 euro om hem in een kleurtje met metaalschilfers te draperen. Het staat echter wel in onze ideale auto-vereisten, dus we voegen het knappe Blu Misano toe. Daarmee is de kous eigenlijk af maar we weten wat je denkt: ons doet het ook pijn dat we die heerlijke 3+3-koplampen niet hebben. Daarvoor moet je echter upgraden naar tenminste de ‘TI’, en samen met een verplichte motorische upgrade en al onze andere uitrusting ben je dan plots 42.750 euro kwijt… Dus dan leren we maar leven met die eenvoudigere dagrijlichten, en steken we mooi 4.300 euro in onze zak.
De totaalprijs voor onze ideale Alfa Romeo Tonale: 38.450 euro.
Vind jij zo'n Tonale dat geld waard? Of zou je er nog een schepje bovenop doen, en toch kiezen voor zo’n sterkere ‘TI’-versie met zijn mooiere koplampen voor 4.300 euro extra? Laat het ons weten in de comments!
Commentaires récents
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 4 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 5 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 6 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 7 mois