Actualités: Officieel

Officieel: nieuwe Aston Martin Vantage haalt 665 pk, maar niet uit een V12 (2024)

Aston Martin heeft zijn nieuwe Vantage klaar — of toch ongeveer. In essentie gaat het namelijk om een flinke doorontwikkeling van het uitgaande model, al wil dat niet zeggen dat de Britten hun best niet gedaan hebben. Zo moet deze Vantage de snelste ooit worden, en dat ondanks het gemis van de V12-motor.

Het is bijna over en uit voor de V12 bij Aston Martin. Zo lanceerden de Britten al een paar speciale edities om de twaalfcilinder uit te zwaaien en stampte het zelfs een gelimiteerd model uit de grond als ultieme afscheid: de Valour. Sindsdien krijgen nieuwe Astons stuk voor stuk geen V12 meer, kijk maar naar de DB12 van een klein jaartje terug. In diens voetsporen treedt nu ook de Vantage, en niet alleen op motorisch vlak.

DB12-invloeden

Dit is namelijk de nieuwe Aston Martin Vantage en ben je een beetje thuis tussen de Astons, dan zie je vast al wat hier aan de hand is. Zo is het grootste deel van het plaatwerk gewoon identiek aan dat van de Vantage die we al kennen sinds 2017, al weet deze nieuwkomer dat wel knap te integreren in een fris totaalplaatje. De bumpers zijn bijvoorbeeld gloednieuw en de achterste exemplaren pronken met flink gegroeide uitlaten. Het opvallendste is echter het front, dat met zijn grotere grille en zijn nieuwe LED-matrixkoplampen wel heel hard doet denken aan dat van de DB12… Maar aan de positieve kant: daardoor moet je nu niet meer aftermarket aan de slag om iets te doen aan die smaakgevoelige neus van voorheen.

Image
Aston Martin Vantage 2024

Ook binnenin gaat de Vantage trouwens de DB12 achterna. Weg is dus dat overdadige Transformers-interieur en in de plaats daarvan krijg je een strakke cabine met nieuwe, kraakheldere schermen. Eentje daarvan neemt de rol van het instrumentarium over en het andere vind je bovenaan de middenconsole. Die middenconsole zit dan weer vol lekker tastbare knoppen dus aan fysieke bedieningselementen hier geen gebrek. Centraal zit tot slot een compact hendeltje voor de aandrijflijn.

Meer met minder

Wie als middelpunt van die aandrijflijn een V12-motor had verwacht, is er echter aan voor de moeite. Zo beschikt elke Vantage voortaan over een V8 en dat is opnieuw een 4.0 liter groot exemplaar uit de rekken van Mercedes-AMG. Dat blok werd echter wel voorzien van twee grotere turbo’s en nieuwe nokkenassen waardoor het vermogen op 665 pk en het koppel op 800 Nm komt te liggen. Dat is, ter vergelijking, 155 pk en 115 Nm meer dan het model met V8 voorheen haalde maar wel nog 35 pk’tjes minder dan de uitgaande V12 Vantage… Dus is deze nieuwkomer dan wel écht de “snelste Vantage ooit?” Wel, ja hoor.

Image
Aston Martin Vantage 2024

Zo werkt hij de 0-naar-100-sprint af in 3,4 seconden — één tiende sneller dan de V12 Vantage — en gaat hij door tot een topsnelheid van 325 km/u — of de volle 3 km/u meer. Hoe dat precies komt, verklapt Aston Martin niet maar we vermoeden dat het gewicht wat lager ligt dan met die oude 5.2-liter V12 onder de kap. Verder werd de structurele stijfheid geoptimaliseerd terwijl de Vantage nieuwe adaptieve dempers krijgt om het rijgedrag nog meer scherp te stellen. Het resultaat van al dat labeur landt in het tweede kwartaal van dit jaar bij de dealers maar wat je ervoor over moet hebben, weten we nog niet.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter