De autosector moet wel één van de grootste verbruikers van LED’s zijn tegenwoordig. Sinds een paar jaar voorziet vrijwel elke fabrikant namelijk vrijwel elk nieuw model van LED-koplampen en LED-achterlichten, en het liefste ook van LED-stroken om ze met elkaar te verbinden. Die laten ze dan graag nog eens gekke dingen doen, kijk maar naar Audi waar de verlichting symbolen kan weergeven.
Wordt dit de BMW iX3-rivaal van Cupra?
’t Is druk in het segment van de elektrische premium-SUV’s. Zo heeft BMW natuurlijk een nieuwe iX3 en amper een paar dagen nadien ging bij Mercedes het doek van de GLC EV.
Komt deze Dacia-concurrent van Skoda straks ook naar Europa?
Wanneer Skoda anderhalf jaar geleden het doek trok van de Kylaq, waren we op zijn zachtst gezegd geïntrigeerd. De Tsjechen waren er namelijk in geslaagd om een perfect bruikbare crossover van net geen 4 meter lang te bouwen voor minder dan 7.000 euro… Omgerekend van Indiase roepies, wel te verstaan, want dat is voorlopig de enige markt waar de Kylaq te koop is.
Ook Polestar zwicht voor meer knoppen: “klanten vragen ernaar”
De autosector lijkt de boodschap eindelijk begrepen te hebben. In een zoektocht naar minimalisme — of waren het vooral kostenbesparingen? — gooiden fabrikanten namelijk de ene na de andere fysieke knop uit hun interieurs, waarbij de betreffende functie gewoon een plekje kreeg achter het aanraakscherm. Dat leidde echter tot flink wat kritiek over gebruiksgemak én veiligheid, want zelfs de Euro NCAP trekt intussen sterren af voor ontbrekende bedieningselementen.
Mercedes-AMG brengt V8 nog dit jaar terug (maar op échte lol blijft het wachten)
Het moet één van de meer herkenbare motorgeluiden van de moderne tijd zijn, de brul van Mercedes’ 4.0-liter biturbo-V8. Dat blok siert dan ook al meer dan tien jaar het vooronder van menig AMG-model, maar zoals elke fabrikant heeft ook Mercedes het steeds moeilijker om zo’n zware motoren door strenger wordende emissietests te loodsen.
Nieuwe Citroën C4 wordt iets dat je nooit eerder gezien hebt, aldus Citroën
Klaag over Stellantis zoveel je wil, maar stiekem hebben we het wel voor een aantal van hun merken. Over Lancia, bijvoorbeeld, schreven we pas nog dat ze de mooiste hatchback van het moment in hun gamma hebben en dat menen we — ook al koopt niemand die Ypsilon. Jeep is dan weer het Land Rover voor de gewone (A)m(erika)an en maak ons maar wijs dat ook jij het niet warm krijgt van een Maserati.
’t Is officieel: Mercedes-AMG trekt stekker uit plug-inhybride C 63 met viercilinder
Vroeger was alles beter, of toch bij Mercedes-AMG. Toen had een C 63 namelijk nog een gruwelijk grommende 4.0-liter biturbo-V8 onder de kap maar wanneer de Duitsers in 2022 hun nieuwe C 63 onthulden, bleek die het plots met de helft van de cilinders te moeten doen. Mercedes-AMG had er namelijk een plug-inhybride van gemaakt en hoe indrukwekkend die C 63 S E Performance ook was; de fans konden ‘m eigenlijk niet smaken.
Ja hoor: Audi A2 keert terug als elektrisch instapmodel
Audi staat aan de vooravond van een belangrijk jaar — inderdaad: alweer. Zo maakten we in 2025 kennis met onder andere een nieuwe Q3 en A6 maar 2026 voegt daar een nieuwe RS 5 en Q7 aan toe, naast de allereerste Q9.
Nieuwe Lotus Eletre met verbandingsmotor krijgt een wel héél vreemde naam
Een paar weken geleden kwam er een sappig stukje nieuws over de Lotus Eletre bovendrijven. Die zou namelijk een versie met verbrandingsmotor krijgen om zijn verkoopcijfers een boost te geven — of om precies te zijn: een plug-inhybride variant. Er was echter één probleem: ook al betekent de naam ‘Eletre’ niet letterlijk ‘elektrisch’, het klinkt wel zo… Dus dan heeft Lotus maar een nieuwe naam voor die plug-inhybride variant bedacht.
Betaalbare Toyota-sportwagen met middenmotor komt weer stapje dichterbij
Wie “Toyota” zegt, zegt al een paar jaar niet meer alleen “betrouwbare gezinswagens”. Vooral sinds de Japanners hun GR-label uit de grond stampten, hebben we het bijna even vaak over “pure sportwagens”.