Rijtest: Mercedes G 350 BlueTEC

Mercedes-G-klasse

Afgelopen week konden we bij Autofans de gefacelifte G-klasse aan een test onderwerpen. Met gefacelift bedoelen we LED’s onder de iconische ronde koplampen. Je weet wat ze zeggen: “Never change a winning team”...

Dit is namelijk nog de enige Mercedes die er al jaren hetzelfde voor de dag komt én waarbij niemand dat erg vindt. Het aantal mensen die niet weten waarvoor een G-klasse staat is namelijk schaars. Hoe het succesverhaal begon? In 1979 kwam de G-klasse als militaire terreinwagen op de markt. De G is uiteraard afkomstig van het Duitse woord Geländewagen (terreinwagen). Het vroeg om enige inburgeringsjaren maar sinds 1987 rijden zowel het Duitse als het Nederlandse leger en tal van privé beveiligingsbedrijven rond met dit model. Zijn reputatie klonk toen al als “oerdegelijke bouwkwaliteit én off-road mogelijkheden”. In 2010 bestond de G-klasse 30 jaar, een 30th Edition model kon uiteraard niet ontbreken. Mercedes stond ook hoog aangeschreven bij het Vaticaan waar ze al jaren tuk waren op hun “Pausmobiel”. Laten we even kijken wat die verscheidenheid aan doelgroepen nu zo aantrekt in deze G-klasse.

Mercedes-g-klasse

Statusbak

We moeten toegeven dat we redelijk enthousiast waren om een week met de G-klasse een week rond te toeren. Dit is in de moderne termen een echte “bazenbak”. Je status en vrouwelijk aantrek stijgt vanaf je met deze wagen de eerste meter hebt gereden. Maar je moet natuurlijk nog eerst in de G-klasse geraken. Als bestuurder een makkelijke klus maar sommige van onze passagiers hebben we al eleganter aan het werk gezien. De instap is namelijk zeer hoog, 60cm! Direct duidelijk is dat je met iets gigantisch op pad bent. Rijd je naast een Porsche Cayenne of BMW X6 dan lijken die plots kneusjes. De afmetingen zijn dan ook navenant: 2,05 meter breedte, een lengte van 4,66 meter en een hoogte van 1,95 meter.

Het rijden zelf is heel vreemd in het begin. De G-klasse beweegt zich - om het oneerbiedig te zeggen - voort als kleine vrachtwagen. Het stuur moet je minstens 100 procent extra links of rechtsdraaien om hetzelfde te krijgen als wat je gewend bent. De eerste uren moet je echt wennen aan dit stuurgedrag en merk je op dat je je acties vaak moet corrigeren. Het overhellen viel dan weer goed mee. Je zit al redelijk hoog dus de minste zijdelingse helling voel je dan veel sterker.

mercedes-g-klasse

“The G-wagon” - even de Amerikaanse nick-name gebruiken - is uiteraard niet uitgerust met laag profiel semi-race banden. Mercedes koos voor de “Geolander A/T-S” banden van Yokohama. Ideale banden om het beste van twee werelden te hebben. Offroad kan je hier prima mee op pad en ook op de baan vallen ze zeer goed mee qua rolgeluiden en grip. Bochtenwerk is leuk om te doen maar neem een rustige tot vlotte rijstijl aan en ga niet beuken met een wagen als deze.

Grote wagen, grote motorisaties

Onze testwagen is de instapper. Een G 350 BlueTEC. Deze V6 diesel is ook de enige beschikbaar. Is dat genoeg? Met 211 pk en een stevig koppel van 540 Nm geraak je redelijk goed weg en we misten eigenlijk niet echt snelheid. Dit is geen motor waarmee je “de snelste” gaat zijn aan het licht, dat niet. Daar heeft Mercedes de benzine motoren voor en eigenlijk verwacht je dat niet van deze wagen. Ben je toch niet tevreden met een koppelrijk dieselblok dan hoor je wellicht bij de 80 procent van de G-klasse kopers. Inderdaad, maar liefst 80 procent van de verkochte wagens zijn namelijk AMG’s. De tussenoplossing, G 500” benzinemotor met 387 pk en 530 Nm koppel, is blijkbaar te gewoontjes met ruim 5.400 cc. De AMG’s zijn met z'n tweetjes. De G 63 V8 en de G 65 V12. Die laatste katapulteert een 2.580 kg zware brok metaal met de aerodynamica van een aquarium in amper 5,3 seconden naar 100 km/u. Indrukwekkend. Onze G 350 BlueTEC doet hier een nog steeds respectabele 9,1 seconden over. Het enige waar we ons met momenten wel aan stoorden was de zeventraps automaat die soms vreemde schakelacties deed. Welke motorisatie je ook kiest... in een G-klasse hoef je je nooit te schamen.

Mercedes-g-klasse

Designo leder

Het interieur is het enige wat eigenlijk min of meer mee gaat met zijn tijd. Het is een 50/50 verhouding van oude en nieuwe onderdelen. Het is niet meteen de meest fraaie cockpit die we al gezien hebben. Niet alle onderdelen van de recente generatie horen eigenlijk in deze wagen te zitten. Al is dat een mening die u niet direct hoeft te delen, oordeel zelf aan de hand van de foto’s. De lederen zetels en andere lederen onderdelen passen dan weer wel bij deze wagen al zouden we toch opteren voor een andere interieurkleur. De Designo-zetels zitten wel heerlijk, zowel vooraan als achteraan. Waar je trouwens een zee van beenruimte hebt, om nog maar te zwijgen over ruimte van de koffer met vlakke laadvloer...

mercedes-g-klasse

Conclusie

Deze G-klasse is dé Mercedes. Je kan zeggen dat een S-klasse het vlaggenschip is maar deze G-klasse is eigenlijk een vaste waarde die het merk hopelijk nooit al te veel gaat moderniseren. Het comfort is prima, al moet je aan de rij-eigenschappen wel wat wennen. Qua motor voldoet de G 350 BlueTEC prima maar als je dan toch geld hebt voor een wagen die begint bij 90.508 euro dan ga je toch gewoon All the way... Reken er op dat je met een uitstoot van 295 g/km ook nog eens een dikke 10.000 euro aan BIV moet ophoesten. Blijf verder ook weg van de driedeurs en cabrioletversie. Die dingen hebben namelijk NIET de status van de vijfdeurs. Al zal dat niet moeilijk zijn, de cabrio en driedeursvariant zijn sinds kort uit het aanbod verdwenen, op de G 350 CDI na.

Specificaties

Motor

3.0 V6 Diesel

Puissance

211pk

Couple

540 Nm

Overbrenging

automaat, 7 versnellingen

Transmission

vierwiel

Poids

2 570 kg

Vitesse de pointe

175 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 98 500.00

Prix de base

€ 90 508.00

0 à 100 km/h

9.10 sec

Gemiddeld testverbruik

11.50 L/100km

Coffre max.

2 250 L

Rejet de CO2

295 g/km

TMC

€ 10 402.00

TC

€ 769.00

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Carlos 18:06
Portrait de Carlos

Het blijft een kist maar wel een mooie kist!

Dequal 21:49
Portrait de Dequal

Na de Defender toch nog altijd een van m'n favorieten! Blijft knap en tijdloos.

Techno Patat 22:07
Portrait de Techno Patat

Ik vind 'em cool, maar in tegenstelling tot de kerels boven mij niet knap! Hij heeft wel charme, z'n geschiedenis en z'n bestaansrecht is ook enorm cool :P! Maar een echte knapperd is het toch niet, hij gaat niet aan m'n muur hangen zodat ik er dagelijks een blik op kan werpen...

Maar sowieso is iedere G-koper een held, idioot en topkerel :P! Een idioot omdat je voor de prijs van die G-diesel een mooie C63 kan kopen, een held omdat er 80% kans is dat hij een AMG heeft gekocht en een topkerel omdat hij sowieso al geld stukslaat op iets nutteloos als een G-klasse! Hoe vaak maak je dat nog mee in België (voetballers niet meegerekend dan :P!)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités