“Een funky karretje” noemde een toevallige passant deze nieuwe Vitara. We kunnen hem moeilijk ongelijk geven. Het zachte kantje van zijn voorganger is hij kwijt. Stoere vormgeving komt in de plaats. En dan zijn er nog de vele mogelijkheden tot personalisering.
Het is de laatste jaren meer en meer aan het opkomen, dat personaliseren. Het begon ongeveer rond de tijd van de eerste “nieuwe” Mini dat automerken deze trend gingen volgen. Renault speelde hier bijvoorbeeld sterk op in met de lancering van de Captur en nu Suzuki met hun nieuwe Vitara ook. Knal oranje, knal rood en knal blauw zijn leuke kleurmogelijkheden (in het boekje vind je deze terug met de juiste namen). Al dan niet met een zwart of wit dakje (Bi-tone heet dat dan bij Suzuki).
Voor de buitenkant heb je een mooie 13 keuzes, stickerpakketjes en voor het interieur kan je even blits blijven met 6 kleuren opties tot zelfs een analoog klokje met Kanji-cijfers. Dat laatste is een rode draad doorheen de jaren bij de Vitara. Je kan het behoorlijk bont maken bij de samenstelling van je Vitara maar zeker en vast ook een knap exemplaar voor de dag toveren.
Is het wat?
Tjah, je mag dan wel funky voor de dag komen, kwaliteit willen de mensen natuurlijk ook. Prijs/kwaliteit is zo een Japans SUV’tje dan toch best in orde. Oké, hij zit tsjokvol harde plastic, de vormgeving is zelfs met het nieuwe interieur een beetje ouderwets maar lelijk is het niet. Je moet weten dat je vanaf 18.500 euro een Vitara op de oprit hebt staan. Dat is voor het volume, de degelijkheid en het soort wagen niet te duur. Ga je volledig los met de configurator en kies je voor de automaat en diesel motor dan zit je rond de 32.000 euro. Al geeft Suzuki altijd wel wat korting, hou hun website dus in de gaten.
Aangenaam en relatief potent
Ondanks zijn optische minpunten is de Vitara een aangename kar. Goed zitmeubilair en dito comfort voor de passagiers achterin. Oneffenheden op de weg komen door maar zonder hun storende factor. Je hebt controle over de wagen. Wij hadden de 4x4 met AllGrip technologie. Deze deed het prima! In automatische modus rij je met een voorwielaandrijver die indien nodig vermogen naar de achterwielen brengt. Dan heb je nog sport, vrij logisch een scherpere reactie op het gaspedaal en koppelverdeling die je behoorlijk snel door de bocht zal loodsen. De 4x4 functies Snow en Lock zijn ook duidelijk. Zit je in een ondergelopen stuk oerwoud, zet hem in Lock en de 4 wielen krijgen elk het volledig vormogen tot zich. Wij stuurden onze Vitara doorheen een leuk stukje offroad in automatisch stand. Geen enkel probleem, zelfs wanneer het slappe slijk tot boven de wielassen reikte. Meer moet dat niet zijn voor dit type wagen op simpele zomerbandjes. Of de sneeuwfunctie goed werkt? Daar vragen we hem wel een keertje voor terug op een ander moment.
Enjin (Japans voor motoren)
Op dat vlak houdt suzuki het héél simpel. Twee opties, beide bieden 88 Kw (120 pk) uit een 1.6 liter grote 4-cilinder. De ééne is een DDiS diesel-, de andere een VVT benzinemotor. De diesel biedt een mooie 320 Nm koppel, de benzine logischerwijs minder, 156 Nm. Op de benzine krijg een handgeschakelde vijf-bak, de diesel een 6-bak. Een automaat is te optioneel te verkrijgen op beide motorisaties. Dan is er nog het 4x4 AllGrip systeem. Ook dat kan je gewoon optioneel aanvinken vanaf de uitvoering “Grand Luxe+”. Wij hebben de dieselmotor kunnen testen, voldoende krachtig, een mooie opbouw in vermogen en met slechts 4 liter verbruik zeker niet te dorstig. Ons testvebruik lag op 5 liter en daarvoor hoefden we geen groene muts op te zetten, gewoon normaal rijgedrag. Een lage BIV en dito jaarlijkse wegentax als bonus.
conclusie
De Vitara is een wagen die zowel bij het jonge- en oudere publiek in smaak zal vallen. Praktisch en voldoende ruim voor jonge gezinnen, geen ingewikkelde bediening van de veiligheidsfuncties en knappe mogelijkheden met betrekking tot het personaliseren. Zijn prijzen zijn niet goedkoop te noemen maar ver van te duur. In het blauw, sorry, Atlantisch Turquoise als carroseriekleur kom je blits voor de dag en het staat hem veel beter dan dit rood. Zoals iemand op onze Facebook pagina nog opmerkte lijkt dit een mini-Evoque voor mensen met een gemiddeld inkomen. We geven hem gelijk.
Spécifications
Puissance | 120 pk |
---|---|
Transmission | 6-bak-automaat |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 1 230 kg |
Vitesse maximale | 180 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 30 000 |
0 à 100 km/h | 11.50 sec |
Consommation moyenne en essai | 5.00L/100km |
Capacité minimale du coffre | 375 L |
Capacité maximale du coffre | 710 L |
Émissions de CO2 | 106 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 67 |
Taxe routière | 268 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter