Rijtest: Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra

2015_audi_a6_avant_2.0_tdi_ultra

Mooi in tred met de Duitse norm krijgt de huidige generatie A6 vier jaar na zijn lancering een facelift. Wat er zoal te rapen valt? Wij deden de test met de voor leasing belangrijke 2.0 TDI Ultra.

De huidige A6 is aan de tweede fase van zijn levensloop bezig en dat gaat naar goede gewoonte gepaard met een facelift. Die moet de speler uit de hogere middenklasse terug aantrekkelijker maken voor het koperspubliek. In de eeuwige strijd tegen Koning Emissie werd de motoren sterk onder handen genomen.

Fris van buiten

Aan de buitenkant is het bij Audi traditie dat de LED-verlichting regelmatig een update krijgt, gecomineerd met de signatuur van de dagrijverlichting. De lichtunits werden bij deze facelift dan ook hertekend. Zo zit de dagrijverlichting voortaan strakker doorheen de lichtunits. Daarnaast kan je verloren lopen in het aanbod van koplampen. Want in de catalogus staan maar liefst 3 verschillende keuzes. Nu ja, Xenon Plus-koplampen zijn voortaan standaard, optioneel krijg je dan de keuze uit LED-koplampen en - helemaal high tech - Matrix Led-koplampen.

2015_audi_a6_avant_2.0_tdi_ultra

Wandelen we naar de achterkant van de wagen dan zien we - schrik niet - hertekende lichtunits en fraaie einddempers. Twee langgerekte exemplaren strijken zich namelijk neer in de diffuser. Samen met een nieuw palet velgen en subtiel hertekende bumpers heb je ongeveer alle vernieuwingen gehad aan het exterieur.

Degelijk met een grote D

De deur open, instappen en even kijken waar alle bedieningen zitten is zowat het standaard gebeuren als je in een nieuwe wagen instapt. Op dat gebied is deze A6 trouwens niet zo veel veranderd tegenover zijn pré-facelift model. Alles zit zoals verwacht nog steeds op dezelfde plaats en buiten wat nieuwe materiaalkeuzes voor zetels en dashboard is oud van nieuw moeilijk te onderscheiden. Het dashboard blijft netjes op orde, en je gaat zeker geen claustrofobie krijgen van een overvloed aan knopjes.

Audi gaat voor toegankelijkheid met een uitschuifbaar infotainmentscherm dat je eventueel tijdens lange ritten weggeklapt kan laten, en verloren rijden zit er dan nog niet in want je kan de kaarten ook tussen je twee wijzerplaten laten weergeven. De touchpad verandert van functie wanneer je wisselt tussen de verschillende menu's en dat maakt er een multifunctionele tool van dat je meer gaat gebruiken dan je in eerste instantie dacht.

2015_audi_a6_avant_2.0_tdi_ultra

Het infotainmentsysteem zelf bestaat in verschillende varianten, met kleiner scherm of groter scherm, ons testexemplaar was uitgerust met het volledige 7 duims diagonaal van het scherm en dat geeft bijna een cinemagevoel qua grootte. Hierop zijn navigatieaanduidingen voor slechtzienden nog zonder bril af te lezen, je kan optioneel nog een head-up display tegen de voorruit laten projecteren en dan heb je desgewenst ook nog een kaart op je scherm, tussen je wijzerplaten en op je voorruit. Door de schermen de bomen niet meer zien? Wie wil kan ook alles uitschakelen zodat je terug het jaren '90 gevoel krijgt, voor wie dit zou wensen.

Ultra zuinig, maximum prestaties

Het meeste werk is net vóór de facelift al gebeurd onder de motorkap met de komst van de Ultra-krachtbronnen. Deze zijn bij de A6 verkrijgbaar als 2.0 liter diesel in 136, 150 of 190 pk. Bij de aandrijving heb je de keuze tussen handgeschakelde zesversnellingsbak of zeventraps S-tronic automaat. Wij reden rond met 190 pk in combinatie met de automaat en dat is best een geslaagd huwelijk. Dankzij de snelle reacties op het gaspedaal heb je nooit echt het gevoel te lang op je honger te zitten en er is vermogen genoeg op elk moment om vlot te accelereren.

2015_audi_a6_avant_2.0_tdi_ultra

Leeg zette ons testexemplaar 1.800 kg op de weegschaal en dan spreken we dus niet echt meer van een pluimgewicht, maar dat laat zich tijdens het rijden niet echt log aanvoelen. Er is meer dan voldoende vermogen aanwezig en het koppel van 400 Nm laat deze sloep ook vanaf de meet snel vooruit schieten. Doe daar nog een automaat met 7 versnellingen bij en dan heb je voor 114 gram CO2 één van de betere alternatieven qua vermogen, luxe en verbruik die je op dit moment kan aankopen.

Van stilstand tot 100 km/u gaat in 8,5 seconden maar in werkelijkheid voelt dit sneller aan en de schakelwissels verlopen dankzij de S-tronic automaat heel vlotjes. Als je genoeg open baan hebt blijft de naald klimmen tot ze bij 226 km/u standhoud en dat is nog altijd voldoende om ook bij een uitstap naar Duitsland mee op het linker vak te mogen meerijden tussen "Ze Germans".

2015_audi_a6_avant_2.0_tdi_ultra

Het verbruik zelf wordt door de constructeur gezet op een 4,4 liter gemiddeld en dat gemiddelde ook effectief behalen vraagt wel opoffering. Wij haalden als beste resultaat 5,4 liter gemiddeld en dat is - hoewel toch een flinke liter meer dan wat de constructeur opgeeft - zeker geen schande. Een wagen van dit formaat zo'n verbruik geven wil dan ook zeggen dat je met een fluwelen voet moet rijden gedurende lange tijd en dat elk licht op groen moet staan en dat is in ons Belgenland quasi onmogelijk geworden tenzij je met de nacht werkt.

Leasingwonder

Een uitstoot van 115 gram CO2 en toch 190 pk en een automaat tot je beschikking hebben is de reden dat menig manager een foto van deze facelift A6 boven zijn bed heeft hangen en ook de basisprijs en optiepakketten zullen zeker al bekend zijn in de bedrijfswereld. Want voor een inschrijftaks van 92 euro en een jaarlijkse rijtaks van 405 euro moet je het zeker al niet laten. De basisprijs van deze A6 met 190 pk en automaat is een flinke 45.900 euro en een korte wandeling door de optielijst laat dit bedrag dan ook snel aandikken en richting 60.000 euro of meer oplopen.

2015_audi_a6_avant_2.0_tdi_ultra

Onze testwagen kwam met het prestige pakket, lichtmetalen velgen en shadow look pakket op 60.498 euro. Toen onze testwagen werd samengesteld was er een actie op het prestigepakket waardoor een optiepack van dik 12.000 euro nu voor "slechts" 4.250 euro werd aangerekend en daardoor kwam onze wagen op 52.116 euro in plaats van het bedrag hierboven. Doe hierbij een massa beenruimte voor de achterbank en een stevige koffer met 565 liter bij en je hebt alles in huis om een snelle zuinige verplaatsing te gaan doen met het hele gezin tijdens het weekend of met de afdeling verkoop tijdens de week.

Conclusie

Audi borduurt verder op de vorige A6 die gewoon goed was en speelt aan de buitenkant met de nieuwe LED-technologie om mee te blijven met de concurrentie. De uitlaten zijn mooi geïntegreerd in de bumper en laten hem weer wat sportiever overkomen dan voor de facelift. Binnenin is het nog steeds luxe en degelijkheid wat de klok slaat en onderhuids is er met de Ultra-motoren een nieuwe wind in de CO2 veldslag gekomen waardoor grotere vermogens weer haalbaar worden om in te schrijven en tax op te betalen.

Dat er aan een wagen met de vier ringen op de snuit nog altijd een stevig prijskaartje hangt is geen publiek geheim en dat maakt hem niet echt toegankelijk voor jan en alleman. De klanten voor deze Ultra A6 gaan dan ook veelal uit de bedrijfswereld komen in plaats van de gewone particulier en laat dat nu net het publiek zijn waar Audi vooral op speelt met de Ultra-lijn.

Specificaties

Motor

2.0 diesel viercilinder

Puissance

190pk

Couple

400 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Transmission

voorwiel

Poids

1 800 kg

Vitesse de pointe

226 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 52 116.25

Prix de base

€ 45 899.99

0 à 100 km/h

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

Coffre min.

565 L

Coffre max.

1 680 L

Rejet de CO2

115 g/km

TMC

€ 92.00

TC

€ 405.00

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
bartelski 16:27
Portrait de bartelski

Prachtige wagen. Als particulier kopen binnen een paar jaartjes is interessant... nieuw helaas niet te betalen

sven772 09:41
Portrait de sven772

Deze wagen heeft bij mij één groot manko en dat is de zitpositie : doordat de elleboogsteunen te laag staan vind ik gewoon geen deftige zitpositie waarbij ik mijn ellebogen kan laten steunen wanneer ik rechtdoor rij. Dit is een nadeel op lange afstanden, welke ik met deze firmawagen het meeste afleg. Bij het proefzitten in de garage was me dit niet opgevallen. Collega's bevestigen mijn ervaring.

Jeff 10:44
Portrait de Jeff

Is die elleboogsteun dan niet verstelbaar? Of bedoel je die in de deur ingewerkt?

Mister772 15:35
Portrait de Mister772

Vooral die in de deur voelt te laag geplaceerd, zoals gezegd, volgens mijn zitpositie. Maar ook de (in mijn auto) niet-verstelbare middensteun zit te ver weg. Voordien reed ik met een A5 en daar stelt zich dat probleem helemaal niet, perfect in te stellen.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités