Rijtest: Audi Q7 TDI e-tron (2016)

Een twee ton wegende SUV die in 6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u rijdt en toch maar 1,7 l/100 km verbruikt? Daar moesten wij het fijne van weten. Welkom in de Audi Q7 e-Tron.

Bij Audi brengen ze een nieuwe Q7 uit met e-tron elektrische bijstand. e-tron is Audi's benaming voor de plug-inhybride die wel meer merken tegenwoordig in hun gamma hebben staan. Het voordeel ervan is dat je zelf kan bijladen wanneer het je uitkomt en niet zoals bij een gewone hybride afhankelijk bent van het soort ritten dat je doet en de regeneratie van de accu om hem weer vol te krijgen.

locomotief op diesel of elektriciteit

Audi geeft de Q7 in zijn e-tron livrei een combinatie van die 17,3 kWh sterke elektromotor en de bekende 3.0 TDI met 258 pk. Gecombineerd levert dat volgens Audi meer dan 373 pk op. Straffe cijfers voor deze diesel, al zit zijn gewicht hem ook niet mee.

audi-q7-tdi-etron

Maar hoewel dat gewicht - ergens gerechtvaardigd in deze hoge klasse - niet meezit, voelt de Q7 e-tron net zoals zijn broers lichtvoetig aan. De sturing is dan wel wat kunstmatig, je hebt niet het gevoel met zulk een kolos onderweg te zijn. Het helpt ook dat je niet de hele tijd de dieselroffel uit de V6 hoort komen, want geruisloos voortzoemen in de comfort-modus van deze Q7 TDI e-tron is een aparte ervaring. Alsof je met een sneltrein onderweg bent, al kom je wel iets stipter aan op je bestemming.

audi-q7-tdi-etron

Met de extra-isolerende beglazing aangevinkt op de optielijst bevind je je in deze kolos dan ook helemaal in een andere wereld. Want tot 125 km/u kan je hem volledig elektrisch laten aandrijven. Met een druk op de knop schakel je overigens tussen de verschillende rijmodi; EV, Battery Charge, Hybrid en Hold, bij die laatste spaar je de accu-inhoud voor een rit in de stad. Andere zaken die het comfort verhogen zijn de navigatie die rekening houdt met de glooiingen in het wegdek, kruispunten en drukkere plekken op het traject. Op die manier wordt je verbruik gedrukt, maar ook je ergernissen kunnen worden geminimaliseerd.

theorie vs. praktijk

De tijd dat de SUV's de brandstofslurpende containers waren waarvan - kostte wat het kost - de banden moesten worden lek gestoken is stilaan voorbij. Tegenwoordig pompen de constructeurs een elektromotor in hun mastodonten waardoor die miraculeus nog een fractie verbruiken van vroeger. Tenminste in theorie, in de praktijk haal je het opgegeven verbruik enkel maar als je elke 100 kilometer de accu weer bijlaadt, die je vervolgens 45 km lang (de theorie zegt 56 km radius) uitstootloos laat rijden. Dat scheelt natuurlijk op het totale verbruik van de wagen. Laad je niet bij, dan stook je 8 l/100 km gemiddeld, al is dat nog altijd best goed voor de bijna 2 ton wegende Q7.

audi-q7-tdi-etron

Audi prijst de Q7 e-tron een pak duurder dan de andere Q7's in het gamma. Daar zit de plug-inhybride technologie voor iets tussen, maar ook de optiepolitiek is anders. Zo geven ze hem standaard de MMI Plus navigatiesysteem mee, inclusief Google Maps en Streetview-technologie. Ook de Virtual Cockpit zit standaard in deze plug-in SUV. Echter, ook bij de concurrentie wordt goed geld gevraagd voor een plug-in hybride SUV, en vaak wordt die dan nog niet eens gekoppeld aan een dieselmotor.

Porsche-Centre-Antwerpen

conclusie

De Q7 e-tron is de koning van het plug-inhybride gamma bij Audi. Hij blijkt de aangenaamste optie in het Q7-aanbod, maar daar betaal je ook een stevige prijs voor. Fluisterstil rijden met dit soort voertuig is een aparte ervaring en draagt bij tot de luxueuze indruk die je sowieso al krijgt. Dat je nog altijd fiscaal voordeel doet op dit soort halfelektrische SUV's is fijn, al zitten er bij de concurrentie modellen die je sneller over de streep kunnen trekken met je geldbeugel. BMW X5 40e, iemand?

Specificaties

Motor

3.0 TDI + elektromotor

Puissance

373pk

Couple

700 Nm

Overbrenging

S-Tronic automaat, 8 versnellingen

Transmission

vierwiel

Poids

2 345 kg

Vitesse de pointe

230 km/u

Prix de base

€ 82 910.00

0 à 100 km/h

6.20 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Coffre min.

650 L

Coffre max.

1 835 L

Rejet de CO2

46 g/km

TMC

€ 0.00

TC

€ 0.00

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Nathan A 14:07
Portrait de Nathan A

Het zit diep^dat auto's op hun einde lopen en ook de 'redactie' de trein moet gaan nemen die in tegenstelling tot hun vergassende auto's niet in de file staan en op tijd aankomen.
Best wel schattig.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités