Officieel: Ford Bronco moet Jeep Wrangler vuur aan de schenen leggen (2020)

Ford Bronco 2020

Na bijna 25 jaar afwezig geweest te zijn, is de Ford Bronco terug. Geen SUV of “stadsavonturier” of andere ongein, maar een offroader voor het ruwste terreinwerk. En voorlopig zonder plannen om naar Europa te komen.

Het is alweer van 1996 geleden dat Ford nog een Bronco in Amerikaanse showrooms had staan. Nu komt daar eindelijk weer verandering in, en de nieuwe Bronco lijkt gemaakt om die andere terreinamerikaan, de Jeep Wrangler, het vuur aan de schenen te leggen.

Ford Bronco 2020

Terreinbeest

De Bronco is er immers als tweedeurs en vierdeurs, en krijgt zelfs een compactere Sport-versie. Dak- en deurpanelen zijn in een mum van tijd verwijderbaar, terwijl de terreinspecificaties niet van de poes zijn. We zeggen maar wat: een bodemvrijheid van 30 centimeter, een doorwaaddiepte van 85 centimeter en aan- en afrijhoeken waar je al eens een hindernis mee over kunt.

Vierwielaandrijving is uiteraard standaard. Er is een basissysteem en een uitgebreider systeem met vergrendelbare differentiëlen, en er zijn zeven rijmodi: Normal, Sport, Eco, Slippery and Sand, Baja, Mud/Ruts, en Rock Crawl. Een specifieke Trail Toolbox voegt nog een cruisecontrol voor lage trailsnelheden toe, een afdraaihulp met torquevectoring, en een one-pedal-bediening.

Ford Bronco 2020

Motoren

Een onafhankelijke ophanging en bladveren achteraan kunnen nog worden aangevuld met Bilstein-dempers met lange veerweg, semi-actieve stabilisatorstangen, en offroadrubber van 35 duim. Onder de motorkap huist een 2,3 liter EcoBoost-viercilinder van 270 pk en 420 Nm of een 2,7 liter grote V6 van 310 pk en 542 Nm. Het vermogen gaat naar de vier wielen via een manuele zevenbak of een tientrapsautomaat.

Binnenin monteert Ford zijn SYNC4-infotainmentsysteem met over-the-air-updates, 360-gradencamera, trailroutes, en een afwasbaar interieur. In de acccessoirecatalogus staan nog eens vlot 200 accessoires om de Bronco te personaliseren.

Ford Bronco 2020

Bronco Sport

De Bronco Sport is iets kleiner, maar krijgt standaard eveneens 4x4-systeem met vijf rijmodi. Wie voor de uitvoering Badlands of First Edition kiest, krijgt er een vergrendelbaar differentieel en twee extra rijmodi bij. Ook hier is een onafhankelijke ophanging standaard, maar ligt de doorwaaddiepte met 60 centimeter iets lager. Onder de motorkap huist een 1.5 EcoBoost van 181 pk en 258 Nm of een 2.0 van 245 pk en 373 Nm, allebei gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités