Actualités: Divers

Vijf auto’s met innovatieve ruitenwissers

De ruitenwisser is één van die auto-onderdelen waar we—in België toch—bijna dagelijks mee geconfronteerd worden maar amper bij stilstaan. Af en toe is er een buitenbeentje nodig, zoals Tesla met zijn idee voor ruitenlasers, om ons de techniek te laten appreciëren. Hier vind je vijf auto’s die de conventionele ruitenwissers ook in vraag durfden stellen.

Vorige week raakte bekend dat Tesla een patent gekregen heeft op een lasersysteem om ruitenwissers te vervangen. Als de Amerikaanse constructeur ook echt werk maakt van zijn gekke ruitenwisseridee—en laat ons eerlijk zijn: die kans zit er bij Tesla dik in—zou dit de eerste grote revolutie in de ruitenwissertechniek kunnen betekenen sinds de rubberen vegertjes voor het eerst op auto’s verschenen. Maar wat is er eigenlijk nog zoal geprobeerd in de voorbije decennia?

Mercedes’ Monoblade

Image
Mercedes W201 190

Eén van de bekendste en opvallendste ideeën in de geschiedenis van de ruitenwisser komt van Mercedes-Benz. Hoe stoïcijns modellen zoals de W201 (of 190) en W124 (of E-Klasse) van de jaren ’80 en ’90 ook mochten lijken; ze verborgen één compleet tegendraadse creatie: de Monoblade. Deze enkele wisser zat centraal onder de voorruit gemonteerd en schoof tijdens het draaien een tiental centimeter naar buiten om de hoeken van de ruit te bereiken. Daarmee was deze ruitenwisser de efficiëntste van zijn tijd, al bleek de complexe techniek op termijn wel gevoeliger voor slijtage.

Eén wisser, twee armpjes

Image
Citroën C1

Nog een voorbeeld van een auto met maar één ruitenwisser kwam voort uit het zogenaamde B-Zero-project, de samenwerking tussen Toyota en het toenmalige PSA om een stadswagen te bouwen. De Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo die daaruit voortkwamen deelden heel wat onderdelen en hadden allemaal maar één ruitenwisser. Die had wel twee armpjes: één normale arm en een smaller staafje om het enkele ruitenwisserblad tijdens het werken te roteren. Zo begon de wisser horizontaal onderaan de passagierskant en eindigde hij verticaal aan de bestuurderskant. De drijfveer was hier niet zozeer om de beste wisser ter wereld te bouwen, zoals bij Mercedes, maar om productie- en onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden.

Geen wissers? Of wacht…

Image
Seat Altea

Bij Seat waren ze blijkbaar helemaal moe gekeken op die lelijke wissers. De ontwerpers van de anders maar gewone Altea besloten namelijk om de ruitenwissers in hun ruststand helemaal in de carrosserie te laten verdwijnen. We zien tegenwoordig wel vaker dat de wisserbladen bij droog weer iets dieper onder de motorkap getrokken worden, maar bij Seat zaten de twee ruitenwissers verticaal in de A-stijlen verborgen. Bij het activeren kwamen ze dan neerwaarts tevoorschijn.

Ruitenwissers alom

Image
Toyota Cressida

Andere fabrikanten krijgen dan weer niet genoeg van ruitenwissers. In de jaren ’80 besloot Toyota bijvoorbeeld om in de Japanse thuismarkt ook aparte wissertjes aan te bieden voor de zijruiten of zelfs de zijspiegels. Beeldmateriaal vinden we er jammer genoeg niet bij terug, maar de theorie was dat je bij regenweer soms niet duidelijk door de spiegels kon kijken en een wisser daar een oplossing bood. Wetende dat Toyota in die tijd ook koplampwissers en soms zelfs twee achterruitenwissers op zijn auto's monteerde—zoals op de Cressida hierboven—kan je berekenen dat er daardoor Toyota’s rondreden met misschien wel 8 ruitenwissers. Vervang die dan maar eens allemaal…

Drie ruitenwissers

Image
Jaguar E-Type Series 1

Ook bij Jaguar namen ze in de 60’er jaren geen genoegen met twee simpele ruitenwissers, al gingen ze niet even ver als Toyota. De Jaguar E-Type heeft namelijk in sommige uitvoeringen drie wissers op de voorruit. Dat deden ze echter niet zozeer uit luxe of uit principe, maar wel uit noodzaak. De lage, brede voorruit van de eerste generatie E-Type cabrio en coupé was namelijk niet hoog genoeg om twee wissers te monteren die dan ook nog eens de hele breedte konden dekken. Toch rijden er ook E-Types rond met twee ruitenwissers: dit zijn 2+2-versies met een langere wielbasis en een iets hoger dak, waardoor de voorruit daar wel hoog genoeg was voor twee grotere wissers.

Ken je nog auto's met unieke ruitenwissers? Laat het weten in de comments!

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter