Smart heeft het doek getrokken van een opmerkelijk nieuw model. Deze #1 is namelijk niet alleen de eerste gloednieuwe auto van het kleine merk sinds lange tijd, maar ook meteen de grootste, zwaarste, hoogste, krachtigste en ga zo maar door. Jawel: Smart begint helemaal opnieuw!
Nieuwe bazen nieuwe wetten, zegt men wel eens. Bij Smart, bijvoorbeeld, dat sinds 2019 niet meer volledig onder de vleugels van Mercedes-Benz door het leven gaat maar voor 50% in handen is van Geely. Dat Chinese concern, dat onder andere ook Volvo en Polestar onder zijn rangen telt, stippelde meteen een nieuwe koers uit voor de kleine fabrikant. Die toekomst moest grootschaliger en elektrischer worden, en daar moet deze #1 voor zorgen.
Das Mutterhaus
We mogen dan wel spreken over de invloed van Geely, maar met het ontwerp lijken toch vooral Duitse tekenaars bezig geweest te zijn. Dan hebben we het echter niet over Smart zelf — want van de kleine ForTwo en ForFour blijft er in dit lijnenspel maar weinig over — maar wel wel over Mercedes-Benz. Zo neemt deze #1 de vorm aan van een soort miniatuur-EQA of -EQC, in navolging van het studiemodel dat Smart vorig jaar al toonde. Zowel voor- als achteraan zijn dan ook doorlopende LED-balken van de partij, en het geheel wordt extra efficiënt gemaakt met verdwijnende deurgrepen en een aalgladde carrosserie. De velgen moeten dan weer terugverwijzen naar modelletjes als de Smart Roadster, die destijds op driespaaks slofjes reed.
Trekken we de knappe, kaderloze deuren van de #1 open, dan zien we opnieuw meteen invloeden van das Mutterhaus terug. Zo loopt het dashboard als één vloeiende plastic-blob door in de middenconsole, die lekker hoog zit voor een cockpit-gevoel. Een aanraakscherm van 12,8 inch voorziet er bovendien het infotainment, en wordt vergezeld door een bestuurdersdisplay van 9,2 duim groot. Ook achterin stelt de #1 niet teleur: dankzij een riante achterbank is dit de eerste Smart waar je met vijf personen in past, en als je die bank slim verschuift kan je in de koffer ook nog eens vergroten van 323 tot zelfs 411 liter.
Wordt vervolgd…
Als dat al verrassend klinkt voor een Smart, wacht dan maar tot je zijn aandrijflijn leert kennen. Waar de elektrische ForTwo en ForFour het namelijk nog moesten stellen met 82 pk aan vermogen en 17,6 kWh aan batterijcapaciteit, kan deze #1 meteen pronken met meer. Aanzienlijk meer, want hij brengt een machtige 272 pk en 343 Nm koppel naar de achterwielen. Zijn stroom haalt hij bovendien uit een accu van 66 kWh, die je kan snelladen tot 150 kW om binnen de 30 minuten terug voor 80% aan capaciteit te bekomen. Met een volledig gevulde batterij kom je volgens de constructeur zo’n 440 kilometer ver.
272 pk klinkt als gek veel vermogen voor een Smart, maar deze crossover heeft dan ook aardig wat massa om in beweging te brengen. Geloof het of niet, maar deze nieuwe crossover weegt zo’n 1.820 kilogram. Dat is ook niet verwonderlijk wanneer je zijn afmetingen er even bijhaalt: de #1 meet namelijk 4,27 meter lang, 1,82 meter breed en 1,64 meter hoog. Daarmee is hij nog net iets groter dan pakweg een Hyundai Kona. Wat dat alles doet met de 0-naar-100-sprint geeft Smart nog niet mee, en ook wanneer dit model precies op de markt komt houden ze nog even onder de pet. Wordt dus vervolgd!
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter