Een hybrideaandrijving voor een Range Rover en Range Rover Sport, twintig jaar geleden hadden ze een zak over je hoofd getrokken en je in een put gegooid als je zulke stoute dingen zei, vandaag is het waarheid. In een strijd om de strenge (Europese) regels na te komen moeten ook de grote wagens naar alternatieven zoeken.
Iets zwaarder, niet kleiner
Land Rover heeft er de prestaties niet onder laten lijden. Beide V6 motoren worden gekoppeld aan een 35 kW sterke elektromotor. Samen zijn die goed voor 340 pk (4.000 rpm) en 700 Nm (1.500 - 3.000 rpm). De CO2 uitstoot daalde met 26 procent tot 169 gram per kilometer. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 6,4 liter. De sprint naar 100 km/u doet de Range Rover in 6,9 seconden, de Range Rover Sport is iets sneller met 6,7 seconden. De topsnelheid voor de eerste ligt op 218 km/u en 225 km/u voor de Sport-variant. Land Rover zegt dat er binnenin weinig of niets wijzigde, en als het dat deed, is het nu beter geworden. Daarmee willen ze enkel duidelijk maken dat er nog steeds evenveel bagageruimte is als voordien bij modellen met een conventionele verbrandingsmotor. Desondanks is er 120 kilogram bijgekomen dankzij de hybrideaandrijflijn. De versnellingsbak is nog steeds de gekende achttraps automaat al verwachten we dat de komst van de negentraps automaat niet lang op zich zal laten wachten.
Elektrisch kan, voor even
Wie met zijn Range Rover Hybrid volledig elektrisch wil rijden kan dat tot 48 km/u en voor een maximale afstand van 1,6 kilometer, nadien neemt de dieselmotor het werk over.
Wat de Land Rover Hybride juist waard is zal binnenkort getoond worden tijdens een 16.000 kilometer lange roadtrip naar India. De Range Rover Hybrid is vanaf 10 september te koop voor een voorlopig onbekende prijs. De eerste leveringen zijn voor begin 2014.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter